Föryngring

Ecotall

29 inlägg 15307 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Ecotall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772791 Mer erfarenhet nu 1 år senare?

Arevo
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Mer erfarenhet nu 1 år senare?

Inte mer än att jag pratade med innovatören på Skogselmia i år. De är nu i ett annat material och utförande så att de ska sitta bättre, de tidiga brättade ut sig av fukt och ramlade då lätt av.

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772823 Kanske beställa ett kit då.

Användarvisningsbild

Knagge  
#772843 Jag fick 4 st av dom på skogselmia i somras jag satte dit dom i augusti och de sitter än.

Användarvisningsbild

UTB  
#780972 Har köpt ecotall startkit... Någon som har bra tips på hur man kan bära med sig skydden och verktyget i skogen.

Just nu har jag allt löst i en plastpåse...

/UTB

Användarvisningsbild

#783736 En hink?

TS
Användarvisningsbild

UTB  
bengt.a skrev:En hink?

Fortfarande lite bängligt att få med sig...

Funderat på något slags rör.. ungefär som en mugghållare.

Troligtvis är stora fickor bästa lösningen.

/UTB

Användarvisningsbild

PetterJ  
#783774 Kanske ett rör för badmintonbollar eller tennisbollar går att modifiera?

Användarvisningsbild

#783833 Tycker hink är behändigt mot att stå och pilla med något annat.

TS
Användarvisningsbild

UTB  
bengt.a skrev:Tycker hink är behändigt mot att stå och pilla med något annat.

Det är nog sant om man fokuserat ska ut och sätta tallskydd...

Jag fantiserar om nåt där man kan ha ett mindre antal med sig "alltid" och då det dyker upp en fin tall så har man skyddet tillgängligt.

/UTB

Användarvisningsbild

Victormaurd  
UTB skrev:Har köpt ecotall startkit... Någon som har bra tips på hur man kan bära med sig skydden och verktyget i skogen.

Just nu har jag allt löst i en plastpåse...

/UTB

En vanlig ryggsäck har jag använt idag, fast man sätter på sig den så den hamnar på magen.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#818477 Man bör nog lyfta ett litet varningens finger för EcoTall. Jag hittade detta examensarbete från Skogsmästarskolan där författaren har testat Ecotall betesskydd på 10 000 tallar i Salatrakten under flera års tid. Jag länkar rapporten här nedan så kan ni läsa själva men jag hängde upp mig på några av formuleringarna:

Genom inventeringarna bedömdes totalt 80 procent av skydden ha ramlat av från behandlingens start. Orsakerna till det kan bland annat ha varit kraftig blåst och toppskottens uppskjut under sommaren.

I fält har EcoTall tenderat att ramla av i hög grad, varför skyddet inte bedöms kunna ge ett långsiktigt skydd. I studien lämnades skydden i provytorna orörda och det orsakade bland annat att 45 procent saknades redan efter den första vintersäsongen (se Figur 7)

Det gör ju det hela till ganska bortkastade insatser att både köpa och applicera ett skydd som inte verkar sitta kvar.

https://stud.epsilon.slu.se/19354/1/was ... 230814.pdf

Användarvisningsbild

Victormaurd  
#818505 Synd att dem använde ecotall från 2021, dem har väl uppdaterat skyddet så att det är bättre nu?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen skrev:Man bör nog lyfta ett litet varningens finger för EcoTall. Jag hittade detta examensarbete från Skogsmästarskolan där författaren har testat Ecotall betesskydd på 10 000 tallar i Salatrakten under flera års tid. Jag länkar rapporten här nedan så kan ni läsa själva men jag hängde upp mig på några av formuleringarna:

Genom inventeringarna bedömdes totalt 80 procent av skydden ha ramlat av från behandlingens start. Orsakerna till det kan bland annat ha varit kraftig blåst och toppskottens uppskjut under sommaren.

I fält har EcoTall tenderat att ramla av i hög grad, varför skyddet inte bedöms kunna ge ett långsiktigt skydd. I studien lämnades skydden i provytorna orörda och det orsakade bland annat att 45 procent saknades redan efter den första vintersäsongen (se Figur 7)

Det gör ju det hela till ganska bortkastade insatser att både köpa och applicera ett skydd som inte verkar sitta kvar.

https://stud.epsilon.slu.se/19354/1/was ... 230814.pdf

Pratade med innovatören på Skogselmia 2022, då var de i ändrat material och utförande.

TS
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).