Föryngring

Syntestiskt vargurin 195:-

6 inlägg 7756 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Syntestiskt vargurin 195:-

halvproffs  
#497809 Nu fick jag tid att gå runt mitt 2ha nyplanterade (i våras) hygge. Sprutade på stammar som är skapligt skyddade av grenverket ovanför. Rådjuren har bitit av många tallplant (ej granplant vad jag sett). Riksväg 56 går alldeles utanför hygget och vi har fått ca 10 älgar påkörda dom sista 5-6 åren, så där har två jaktmedlemmar gått och sprutat på en längre sträcka.
Kommer att gå och kolla spår så länge det är snö kvar. Ska bli intressant att se resultatet till sommaren.
Tänkte även besöka grannen och hans stövare och se hur den tuffa hunden reagerar.
Lämnar rapport vid händelser.
Låg en älg i daglega där som blev rejält rädd. Såg ut att vara en liten tjur.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Syntestiskt vargurin 195:-

ÅsaNisse  
#497853 Dåvarande vägförvaltningen sprutade " vargurin" på trädstammar utmed 26án i Småland för att minska viltolyckorna runt 1990. Det är sträckor som saknar viltstängsel och ännu inte fått det, men det gjorde då absolut ingen verkan. Jag såg älgar som stod och mumsade på plantor och sly precis bredvid sprutade stammar.

Användarvisningsbild

Re: Syntestiskt vargurin 195:-

halvproffs  
#497861 Är rädd för att det blir lika här. Var över nu till grannen och testade hans stövare. Han slickade omsorgsfullt där jag hade vätskan :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Syntestiskt vargurin 195:-

Hema  
#497899
halvproffs skrev:Är rädd för att det blir lika här. Var över nu till grannen och testade hans stövare. Han slickade omsorgsfullt där jag hade vätskan :shock:

Placebovätska och i detta fall sockerdricka? :)

Användarvisningsbild

Re: Syntestiskt vargurin 195:-

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640044 Hur gick det med vargurinet, gjorde det nytta?

Användarvisningsbild

Re: Syntestiskt vargurin 195:-

halvproffs  
#640115 Tyvärr inte. Bla sprutade jag ganska mycket på en lite större gran som rådjuren brukar ligga under grenverket. Det var ju snö och när jag inspekterade nästa dag då hade rådjur legat vid granen. Alltså ren bluff. Häromveckan köpte jag blänkande varghuvudsiluetter på Granngården som ska fladdra i vinden och skrämma. Igår när jag kollade hygget stod det två rådjur bara några meter från siluetten. Dessutom dåligt gjorda. Plastskiva som det blänkande är limmat på och det släpper.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).