Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Holder

145 inlägg 102396 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Holder

axwell  
#261450 http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic. ... 76&start=0

Ett Fordsonforum, översvallande positiv kritik.

Förstår inte hur skribenten kom förbi att framhjulen har större diameter än bakhjulen som är bredare. Verkar som om 400 mm-hjul hade varit ännu bättre.

Köp!

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261621 Ja det var den tråden som fick mitt intresse för Holder att vakna, synd att tråden dog. Skulle gärna sett hur det gick, om det blev nåt.

Den i annonsen ovan borde hitta en köpare ganska snart, om den inte är helt slutkörd. Ska man renovera får man ju räkna med att handla grejer från Tyskland.

Hos mig står det still med traktorn just nu, förröjer i skogen samt renoverar rasad luftkompressor.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269708 Tänkte beställa en ögla till skogskärran men blev fundersam på dimensioner!
Mitt drag ser lite udda ut, typ som till en lastbil nästan. Sprinten är 30mm, känns som en ögla med 32hål blir för liten, nyper nog när det bryter. Nästa storlek verkar vara 45mm, då blir det mycket glapp men det kanske ska vara så??

Åsikter någon ?

DSC_0916_2.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Hema  
#269720 Ptja, det är väl mest i Sverige som vi kör med hitch, medans man utomlands vanligen finner lösningar likt denna. Kanske kolla utomlands (Tyskland) på passande drag eller fräsa/borra upp en 32:a? För vi snackar väl inte många millimetrar?

Jag tror aldrig att jag har sett någon Holder med riktigt svensk hitch, men det kanske skulle kunna vara en utmaning som får din maskin att bli än bättre?

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270303 Ja en hitch vore ju fint men det får nog vänta, finns en del annat som ska klaras ut först.
Ena dörren är klar o nästa under uppbyggnad. Sen ska det tillverkas en bukplåt samt en frontlyft.
Har beställt en 45mm ögla från OIE som jag hoppas ska passa med en mindre modifikation.

Har idag hittat orsaken till ett irriterande ojleläckage, det kom olja under instrumenten som jag först trodde var från ventilpaketet men oljan var ganska svart o min hydraulolja är ju ny o ljusgul!!!
Letat som en tok o till slut såg jag att det kom ur varvräknaren!! Packboxen vid vajerutgången på motorn var stenhård så motoroljan kröp i vajern o droppade ut ur varvräknarn. En riktig luring :smile:

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#270373
Magnus M skrev:Letat som en tok o till slut såg jag att det kom ur varvräknaren!! Packboxen vid vajerutgången på motorn var stenhård så motoroljan kröp i vajern o droppade ut ur varvräknarn. En riktig luring :smile:


Ja det var då sannerligen ett både ovanligt och lurigt fel, inte illa att hitta det. Man tittar ju inte precis på en varvräknare när det kommer olja.

Avatar Fallback

Re: Holder A55

TobbeBorg  
#271543 Hej Magnus. Jag är lika lycklig som du , nämligen ägare till en Holder A55, troligen -78 inte helt säker. Jag söker en motorhuv till den, min är så bucklig o vore kul med en finare när jag nu håller på o renovera den lite grann. Har du nått tips om var jag finner en ??. Med vänlig hälsning Tobbe

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271783 Hej TobbeBorg!
Välkommen till Sveriges bästa forum :smile:
Tyvärr har jag inte en susning om var du kan finna en huv, jag saknade ju hela fronten o har byggt eget så jag letade aldrig.
Lägg gärna upp nån bild om du har möjlighet.
Vart i Sverige håller du till?

Magnus

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

TobbeBorg  
#271875 Ska försöka att få till en bild nån gång. Jag huserar i Rudskoga, ifall du har hört talas om den lilla byn

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272135 :surp: Då är vi ju grannar :smile: Har min skogsfastighet i Delebäck fast jag är bosatt i Mariestad.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

TobbeBorg  
#293745 Hej Magnus. Hade helt glömt att jag en gång lova att lägga ut nån bild efter div renovering o lackering. Här är nåra. Nähej det gick inge bra, mina filer var ogiltiga stog det... Om du har nått förslag så skriv gärna. Annars kan jag messa dom till din mobil ist. Tobbe

Avatar Fallback

Re: Holder

Si63  
#293789
TobbeBorg skrev:Hej Magnus. Hade helt glömt att jag en gång lova att lägga ut nån bild efter div renovering o lackering. Här är nåra. Nähej det gick inge bra, mina filer var ogiltiga stog det... Om du har nått förslag så skriv gärna. Annars kan jag messa dom till din mobil ist. Tobbe


Du tror inte andra är intresserande av bilder? :lol:

Avatar Fallback

Re: Holder

axwell  
#293791
Sinkro63 skrev:andra är intresserande av bilder? :lol:


Frågan är ställd, svaret är givet: Självklart :!:

Avatar Fallback

Re: Holder

TobbeBorg  
#293793 Ok, jag ska försöka lista ut varför jag inte får in bilderna. Ha de så länge

Avatar Fallback

Re: Holder

TobbeBorg  
#293976 Här har ni. Håll till godo!

/Tobbe


DSC_0475.jpg

DSC_0472.jpg

DSC_0474.jpg

DSC_0473.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).