Föryngring

Nu kan man även välja finskt tallfrö i Sverige

4 inlägg 2773 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu kan man även välja finskt tallfrö i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#587200 Skogforsk har nu uppdaterat funktionen Plantval Tall med att även lägga in finska fröplantager som är lämpliga för delar av Sverige. Tjänsten Plantval har funnits sedan tidigare och den er ett verktyg för att jämföra olika fröplantagers lämplighet för olika platser i Sverige. Beroende på breddgrad och höjd över havet måste man anpassa så att man får rätt ursprung på skogsodlingsmaterialet (frö eller plantor).

I Plantval kan man se ett index för hur ett visst fröplantage avkomma presterar på den valda lokalen. Plantval finns Gran, tall och björk men nu är alltså tallen uppdaterad även med finska plantager. Här kan du läsa mer om Plantval Tall och här hittar du själva verktyget:https://www.skogforsk.se/produkter-och-evenemang/verktyg/plantval-tall/

Plantval för alla trädslag hittar du här.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Nu kan man även välja finskt tallfrö i Sverige

Icegrip  
#587257 Någon som vet om svenska plantskolor idag driver upp plantor med finländskt ursprung?

Användarvisningsbild

Re: Nu kan man även välja finskt tallfrö i Sverige

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587264 Många av de nordligaste provinserna är finska. Vet att svenska skogsplantor har ett antal. Om vi har några syd finska har jag sämre koll på.

Användarvisningsbild

Re: Nu kan man även välja finskt tallfrö i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#587274 De finska provinienserna verkar främst vara lämpliga för norra halvan av landet. För Småland fanns inget som passade. Har väl med breddgraden att göra?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).