Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Holder

145 inlägg 102716 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243790 Jag har inget kraftuttag ifram, det har däremot A60n så då är det nog en A60.
Hytt o värme har jag dock på min men det är inte Holder orginal utan en Klippanhytt.
A60 hade nog hytt orginal från fabrik

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

foton  
#243860 Jag har kört mycket i skogen med A 55. Med 12,4 däck gick den nästan vart som helst. Körde man fast kunde man nästan alltid backa sig loss på grund av midjestyrningen. Med en A 60 kan man nog ha ännu större hjul.

Avatar Fallback

Re: Holder

Jonathan maskiner  
#244493 Nu har jag iallafall fått ett cirkapris på Holdern. Det är runt 110000-120000 kr, ingen moms. Egentligen är väl priset kanske rimligt, har inte sett den mer än på bild men som jag förstått är det bra traktorer och den är i fint skick. Men tyvärr är nog användningsområdet lite fel för mig. Jag behöver ju framförallt en maskin jag kan använda i min skog den består av rätt stenig terräng och en hel del myrskog. Inga böljande sandhedar tyvärr. Och än behöver jag ingen snöskottartraktor. Men en Holder står fortfarande på önskelistan vid läget "obegränsade resurser".

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246089 Var ute o provkörde lite idag :smile: . Kopplade på skogskärran o testade kranen oxå.
Allt verkar fungera som jag tänkt, behövde ca 1200 varv för lagom fart på kranen.

Så fort jag fixat en ögla till kärran så ska jag ta en sväng i skogen o testa lite.

Det som är kvar nu att göra är, tillverka bakruteram, montera sidorutor, grenavvisare, tillverka dörrar samt göra en bukplåt till framänden.

Kan tillägga att det behövs 7m bredd för en u-sväng, inte så illa som jag befarade. Jag har aldrig mätt hur tight man kan svänga runt med vanlig traktor o kärra men så mycket mindre kan det nog inte va. Med en vanlig framhjulsstyrd traktor går det såklart svänga betydligt snävare utan kärra.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#246136 Spännande! Hoppas vi får se lite film framöver på ekipaget i aktion.

Avatar Fallback

Re: Holder

axwell  
#246185
Magnus M skrev:Kan tillägga att det behövs 7m bredd för en u-sväng, inte så illa som jag befarade. Jag har aldrig mätt hur tight man kan svänga runt med vanlig traktor o kärra men så mycket mindre kan det nog inte va. Med en vanlig framhjulsstyrd traktor går det såklart svänga betydligt snävare utan kärra.

Inte så tokigt, tror att en jordbrukare(ex Fordson Major) med ved/timmervagn behöver mycket mer utrymme.

Gjorde för några år sedan en snabbtest med 4wd minitraktorn och en Avesta ATV-vagn, kommer inte ihåg resultatet, det kan ha varit under 5 meter mellan yttre framhjulsspåren.
Har för mig att tom traktor utan styrbroms vänder på ca. 4,2 meters väg.

Vi får väl göra var sitt videoklipp vid tillfälle?!

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247615 Hade besök av farsan häromdan o han skulle prova snurrstolen, det var lite knöligt för han o komma runt. När man gjort konstruktionen själv så gör man omedvetet på ett visst sätt för att det ska fungera som man tänkt :???:
Jag såg oxå mig själv om typ 10-15 år med lite stelare leder så jag tog mod till mig o satte kapen i hytten :sad: .
Det blev ändå bra till slut o jag fick 10cm till att veva med fötterna på :smile:
Att hytten är som den är beror ju på att man kan vända fälgarna o få den bara 125cm bred men det blir nog aldrig aktuellt för min del.
Just nu tillverkar jag en bakruteram.

Bild på breddningen!
DSC_0738.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247640 Bockar du hydraulrören själv?
Har du tillgång till profesionella maskiner för att bocka eller bockar det med handverktyg?

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247647 :oops: Ser det så hemskt ut? :grin: Jag bockar med handverktyg, har för 8, 10, 12 o 15.
Egentligen vanliga rörmokarverktyg fast av lite äldre rejälare modell o dom funkar bra om man tar det lite försiktigt.
Jag har svarvat trissor för grövre dim som jag använder i hydraulpressen. Byggde några speedwayramar till grabben som körde lite tidigare. Dom trissorna går oxå bra att bocka hydraulrör med.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247660 Jag tycker det ser bra ut.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252139 Liten uppdatering

Tog en sväng på byn i solskenet :smile: . Konstaterade att värmen funkar bra samt att luftrenaren behöver justeras, bottendelen med oljebad lossade o skrämde skiten ur mig o en stackars tant på promenad. 2 spännare som behöver justeras lite.
Nu får den vila ute nån dag då V40n behöver lite nya bromsrör o slangar.

En dörr börjar oxå ta form.

DSC_0821.jpg


DSC_0817.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Blivande snickare  
#252155 Ser fin ut, blir nog ännu finare när du fått dit en dörr! :smile:
Snyggt förklarat, kan riktigt se framför mig hur både du och gumman som var ute å gick nästan fick slag! :lol:

Avatar Fallback

Re: Holder

Jonathan maskiner  
#261322 Holder a 55 på blocket med både hytt, lastare och vikplog.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Jeep  
#261326 och den är jag grymt sugen på...

Avatar Fallback

Re: Holder

Jonathan maskiner  
#261423 Slå till. Man tar den ju på en PB-släp med lite högre lastvikt. Priset kanske går att förhandla dessutom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).