Föryngring

Ektråden

39 inlägg 6330 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ektråden

LiteNyfiken  
#850012
Badger skrev:Hej. Har ni nötskrikor i skogen så är det högst sannolikt att det är de som har glömt sina gömda ekollon och att de grott.

Angående JensSkoogs inlägg om att du kanske får ekskog om några hundra år så vill jag döda den myten. Som barn hörde jag samma sak - "det är ingen mening att plantera ek för det tar hundratals år innan de kan avverkas". Jag plockade ändå några ekollon från mitt klätterträd som jag satte på några ställen. Det var ca 40 år sedan, nu är de träden ungefär 60 cm i bröstdiameter. De har dock stått fritt och utvecklats till träd med massor av grenar och låg krona och rotstocken är max 3 meter, men de hade kunnat avverkas idag om de skötts för virke.


Det är onekligen häftigt att ek är så snabb. En dum fråga. När du säger att den står fritt: Det är inte som tall i trädgårdar? Att den växer som katten, när inget finns runt om, men kvistig som bara den.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ektråden

Badger  
#850013 De. Det är några stycken ekar som jag satte som barn. De som står helt fritt är riktiga sparbanksekar där bara nedersta två eller tre meterna är kvistfria. Resten ser ut som en broccoli. Sen är det ett par som växt upp mellan björkar och en bland granar. Den som växt upp bland granarna är en decimeter smalare än de andra, men lika hög som granarna och rak och kvistren kanske 6-7 meter upp. Så absolut spelar placeringen roll. Jag skulle säga att alla växt lika mycket fast lagt volymen på olika sätt.

Avatar Fallback

Re: Ektråden

jannee  
#850082 På rätt bonitet och med fri tillgång till vatten och näring växer ek lika snabbt som en gran och då gärna tillsammans med gran.
Som Badger säger så skuggar och då kvistrensar granen eken.

Avatar Fallback

Re: Ektråden

grålle-68  
#850384 Ser samma här att eken växer bra men den hänger inte med det förädlade granplantor
Tänker man få upp ekskog skall man nog välja själv föryngring

Användarvisningsbild

Re: Ektråden

Badger  
#850386 Jag är rent generellt för självföryngring, men ibland måste man hjälpa till lite. På min fastighet har förfäderna i många generationer röjt bort ek för att de trodde att den växer långsamt och bara blir krokig och dåligt virke. Efter upptäckten att eken faktiskt växer riktigt bra och blir fin om den får stå och trängas lite med gran eller björk så planterar jag in den här och därmed sikte på blandskog. Att bara peta ner ekollon i backen är enkelt och fungerar förvånansvärt bra.

Användarvisningsbild

Re: Ektråden

Älgfoderodlare  
#850398
Badger skrev:Jag är rent generellt för självföryngring, men ibland måste man hjälpa till lite. På min fastighet har förfäderna i många generationer röjt bort ek för att de trodde att den växer långsamt och bara blir krokig och dåligt virke. Efter upptäckten att eken faktiskt växer riktigt bra och blir fin om den får stå och trängas lite med gran eller björk så planterar jag in den här och därmed sikte på blandskog. Att bara peta ner ekollon i backen är enkelt och fungerar förvånansvärt bra.


- Ja, just som du säger så kan man behöva ge naturen en "hjälpande hand" ibland. Det finns ju inga Ekar uppe i Härjedalen som växer där naturligt ( inte än i alla fall ! ) o kan ge naturlig föryngring. Så jag gör precis som dig. Plockar Ekollon på hösten här nere i Mora, just när de börjar rasa av. Torkar de gröna tills de blir lätt bruna. Lägger dom i nåt dygn i vatten o planterar sen ut dom där de ska växa. De flesta har klarat sig, även om jag får mest lite buskiga plantor än så länge. I första skedet var de mest tänkt att ge ytterligare en foderresurs till viltet ( ihop med Gudrunsalix etc. ). Men de betas inte av viltet än ( vet inte varför ). Att de överlever o faktiskt har tillväxt i dessa områden förvånar. Vi går ju trots allt mot nya ( förbättrade ) tider växtmässigt o då gäller det att ta vara på den möjligheten.
"- Biodiversitet, sa Bill, mångfald sa Bull " !

