mån 18 maj 2026, 05:58#910872Bra funderingar. 😀
Man ser ju ibland rätt stora björkar i granskogar. Toppkvalite som sågtimmer på dom, jämna bredda årsringar och raka stammar. Tyvärr blir de oftast inte utnyttjat utan sparat som ävighetsträd.
Även min observation; björk återhämtar sig inte efter gallring, om gran har en gång tagit övergreppet.
Vid föryngring skulle jag skapa 20m×20m bjökgruper, höglägt + planterat eller så naturlig föryngring marken omvänt och jämnat.
Enstaka björkar mellan granar undviker jag även vid röjning. Sparar hellre björkblandning i långa 10m bredda rad genom beståndet, eller i runda öar, så gran förstörs inte för mycket. De mesta blir nog massa redan vid första gallring, men möjligtvis de bästa som kommer att sparas befinner till sist någorlunda utspridda i beståndet. Gäller granungskogar med lövblandning. Vet inte om det är bra sätt att skapa en blandskog med större andelar med björk/löv.
Asp tycker jag har inte positivska effekter mot granbarkborre. Eller så indigerar välmående aspar, att granarna mår inte så bra..
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"