Självvald väg i egen skog
Föryngring
Ecotall
tor 29 sep 2022, 17:50#772815
Inte mer än att jag pratade med innovatören på Skogselmia i år. De är nu i ett annat material och utförande så att de ska sitta bättre, de tidiga brättade ut sig av fukt och ramlade då lätt av.
Mangan skrev:Mer erfarenhet nu 1 år senare?
Inte mer än att jag pratade med innovatören på Skogselmia i år. De är nu i ett annat material och utförande så att de ska sitta bättre, de tidiga brättade ut sig av fukt och ramlade då lätt av.
TS
tor 29 sep 2022, 20:00#772843Jag fick 4 st av dom på skogselmia i somras jag satte dit dom i augusti och de sitter än.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tis 13 dec 2022, 11:25#783774Kanske ett rör för badmintonbollar eller tennisbollar går att modifiera?
tis 13 dec 2022, 19:39#783850
Det är nog sant om man fokuserat ska ut och sätta tallskydd...
Jag fantiserar om nåt där man kan ha ett mindre antal med sig "alltid" och då det dyker upp en fin tall så har man skyddet tillgängligt.
/UTB
bengt.a skrev:Tycker hink är behändigt mot att stå och pilla med något annat.
Det är nog sant om man fokuserat ska ut och sätta tallskydd...
Jag fantiserar om nåt där man kan ha ett mindre antal med sig "alltid" och då det dyker upp en fin tall så har man skyddet tillgängligt.
/UTB
fre 06 okt 2023, 15:27#813810
En vanlig ryggsäck har jag använt idag, fast man sätter på sig den så den hamnar på magen.
UTB skrev:Har köpt ecotall startkit... Någon som har bra tips på hur man kan bära med sig skydden och verktyget i skogen.
Just nu har jag allt löst i en plastpåse...
/UTB
En vanlig ryggsäck har jag använt idag, fast man sätter på sig den så den hamnar på magen.
tis 14 nov 2023, 21:46#818477Man bör nog lyfta ett litet varningens finger för EcoTall. Jag hittade detta examensarbete från Skogsmästarskolan där författaren har testat Ecotall betesskydd på 10 000 tallar i Salatrakten under flera års tid. Jag länkar rapporten här nedan så kan ni läsa själva men jag hängde upp mig på några av formuleringarna:
Det gör ju det hela till ganska bortkastade insatser att både köpa och applicera ett skydd som inte verkar sitta kvar.
https://stud.epsilon.slu.se/19354/1/was ... 230814.pdf
Genom inventeringarna bedömdes totalt 80 procent av skydden ha ramlat av från behandlingens start. Orsakerna till det kan bland annat ha varit kraftig blåst och toppskottens uppskjut under sommaren.
I fält har EcoTall tenderat att ramla av i hög grad, varför skyddet inte bedöms kunna ge ett långsiktigt skydd. I studien lämnades skydden i provytorna orörda och det orsakade bland annat att 45 procent saknades redan efter den första vintersäsongen (se Figur 7)
Det gör ju det hela till ganska bortkastade insatser att både köpa och applicera ett skydd som inte verkar sitta kvar.
ons 15 nov 2023, 11:30#818505Synd att dem använde ecotall från 2021, dem har väl uppdaterat skyddet så att det är bättre nu?
ons 15 nov 2023, 19:07#818567
Pratade med innovatören på Skogselmia 2022, då var de i ändrat material och utförande.
Torbjörn Johnsen skrev:Man bör nog lyfta ett litet varningens finger för EcoTall. Jag hittade detta examensarbete från Skogsmästarskolan där författaren har testat Ecotall betesskydd på 10 000 tallar i Salatrakten under flera års tid. Jag länkar rapporten här nedan så kan ni läsa själva men jag hängde upp mig på några av formuleringarna:Genom inventeringarna bedömdes totalt 80 procent av skydden ha ramlat av från behandlingens start. Orsakerna till det kan bland annat ha varit kraftig blåst och toppskottens uppskjut under sommaren.I fält har EcoTall tenderat att ramla av i hög grad, varför skyddet inte bedöms kunna ge ett långsiktigt skydd. I studien lämnades skydden i provytorna orörda och det orsakade bland annat att 45 procent saknades redan efter den första vintersäsongen (se Figur 7)
Pratade med innovatören på Skogselmia 2022, då var de i ändrat material och utförande.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).