Föryngring

Sveriges övriga trädslag.

67 inlägg 17605 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

erik__j  
#605079 Douglas granar planterade 2011.
Dessa är som katten och har nio liv. Verkar ha en otrolig förmåga att klara av att bli fejade, vallar över på en gång. Har varit och klippt dubbeltoppar och rättat till skador efter vilt i två omgångar.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Älgfoderodlare  
#605129
Chris983 skrev:Precis. Det var just att den sortens tall kan bli så stor som gjorde att jag frågade. Jag såg en annons på eBay där någon i England sålde plantor ganska billigt.


Har själv köpt plantor från ebay UK. Glöm bara inte att plantera om varje planta i egna krukor / så bädd om du funderar på att köpa dom nu. Det är en stund kvar till planteringsdags. Just den säljaren som jag tror du menar, har i annonsen att han INTE säljer till Sverige. Men maila honom först o fråga så är det inga problem. Men man kan också köpa frön o dra upp plantor själv. De gror som oftast mycket bra. Kan ibland bli fler än man ber om.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Älgfoderodlare  
#606033 Har kollat igenom alla trådar i denna kat. men ej hittat någon lämpligare tråd, OT eller inte, det får ni avgöra. Det jag undrar över i dessa tider med krav på ökad tillgång på biomassa, energiskog etc., är i vilken omfattning det föryngras med "stubb"-uppslag av lövträd ? Har själv främst Björk, Rönn o en del Sälg. Bifogar några bilder på "stubb"-uppslag av Björk på mina marker. Har ett stort antal av dessa o de ser ut att växa rätt bra. Några av träden på bilderna har jag skapat, andra fanns där före min tid. Hur vanligt det är undrar jag ju, då det inte verkar finnas någon tråd i ämnet vad jag hittat.

1578742101_cimg2830.jpg
1578742090_cimg2836.jpg
1578742079_cimg2832.jpg
1578742052_cimg2834.jpg
[attachment=4]1578742041_cimg2835.jpg[/attachment
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 11 jan 2020, 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

Lars Lundqvist SLU  
#606040 En liten detalj:
Björk skjuter stubbskott, inte rotskott. Asp däremot kan skjuta rotskott, dvs de kan skjuta upp nya plantor långt från moderträdet.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges övriga trädslag.

skogshare  
#623362
erik__j skrev:Douglas granar planterade 2011.
Dessa är som katten och har nio liv. Verkar ha en otrolig förmåga att klara av att bli fejade, vallar över på en gång. Har varit och klippt dubbeltoppar och rättat till skador efter vilt i två omgångar.


Vore spännande att veta var i Sverige du befinner dig och vilka förutsättningar som råder där bilderna är tagna - ffa markegenskaper och frostförekomst. Vilken variant av douglasgran är det ? Hur anlade du beståndet ? Hade du någon form av skärm ?

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

jannee  
#623385 Provat med Douglas, mer eller mindre alla plantor åts upp eller fejades till oigenkännlighet
De fåtal som klarade detta blev som pilbågar under ett snöfall av riktig blötsnö.
För övrigt växte de ej bättre än sticklingar inköpta från Trekantens plantskola och planterade samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Sveriges övriga trädslag.

Hanatorp  
#632813 Klibbalen är snabbväxande och drabbas lite av betning och skador. Den har en mycket bördig förna som gynnar andra trädslag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).