Föryngring

När är det för mycket röta för att plantera gran?

20 inlägg 4293 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Re: När är det för mycket röta för att plantera gran?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810785 Det går inte att se rottickan i tall på samma sätt som gran. Den påverkar tillväxten dock, och dödar tallen.

https://epi-resurs.slu.se/SkogsSkada/sk ... agnosID=54

"Rottickeangripna tallar dödas ofta av angrepp av större märgborren i stammen. Svampens närvaro kan vara svår att konstatera, eftersom yttre symptom på stammen saknas. Rötangreppet drabbar rotsystemet och når sällan upp i stammen, varför stubben efter avverkning kan se helt frisk ut."

Arevo
Användarvisningsbild

Badger  
Mangan skrev:Det går inte att se rottickan i tall på samma sätt som gran. Den påverkar tillväxten dock, och dödar tallen.

https://epi-resurs.slu.se/SkogsSkada/sk ... agnosID=54

"Rottickeangripna tallar dödas ofta av angrepp av större märgborren i stammen. Svampens närvaro kan vara svår att konstatera, eftersom yttre symptom på stammen saknas. Rötangreppet drabbar rotsystemet och når sällan upp i stammen, varför stubben efter avverkning kan se helt frisk ut."

Om (vilket jag är tveksam till) det är det sorten av osynlig röta även i en 100+ år gammal tall 90 cm i rotänden och det inte syns något som sågverken klassar ned stockarna för så spelar det mig ingen roll. Det som är problemet är när minst rotstocken i granarna måste vrakas som gör mig less.

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810795 S formen spruce finns i hela sverge
P formen pine finns upp till Sundsvall trakten
F formen fir finns inte i Sverige ännu men i norra Tyskland så det är nog en tidsfråga
Att rötan inte syns gör inte att den inte gör skada.
P formen är mer aggressiv än S formen och går på lärk gran tall björk och bok.
Även om inte bryr sig om detta gör den skador på övriga trädslag med. Så de som inte anser att det inte är ett problem för det inte syns får väl stå sitt kast.
Jag kör på kunskap hellre än tyckande så jag behandlar allt om temperaturen är över 2-3 grader.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sjögården skrev:Stubbehandlar du all tall i gallring?Tror du Södra kommer att kräva det framöver?
Den rotrötan på tall vi har är hittills kommer vid 125 års åldern på tall och är av en annan typ.
Har inte sett något som tyder på att den yngre tallen drabbas av rotröta.
Kommer det söderifrån och är en följd av varmare klimat/väder?

Jag har bara ett bestånd med tall i gallrings ålder. Och det gallarades innan jag köpte det skiftet. Men jag kräver att när man gallrar över 3 grader ska samtliga stammar behandlas och slutavverkning blir tyvärr inte behandlade då tekniken inte hängt med här.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#810889 Tack för svaret. Bedömer du att Södra är på väg att införa stubbehandling i tallgallringar ?
Att göra det vid slutavverkning är ett större steg och med tveksam effekt.
Och att bara gallra vid vintertemperatur är helt orealistiskt med tanke på virkesflöde och lönsamhet.
Intressant att veta vad som är på gång när forskningen gör nya rön.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).