Mangan skrev:Mer erfarenhet nu 1 år senare?
bengt.a skrev:Tycker hink är behändigt mot att stå och pilla med något annat.
UTB skrev:Har köpt ecotall startkit... Någon som har bra tips på hur man kan bära med sig skydden och verktyget i skogen.
Just nu har jag allt löst i en plastpåse...
/UTB
Genom inventeringarna bedömdes totalt 80 procent av skydden ha ramlat av från behandlingens start. Orsakerna till det kan bland annat ha varit kraftig blåst och toppskottens uppskjut under sommaren.
I fält har EcoTall tenderat att ramla av i hög grad, varför skyddet inte bedöms kunna ge ett långsiktigt skydd. I studien lämnades skydden i provytorna orörda och det orsakade bland annat att 45 procent saknades redan efter den första vintersäsongen (se Figur 7)
Torbjörn Johnsen skrev:Man bör nog lyfta ett litet varningens finger för EcoTall. Jag hittade detta examensarbete från Skogsmästarskolan där författaren har testat Ecotall betesskydd på 10 000 tallar i Salatrakten under flera års tid. Jag länkar rapporten här nedan så kan ni läsa själva men jag hängde upp mig på några av formuleringarna:Genom inventeringarna bedömdes totalt 80 procent av skydden ha ramlat av från behandlingens start. Orsakerna till det kan bland annat ha varit kraftig blåst och toppskottens uppskjut under sommaren.I fält har EcoTall tenderat att ramla av i hög grad, varför skyddet inte bedöms kunna ge ett långsiktigt skydd. I studien lämnades skydden i provytorna orörda och det orsakade bland annat att 45 procent saknades redan efter den första vintersäsongen (se Figur 7)
Det gör ju det hela till ganska bortkastade insatser att både köpa och applicera ett skydd som inte verkar sitta kvar.
https://stud.epsilon.slu.se/19354/1/was ... 230814.pdf