SKOGSFORUM ARTIKEL 

Föryngring

Blandskog - en genomgång

23 inlägg 15267 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Interagro

Re: Blandskog - en genomgång

isteskog  
halvproffs skrev:Tog bara ett exempel på vad jag upplevt om vargtallar.
Känns som det bara är kubik som efterfrågas och att kvalite kommer i andra hand tyvärr.

Ja, inte kommer det att bli någon vidare kvalitet av planterad tall, det har man då märkt! 🤔

Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

halvproffs  
isteskog skrev:
halvproffs skrev:Tog bara ett exempel på vad jag upplevt om vargtallar.
Känns som det bara är kubik som efterfrågas och att kvalite kommer i andra hand tyvärr.

Ja, inte kommer det att bli någon vidare kvalitet av planterad tall, det har man då märkt! 🤔

Samma iakttagelse här. Även om det kommer upp självföryngring så blir det inte många som håller någon bra kvalite.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
isteskog skrev:Köpte ett skifte för några år sedan där det inte varit röjt. Tall, gran och vårtbjörk som piskade tallarna. Ca 2-4 m högt. I princip alla tallar som kvävdes i björkdjungeln var betade, många toppbetade. Vårtbjörken var som regel avbruten.
I beståndet bredvid på min egen mark som jag skött med en plantröjning där jag röjt bort det mesta av vårtbjörken förutom i några luckor och surhål, där var det sidobetning på enstaka tallar. Inga toppbetningar eller att vårtbjörkarna som stod där var avbrutna. En tidig löv/plantröjning tror jag gör tallarna frodigare och mindre betesbenägna än tall som står och tvinar i lövet. 😎

Mina erfarenheter blir lite av en mix av det du berättar "isteskog" o "halvproffs". I en del som jag lämnat Björk där jag idag håller på att göra en skärm som jag tänkt få upp mer Gran i. Där stod en del undertryckta späda Tallar som var betade. Medan de ute på hygget där Tallen är mer frodvuxen, inte är betade alls. Men där finns ju mycket mer lövbete bland Tallen som verkar göra att Tallen lämnas ifred. Björkskärmen börjar vara i nivå med Steg 3 enl. "Kronobergsmodellen". Det finns en del Gran just nu men med mer stamkvistning o ljus samt lite markberedning ska det nog bli fler. Jag upplever nog att om man släpper iväg Björken först några meter o stamkvistar skärmen, så blir det aldrig någon fara med piskning av Granen. Att starta med båda arterna samtidigt kan ju ge problem. Under en något högre skärm kan man hålla Granantalet ganska högt tycker jag, innan man behöver röja / gallra bland dom. Stamkvistad Björk är dessutom mycket lätt att ta ner när det är dags även om Granbeståndet är skapligt tätt.

syre  
#662339Bor i sydvästra delen av landet och har väldiga problem med snöbrott, och har under senare år planterat 800 granplantor och röjt fram 800 björkplantor tall och ev. rase sparas, det är G-30 mark. Den äldsta planteringen är sen 2011 och ser väldigt fin ut, granarna är c:a 7 m långa och björkarna något kortare. Vad tror ni om det, hjälper det mot snöbrotten? Tanken är att senare gallra bort den mesta björken. Synpunkter?

Användarvisningsbild

Skog10  
#910743Att skapa ett blandskogsbestånd vid röjning är ganska lätt och motiveringen framförs med en del goda skäl. I modellen innefattas också ofta att t ex lövet senare gallras bort och att man därefter får ett barrbestånd antingen rent eller blandat. Det är dock i grunden de äldre bestånden som är mest känsliga för t e x insektsangrepp eller torka och då man verkligen skulle behöva löv där så är det sedan ett bra tag avlägsnat på ett eller annat sätt p g a annan omloppstid. I praktiken är omloppstiden på tall grovt uppskattat kanske 1,5x den på vårtbjörk. Hur gör ni för att få till bra lövinslag även när man börjar närma sig slutavverkning på gran och tall? Skulle det fungera att t ex plantera glasbjörk som har längre omloppstid eller hinner den också bli till död ved om den får stå kvar? Finns det några andra lövträd som granbarkborren inte gillar att ha i sin närhet som kanske skulle kunna fungera som hjälp för att motverka angrepp? Jag tycker att det diskuteras väldigt lite om hur bestånden skall se ut under sista fjärdedelen av omloppstiden då man har bra volymutveckling.

Användarvisningsbild

Knagge  
#910766Jag tycker att man skall vara färdig med gallring vid ca halva omloppstiden.
Alla ingrepp som görs efter 20 m övre höjd är högriskprojekt . Vindfällen,rotröta och barkborre osv..
Men blädning har blivit populärt igen jag förstår inte varför mycket skador och gallra i gammal hög skog. 🙃

Användarvisningsbild

Fred86  
Skog10 skrev:Att skapa ett blandskogsbestånd vid röjning är ganska lätt och motiveringen framförs med en del goda skäl. I modellen innefattas också ofta att t ex lövet senare gallras bort och att man därefter får ett barrbestånd antingen rent eller blandat. Det är dock i grunden de äldre bestånden som är mest känsliga för t e x insektsangrepp eller torka och då man verkligen skulle behöva löv där så är det sedan ett bra tag avlägsnat på ett eller annat sätt p g a annan omloppstid. I praktiken är omloppstiden på tall grovt uppskattat kanske 1,5x den på vårtbjörk. Hur gör ni för att få till bra lövinslag även när man börjar närma sig slutavverkning på gran och tall? Skulle det fungera att t ex plantera glasbjörk som har längre omloppstid eller hinner den också bli till död ved om den får stå kvar? Finns det några andra lövträd som granbarkborren inte gillar att ha i sin närhet som kanske skulle kunna fungera som hjälp för att motverka angrepp? Jag tycker att det diskuteras väldigt lite om hur bestånden skall se ut under sista fjärdedelen av omloppstiden då man har bra volymutveckling.

Min observation är att lövet, åtminstone på mina breddgrader uppe i Hälsingland kan stå väldigt länge blandat med både tall och gran så länge det får utrymme och man inte låter ”huvudträslaget” ta över efterhand. Jag tror hemligheten är att tillåta huvudstammarna få det utrymme de behöver.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#910872Bra funderingar. 😀
Man ser ju ibland rätt stora björkar i granskogar. Toppkvalite som sågtimmer på dom, jämna bredda årsringar och raka stammar. Tyvärr blir de oftast inte utnyttjat utan sparat som ävighetsträd.

Även min observation; björk återhämtar sig inte efter gallring, om gran har en gång tagit övergreppet.

Vid föryngring skulle jag skapa 20m×20m bjökgruper, höglägt + planterat eller så naturlig föryngring marken omvänt och jämnat.
Enstaka björkar mellan granar undviker jag även vid röjning. Sparar hellre björkblandning i långa 10m bredda rad genom beståndet, eller i runda öar, så gran förstörs inte för mycket. De mesta blir nog massa redan vid första gallring, men möjligtvis de bästa som kommer att sparas befinner till sist någorlunda utspridda i beståndet. Gäller granungskogar med lövblandning. Vet inte om det är bra sätt att skapa en blandskog med större andelar med björk/löv.

Asp tycker jag har inte positivska effekter mot granbarkborre. Eller så indigerar välmående aspar, att granarna mår inte så bra..

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).