Avatar Fallback

Re: Ektråden

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850407 Att eken växer nästan lika bra som granen kan jag inte redigt hålla med om. Trots att jag har för eken rätt så lämplig ståndort (motsvarande gran G32-G40) så producerar eken på beståndsnivå mindre än hälften av vad granen gör på samma mark och detta kräver dubbelt så lång omloppstid för eken gentemot gran.

Här är en länk till en sammanställning av ekskogsskötsel.
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... 16-low.pdf

Användarvisningsbild

Re: Ektråden

Badger  
#850445 Har du bara räknat volym? Pengarna i ek ligger enligt vad jag hört i om man får fram kvalitet i första och andrastock.

Avatar Fallback

Re: Ektråden

jannee  
#850533 Med den prishöjning som nu varit på grantimmer ger granen mer i börsen, men jag har avverkat ekar som varit ca 80 år och det var med nöd och näppe att det gick med ett 18 tums svärd.
Ca 6 meter av eken var kvistfri, dessa ekar stod tillsammans med gran på en f.d. inäga, finns nämligen delar av stenmurar runt denna yta.
Normalt är annars att eken finns på sämre mark och där växer betydligt långsammare.
Eken tar dessutom betydligt mindre med plats, då jämfört med otyget bok.
Boken vill ha ca 100 m2, den piskar andra träd till underkastelse, medans ek bara kvistrensar och växer snällt med granen.

Avatar Fallback

Re: Ektråden

Amatörhuggare 62  
#850579 [quote="Badger"]Har du bara räknat volym? Pengarna i ek ligger enligt vad jag hört i om man får fram kvalitet i första och andrastock.[/quote]
Jo pengarna sitter i å kapa rätt ! Diamatstock,blockstock å sedan Ektimmer sist Ekflisved å Ekgrot i toppen

Användarvisningsbild

Re: Ektråden

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852830 Spännande

Avatar Fallback

Re: Ektråden

Hälge  
#852836 Har hört uttrycket att ekar, som får stå kvar och ha hälsan, växer i 300 år, lever i 300 år och dör i 300 år.

Användarvisningsbild

Re: Ektråden

halvproffs  
#852868
T18 skrev:
halvproffs skrev:Problemet är att det finns knappt någonting som liknar en stam utan det är krokiga buskliknande träd som jag inte tror att det kan bli någonting av.
Har haft besök av vildsvin här i höstas och rådjur finns det gott om.
Skulle vara trevligt att få upp några ekar med normalrak stam.


Hur ser det ut nu?


Träffade en som tror att ekarna kommer från hans tomt.
Nötskrikor som hämtat ollon därifrån.
Kan nog stämma för det är bara 5-600 meter till min skog.
Ekarna väver på sig och jag använde sekatör för att ta bort en del grenar. Tufft jobb, stenhårda grenar så det blir såg i vår istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ektråden

Badger  
#852869 Ja, nötskrikorna och ekorrarna är de bästa spridarna av ek sägs det (men de planterar inte alltid där man vill så jag hjälper till). Ja, om grenarna blivit ett par cm i tjocklek så är det grensåg som gäller. Ska ut och ta ett par grenar idag tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Ektråden

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852899
halvproffs skrev:
T18 skrev:
halvproffs skrev:Problemet är att det finns knappt någonting som liknar en stam utan det är krokiga buskliknande träd som jag inte tror att det kan bli någonting av.
Har haft besök av vildsvin här i höstas och rådjur finns det gott om.
Skulle vara trevligt att få upp några ekar med normalrak stam.


Hur ser det ut nu?


Träffade en som tror att ekarna kommer från hans tomt.
Nötskrikor som hämtat ollon därifrån.
Kan nog stämma för det är bara 5-600 meter till min skog.
Ekarna väver på sig och jag använde sekatör för att ta bort en del grenar. Tufft jobb, stenhårda grenar så det blir såg i vår istället.

Jag har också ca 500 m till närmsta bebyggelse där jag har fått ek. Tror det kan finnas ek vid nån av stugorna där. Är i västvärmland detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).