Föryngring

Grävare markbereda i grönris, går det?

5 inlägg 3063 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grävare markbereda i grönris, går det?

frågande och vetande  
#556096 Lite som ämnet beskriver, går det att markbereda med grävmaskin direkt efter avverkning? eller är riset så mycket i vägen att det helt enkelt inte går/blir bra? Vad tror ni...



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Grävare markbereda i grönris, går det?

MF förare  
#556142 Hej! Det går allt skapligt. Har gjort det åt mig själv med en 8tonnare å plantorna växer iaf... Går ju både dra åt sig riset å skjuta de framför sig för å få bra planterings punkter/ högar. Men visst blir det lite bökigare om de vart rejäla ris granar som stått på stubbarna..

Avatar Fallback

Re: Grävare markbereda i grönris, går det?

Mattiase  
#561286 Beror helt på om du ska fläckmarkbereda eller höglägga. Fläcka går alldeles utmärkt, men högläggning kan bli lite sämre när man kommer direkt efter avverkning. Lätt att det blir väldigt mycket luft i högarna när riset fortfarande är grönt och fuktigt. Men vill man så går det :)

Avatar Fallback

Re: Grävare markbereda i grönris, går det?

frågande och vetande  
#561367 Tackar för svaren, har nu haft en grävare här som helt hoppade över de nygjorda hyggena. "Det blir inte bra sa han" högläggning var tanken på detta område. Så nu är tanken att jag ska rensa dikena som finns där och hoppas att det går att plantera utan markberedning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävare markbereda i grönris, går det?

Avslutat-02  
#561376 Ett tips ta bort klacken på röret isåfall, då går röret ner lite till och det fastnar inte i rammlet runt om kring.
:-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).