Föryngring

Plantera masurbjörk

19 inlägg 19281 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#888575Det dök upp en intressant film o masurodling. 😀

Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Tobias B  
#909164Vore kul med en uppdatering av hur det går. Har nyss påbörjat en liknande yta.

Gaffe  
#909166Det är snart 11 år sedan jag satte mitt försök, tillväxten är minst sagt svag. Men jag vet inte egentligen vad jag förväntade mig.
Festmasur 2 ser ut att må betydligt bättre ut än Tittola av de två provinierser jag satte. Har fått in kaprifol i hänget så jag måste lägga kraft med röjsåg å sen trimmer för att hålla det i schack.
Jämför jag med den förädlade björken jag satte samtidigt så är den iaf dubbelt så hög och grov som masurbjörken.
I raderna med Tittola släpper jag nu upp ek och fågelbär som alternativ ifall Tittolan självdör.

Användarvisningsbild

Kim74  
#909406Blev till intet av min masurodling. Björkarna blev ca 3-3.5 meter höga med stora kronor. Huvudstammen ca 1.5 meter och därefter 5-6 st grova kvistar som bildade en krona. Tror jag borde ha stamkvistat vartefter. Stammarna ca 10-14 cm grov nedtill.

Så jag har tagit bort så gott som alla masurbjörkar och ersatt dem med granplantor. Hela åkern är nu julgransodling och den har verkligen lyckats. Har en vän som är julgransodlare och han sköter odlingen i huvudsak. Första julgranarna togs redan julen 2022, ca 30-40 st. Jularna 2023 ca 100 st, 2024 ca 200 st och 2025 ca 200 st. Så klart kräver odlingen en hel del jobb jämfört med vanligt skogsbruk, men sedan 2017 har den gett ca 500 julgranar med ett medelpris på ca 600 kronor/st. Ca 300.000 kronor har odlingen hittills gett. Tror inte masurbjörken skulle ha gett samma netto vid avverkning om ca 50 år.

Vi har även planterat nya granar vartefter, så nu finns det åtminstone ca 1500 kommande julgranar i olika storlekar. Målet är att få ca 150-200 julgranar/år.

Hoppas ni andra lyckas bättre med era masurbjörkar.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).