Föryngring

Sprutmedel viltskydd?

36 inlägg 41352 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Akarllson  
#645860 Hej jag har satt 500 plantor hybrid asp idag å har tänkt att spruta dom ofta med trico istället för å göra hägn men ska man spruta dom nu när mandat dom eller ska man vänta några veckor först??

Arevo
Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

nilsszzon  
#646434 jag har satt 1000st för ett par veckor sedan, tänkte avvakta med trico lite men av en händelse såg jag en del rådjur runt omkring plantorna så jag beslöt mig för att skydda med trico direkt efter
jag använde en målarpensel , doppade penseln i en avkapad 1,5l pet flaska och sen gick jag 30 plantor innan jag doppade penseln igen och samtidigt som jag målade på skyddet så höll jag plantan med fria handen då de är rätt lätt att bryta
har läst lite om att trico kan hämma tillväxten mot uv eller liknande men inget jag själv upplevt på björk iaf

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Kilsta  
#797632 Efter att ha fortsatt med att flagga tallar med frystejp vill jag dela mina erfarenheter med andra intresserade. Här en bild tagen i maj som visar hur toppskottet är kvar medan sidoskotten är helt uppätna, både förra årets och de från året före. Viltbetning av toppskott är mycket sällsynt nu.
$matches[2]

Istället har ett annat problem dykt upp som är större än betning av toppskott, tallar över två meter upp till fyra meter höga knäcks. Är det någon som har en aning om vad det går att göra åt det? Det är 10 års tillväxt eller mer som försvinner, surt.
1680040966_knaeckt.jpg

Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

skogsBG  
#797634 Älgskada eller snöbrott ? Är det en älgskada? Då kan det hjälpa med att behandla med viltavskräckningsmedel. Inte roligt att spruta på så höga plantor, lätt att bli behandlad själv. Är det snöbrott finns väl inte mycket att göra, möjligen att besöka planteringen med en lång käpp när det finns risk för upplega .

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797642 Om skogen bryts ner i den åldern så hjälper bara jakt. Skjut ren älgkorna så blir de mindre benägna att bryta ner toppar till sina kalvar.

Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

skogsBG  
#797650 Japp, varmt bly är en annan form av skydd mot betesskador. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).