Föryngring

Erfarenheter av sÄdd av tall?

49 inlĂ€gg 6666 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

HannuRöj  
#720131 đŸ˜„ Inte trevligt att höra era otor, Ekman och Amatörhuggare..

Jag har inte ens kollat mina sÄdd, har inte haft röjningar dÀrborta, men efter jag har lÀst era inlÀgg kÀnns att jag mÄste hoppa i bilen och gÄ genom flÀckorna.

Torkan, alltsĂ„ vattenbrist, tror jag Ă€r inte direkt det som dödar plantan .. đŸ€”, Temperaturen djupare i torra jorden ökar inte tillrĂ€cktligt hög för rottillvĂ€xt sĂ„ den första roten hinner inte till vatten förran plantan dör pga solen och vinden.

De pÄ finsk sÄddskopavideon har sett som bÀsta att tÀcka frön ca 1 cm. Det Àr förvÄnads mycket, men sÄ undviker man för hÄrda solen förran roten har vÀxt upp tillrÀcktligt djup, eller?

SÄ har jag nu tÀnkt att djupare sÄddspÄr och senare tidpunkt vore bÀttre Àn min sÄdd sÄ lÀtt myllad som möjligt.

FörÀdlade skogsplantor frÄn Svenska Skogsplantor

Tikka  
#720136 YtsÄdde i början pÄ maj och under tvÄ veckor. Efter tvÄ-tre veckor sÄg det lovande ut med mÄnga frön som grott. Efter tvÄ mÄnader ser det sÀmre ut för utom i fuktigare partier. MisstÀnker att mÄnga plantor torkat bort. Inventerar sÄdden i slutet pÄ vÀxtsÀsongen för att se hur det gÄtt och Àr jag inte nöjd Àr det vÀl bara att bestÀlla plantor och plantera kommande vÄr.

charger  
#720552 Hej alla som jobbar m att fÄ upp nya skogar,jag frösÄdde ett markberett hygge i maj förra Äret.
Jag och frua gick o sÄdde m fröet i handen och tog direkt ur plastpÄsen.
Hon lyckades att sÄ endast nÄgra frön Ät gÄngen med sina fingrar mot att det gÀrna ville
Drösa ivÀg lite mer med mina nÀvar,det var sandig morÀn i norra Dalarna och lÀttföryngrad mark.
O jÀ lÀr va de har grott plantor i Är.de Àr ca t16-t18 bonitet.
Nu till kruxet, de har grott lika mkt björk tillsammans med tallen,
Kommer tallen att kunna vinna över björken framöver eller blir d att röja o röja björkbuskar framöver.
De Àr rÀtt gott om Àlg i trakten sÄ de kanske hjÀlper till.

AnvÀndarvisningsbild

SjögĂ„rden  
#720571 Kul med lyckat resultat.
Älgen och du Ă€r mest förtjusta i dina tallplantor sĂ„ röj du hĂ„rt i björken sĂ„ tallplantorna blir frodiga och fina.
Röj inte en enda tall de första fem Ă„ren eller pĂ„ kanske Ă€nnu lĂ€ngre tid.. 😉

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).