Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
Föryngring
Försöksodling av gran i köket.
sön 10 jan 2016, 17:19#364777Att det börjar så smått....
sön 10 jan 2016, 17:26#364781Blir stort till slut
Här kommer bild på granen som tanten sådde för 20-25 år sen. Såddes som frö i kruka och planterades ut när den var ca 10 cm hög. Är lite spretig i grenverket bara:)
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Här kommer bild på granen som tanten sådde för 20-25 år sen. Såddes som frö i kruka och planterades ut när den var ca 10 cm hög. Är lite spretig i grenverket bara:) Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 10 jan 2016, 17:52#364786Vad tror ni om att så ett frö i torvbriketter?
Oklart om de får plats i ett planteringsrör.
Ingen jättevinst då de kostar drygt 2 kr st
Skapa konto
Oklart om de får plats i ett planteringsrör.
Ingen jättevinst då de kostar drygt 2 kr st
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
Inpediment är till för att övervinnas.
TS
lör 30 jan 2016, 07:28#369452Uppdatering.
Ett försök 2.0 är inlett.
Här skakades det ur en normalstor kotte rätt ner i denna burk för att se hur många plantor det kunde ge.
Hittills ca 30 st som är sådda för två veckor sedan.
Skapa konto
Ett försök 2.0 är inlett.
Här skakades det ur en normalstor kotte rätt ner i denna burk för att se hur många plantor det kunde ge.
Hittills ca 30 st som är sådda för två veckor sedan.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
fre 05 feb 2016, 18:50#371156Det går utmärkt att så med vingarna på.
Det är för att jag ska spara dom i en burk jag vill ha bort dom samt att någon påstod att det är ett vaxlager runt fröt.
Om man bryter vaxlagret så skulle det gro lättare men jag har provat både och men inte märkt någon skillnad.
Det är för att jag ska spara dom i en burk jag vill ha bort dom samt att någon påstod att det är ett vaxlager runt fröt.
Om man bryter vaxlagret så skulle det gro lättare men jag har provat både och men inte märkt någon skillnad.
TS
ons 17 feb 2016, 19:23#374423Äntligen tittade mina plantor fram. Satte fröna sjunde februari. Igår bröt de första igenom. Har vattnat varje dag med blomspruta för att få lagom fukt.
Jag tänkte plantera om mina i äggkartonger. Då kan man ju sätta ut i skogen sedan (som miniplanta) och låta äggkartongen förmultna.
Jag tänkte plantera om mina i äggkartonger. Då kan man ju sätta ut i skogen sedan (som miniplanta) och låta äggkartongen förmultna.
ons 02 mar 2016, 21:07#378159Jag tycker att det är svårt att vattna lagom,många plantor dör.
Troligtvis så har det vart för blött.
Hur ska man veta vad som är lagom mycket vatten?
Troligtvis så har det vart för blött.
Hur ska man veta vad som är lagom mycket vatten?
TS
ons 02 mar 2016, 21:43#378172Det är en kritisk punkt när plantan i stort sett har levt på vad som finns i fröet och sedan ska börja utveckla rotsystemet. Jag har också märkt att det är bättre med såjord jämfört med planteringsjord. Om man vattnar för mycket i planteringsjorden så blir det för fuktigt och rötterna kan börja ruttna.
Det är bara min egen erfarenhet och saknar vetenskaplig grund.
Det är bara min egen erfarenhet och saknar vetenskaplig grund.
Essentially, all models are wrong, but some are useful. (George E P Box, 1979)
ons 02 mar 2016, 21:44#378173Lite lera är väl bra för fukthållningen.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).