Föryngring

Planetering/Prisbild

22 inlägg 5054 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Planetering/Prisbild

stackenas  
forest. skrev:
stackenas skrev:Brukar landa på 15-20000kr/ha om du köper in hela tjänsten och tar en hyfsat förädlad planta. Om du redan nu vet att det är risk för frost, ta en planta som klarar detta 😊
Tips är att ta ditt målförband x 0,8 då det aldrig går att sätta 100% av ett hygge och man vill inte stå med massa plantor över.
Håller med Janne om att det inte är någon vits med att plantera för många, men man ska också ha i åtanke att lagkravet är minst 1500st/ha godkända plantor fem år efter att hygget är upptaget. Brukar vara en del avgångar trots dyra snybaggeskydd.

och pris per ha. plantering + plant täckrot inte markberett?

Täckrot är inte lämpligt utan markberedning. Dels pga snytbaggerisken men sedan tar inte heller försäkringsbolagen det om planteringen skulle misslyckas.

Arevo

forest.  
jannee skrev:Efter vad jag förstått ska det vara minst 2 000 A plantor/ha efter/inom 5 år.
Markbereder man får man nästan med 100 % säkerhet 2 000 A plantor UTAN att plantera.
Själv sätter jag numera cirka 1 600 plant/ha, måste ändå röja bort massor av s.k. A plantor visserligen då björk men ändå.
Kommer även upp en hel del självföryngrad gran, märks framför allt efter några år.
Tall är jag osäker på men där bör man nog plantera uppåt 2 000/ha, kanske mer - har själv mycket dålig kunskap av tall och tallplanteringar.

Ska plantera täckrot gran behandlad mot snytbagge på omarkberett, kommer att hacka bort översta humus så jorden kommer fram sen sätt plantan direkt, ska man använda rör eller går det bra att sätta med hackan blir att böja rygg, räcker 1600/ha.?

jojo72  
#797240 Hur VET man att säljaren levererar plantor som "klarar frost"? Det säger väl alla som säljer plantor?

TS
Användarvisningsbild

stackenas  
#797278 Du kan till exempel välja en proveniens som inte vrålstartar vid första tillstymmelse till vår. Och höglägga vid markberedning. Som exempel 😊

Användarvisningsbild

stackenas  
forest. skrev:
jannee skrev:Efter vad jag förstått ska det vara minst 2 000 A plantor/ha efter/inom 5 år.
Markbereder man får man nästan med 100 % säkerhet 2 000 A plantor UTAN att plantera.
Själv sätter jag numera cirka 1 600 plant/ha, måste ändå röja bort massor av s.k. A plantor visserligen då björk men ändå.
Kommer även upp en hel del självföryngrad gran, märks framför allt efter några år.
Tall är jag osäker på men där bör man nog plantera uppåt 2 000/ha, kanske mer - har själv mycket dålig kunskap av tall och tallplanteringar.

Ska plantera täckrot gran behandlad mot snytbagge på omarkberett, kommer att hacka bort översta humus så jorden kommer fram sen sätt plantan direkt, ska man använda rör eller går det bra att sätta med hackan blir att böja rygg, räcker 1600/ha.?

Halva vinsten med täckrot är väl att använda rör. Annars kan du lika gärna sätta en plug, som kostar lika mycket och samtidigt klarar sig bättre mot snytbagge och konkurrerande vegetation om du nu inte ska markbereda före.

forest.  
stackenas skrev:
forest. skrev:

Halva vinsten med täckrot är väl att använda rör. Annars kan du lika gärna sätta en plug, som kostar lika mycket och samtidigt klarar sig bättre mot snytbagge och konkurrerande vegetation om du nu inte ska markbereda före.

kollade upp mer vad plug planta är och det är säkert bättre än täckrot men även dyrare, men det är markägaren som vill ha de så billigt som möjligt så man kanske ska tacka nej.

jannee  
#797281 Ska du INTE markbereda skulle jag antingen sätta plugg (omskolade täckrotsplantor) men hellre 3 åriga barrotsplantor.
Då räcker det med ett borr, du behöver inte skrapa bort något, dessutom är dessa plantor betydligt billigare.
Gör du ett omsorgsfullt arbete klarar dessa sig oftast bäst.
Täckrot ska man endast nyttja när det är markberett.
Barrotsplantor bör helst stå ett dygn i vatten INNAN plantering - du kan med fördel dränka hela plantan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).