Föryngring

Överskott av plantor, förvaring

7 inlägg 1940 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Överskott av plantor, förvaring

rejser  
#800436 Vi hamnade efter en plantering med ett överskott på plantor. Vi hade räknat lågt men var ändå svårt att få ned tillräckligt dessvärre (håller på att gå en andra-runda och komplettera).
Vi kommer behöva plantera mer om ett tag, kan man förvara dom bra lite längre tid på ett smidigt sätt (säg 2-3 månader).

Just nu är dom stående i en rinnande bäck med bra flöde med säker vatten-tillgång, men läste någonstans att man även kan nyttja en mosse.

Alternativet är ju att hitta någon som vill köpa till ett bra pris, men i denna tid när det dessutom saknas plantörer så känns det inte så troligt.

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Överskott av plantor, förvaring

halvproffs  
#800437 Jag har förvarat plant i jordkällaren med gott resultat.

Användarvisningsbild

rejser  
halvproffs skrev:Jag har förvarat plant i jordkällaren med gott resultat.

Fuktat med jämna mellanrum eller bara haft dom där? Hur länge?

Vi har en gammal jordkällar-del under huset som är mörk och sval.

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#800454 Fuktat planten ibland. Är ju så pass kallt, mörkt och fuktigt i min så dom suger minimalt med vatten. Har bara gjort det en gång när det var mycket plant och jag hade bara helger på mig. Kommer inte ihåg hur lång tid dom var i källaren men det gick bra iaf. Tror dom var frysta när jag ställde ner dom.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800457 På fullt allvar tre månader? I jordkällare🤔

Tre månader från nu är hela tillväxt avklarad och då är bara rotslagning ett alternativ.
Utan att veta planttyp. Varit är känsliga i buntar
Med helt oöma när man rotslår de en och en. Gäller alla planttyper.
Går man över midsommar med plantorna krävs rotslagning

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#800483 Fast dina osannolika ”överlevarplantor” som du visade och berättade om på skogsdagen i Ljungby fick ju inte så mycket kärlek de första månaderna(?). Fast de kanske var undantag som bekräftade regeln om plantvård. Växa ville de i alla fall😀

Användarvisningsbild

rejser  
Tåndemåla skrev:På fullt allvar tre månader? I jordkällare🤔

Tre månader från nu är hela tillväxt avklarad och då är bara rotslagning ett alternativ.
Utan att veta planttyp. Varit är känsliga i buntar
Med helt oöma när man rotslår de en och en. Gäller alla planttyper.
Går man över midsommar med plantorna krävs rotslagning

Också skeptisk :)

Får köra en kombo.
Jordkällare där man fuktar,
vattendrag,
mosse,
temporär-plantera

En av dem är ju lite mer given att det funkar.

Får åka och se över några av skogarna längre bort, där planterades för några år sedan, behöver säkert lite stödplantering, ersätta betade.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).