SmÄ skogsmaskiner och övriga maskiner

Holder

145 inlĂ€gg 102435 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Holder

Emil83  
#693319 InstĂ€mmer! Trevligt ekipage 😀

AnvÀndarvisningsbild

Re: Holder

halvproffs  
#693325 Bra film! Spaka med renhorn tycker jag Àr svÄrt, fÄr inget flyt med dem.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#693339 Jag tycker oxÄ det Àr lite klurigt men det gÄr bÀttre för varje lass. Filmen Àr frÄn typ 4e el 5e lasset sen jag började sÄ lite ovant. Körde ju bara ett lass vindfÀllen i vÄras nÀr det var nybyggt.
SvÄrast Àr rotatorn tycker jag, den kör jag ofta Ät fel hÄll. Funderar pÄ att byta plats pÄ slangarna o prova.

En grej som stör mig lite Àr att slangarna till grip/rotator Àr ganska klena sÄ nÀr man drar fullt pÄ grip sÄ öppnar övertrycket o motorn tar i rejÀlt. Jag borde nog fixa nÄn strypning dÀr. Lika med rotatorn men den drar jag aldrig fullt pÄ för dÄ snurrar den ohyggligt fort, borde nog strypas den med.

Kör med motorn pÄ tomgÄng nu men skulle vilja höja varvet lite för att fÄ bÀttre fart nÀr bom o sticka körs samtidigt, provade men dÄ blev rotatorn jÀttestirrig o gripen öppnade övertrycket bara jag petade pÄ spaken.

SÄ hur fixar man sÄna strypningar pÄ bÀsta sÀtt?

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Holder

Skogsvaktaren  
#693357 Vilken kran har du?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#693367 En Country 550 Master.

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Leroy  
#695965 HÄller med ser riktigt bra ut! Det förvÄnar mig att du tycks kunna vÀnda runt och sitta inne i hytten och sköta kranen sÄ pass bra. Jag har funderat mkt pÄ det nÀr det gÀller min Holder C870H men den kÀnns trÀngre i hytten.
Hur bra funkar det med ramstyrningen i kombination med midjestyrningen?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#696043 Jag byggde ju en special till stolen o den funkar bra. Den skulle bara behöva förstÀrkas lite sÄ lyftlÀnkaget blir lite stadigare.
Ramstyrningen Àr kanon ihop med midjestyrningen, det Àr ju det dÀr att draget svÀnger in ju mer man svÀnger midjan men nu kan jag motverka det enkelt.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#723779 Ett nytt projekt i garaget🙂
Det Àr en Holder C500 som jag kom över till bra pris, lite defekter fanns det men nu har den fÄtt en ny toppackning o gÄr riktigt fint. Snöblad, skopa o gafflar följde med.
$matches[2]

$matches[2]


Var sen o hÀmtade ett Mara 1000 grÀvaggregat i helgen som suttit pÄ en Bobcat.
1629148538_dsc_1039.jpg


Har fĂ„tt lite idĂ©er pĂ„ hjĂ€rnan som jag tĂ€nkte prova😀

Magnus M

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#723780 Skoj! Det hĂ€r vill vi förstĂ„s fĂ„ följa framöver 😀

AnvÀndarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#734996 Bygget rullar pĂ„, vĂ€ntar dock lite med bilder tills jag vet att det funkar🙂

Jag behöver dock vÀlja vilka hjul jag ska ha.
Har nu en uppsÀttning 11,2x18 traktormönster.
Har Àven en uppsÀttning 400x15,5 typ vagnsdÀck/drivande.

Dessa Àr ca 83-87cm höga, skulle vilja ha lite högre dÀck för bÀttre markfrigÄng, gÀrna breda oxÄ. Maskinen Àr bara 125cm bred med 11,2x18 och knappt 150cm med 400hjulen.

Alt 1, bredda mina 18" fÀlgar o köpa 12,5 traktordÀck. Blir dÄ 97cm i dÀckhöjd o ca 140cm bred maskin

Alt 2, 500/50x17 vagnshjul med drivmönster.
Ca 93cm höga. Maskinbredden blir ca 160cm. Köper isÄfall med fÀlg o fÄr skÀra ur centrum pÄ mina fÀlgar o svetsa i.

Alt 3, hjul till vissa lastmaskiner annonseras ofta, 405x18 skulle passa höjdmÀssigt. Maskinbredden blir runt 145-150cm. Brukar vara Dunlop SP T9 dÀck pÄ dessa. Likadant med centrumet, fÄr skÀra ur mina o svetsa
Funkar dessa dÀck i skogen?

GrÀvaggregatet Àr 160cm brett sÄ upp dit Àr inga problem.

Tar gĂ€rna emot tips ang detta🙂

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).