Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

53 inlägg 24769 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116897 OK!

Fast då blir det kanske + 100 000 kr jämfört med en "gratis" traktor + odriven skogskärra i 10-tonsklassen?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116910 Är det någon idé att sätta på någon hasplåt på Deutzen? Original lär väl inte längre finnas som reservdel, men jag har några plåtverkstäder i närheten, som borde kunna fixat.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Torparn79  
#116932
Niking skrev:OK!

Fast då blir det kanske + 100 000 kr jämfört med en "gratis" traktor + odriven skogskärra i 10-tonsklassen?
/Niklas

du tänker helt klart åt rätt håll..
oftast är ju de flesta klassiska "traktorskotare" övervärderade anser jag..
det är ju bara att titta på de trådar här på forumet som avhandlar dessa nostalgitrippar..

Niking skrev:Är det någon idé att sätta på någon hasplåt på Deutzen? Original lär väl inte längre finnas som reservdel, men jag har några plåtverkstäder i närheten, som borde kunna fixat.
/Niklas

det är ingen dum idé att kosta på dig en sådan..
kör ner traktor till din lokale smed så dom kan mäta och anpassa hasplåten medan dom tillverkar den..

för övrigt så tror jag att en 7-8 tonvagn till den traktorn är en lagom smidig pjäs och sen en omgång kedjor på traktorn så kommer du ganska långt.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116944
Torparn79 skrev:
Niking skrev:OK!

Fast då blir det kanske + 100 000 kr jämfört med en "gratis" traktor + odriven skogskärra i 10-tonsklassen?
/Niklas

du tänker helt klart åt rätt håll..
oftast är ju de flesta klassiska "traktorskotare" övervärderade anser jag..
det är ju bara att titta på de trådar här på forumet som avhandlar dessa nostalgitrippar..


Jag tvivlar inte på att en riktig skotare är bättre i skogen än en traktor + kärra, men smakar det så brukar det ju kosta också...

Torparn79 skrev:
Niking skrev:Är det någon idé att sätta på någon hasplåt på Deutzen? Original lär väl inte längre finnas som reservdel, men jag har några plåtverkstäder i närheten, som borde kunna fixat.
/Niklas

det är ingen dum idé att kosta på dig en sådan..
kör ner traktor till din lokale smed så dom kan mäta och anpassa hasplåten medan dom tillverkar den..


Bra, då blir det nog en tur ner till smeden när/om jag väl har fått traktorn.

Torparn79 skrev:för övrigt så tror jag att en 7-8 tonvagn till den traktorn är en lagom smidig pjäs och sen en omgång kedjor på traktorn så kommer du ganska långt.


Intressant Torpan, du anser alltså att en 10-tonvagn blir för stor till en gammal Deutz 7206?
Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116951 Jag har en Deutz 7807 som jag trivs verkligt bra med. Den är drar väldigt lite diesel, krånglar aldrig och är enligt kunniga mekare, lättskruvade och enkla. 7807 verkar vara serien efter 7206, men det kanske inte skiljer så mycket.
Två saker som är lite störande om den ska användas i skogen är att det är lite dålig kapacitet på hydraulpumpen samt dålig svängradie. Dock säkert inte sämre än nån annan 4wd traktor i liknande ålder. Pump kan man ju också lösa med att köpa ett separat system.
Komfort är ju nåt relativt, men jag tröttande på att sitta på knä, dessutom har jag varit inte känt mig tillräckligt rik för att renovera Ebersprächern och den kombinationen gav mig ont i rygg och nacke. Å andra sidan kör min kompis med en omodifierad BM 600, och då sitter jag hellre i Deutzen.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

masterchief  
#116953
Niking skrev:
Torparn79 skrev:
Niking skrev:OK!

Fast då blir det kanske + 100 000 kr jämfört med en "gratis" traktor + odriven skogskärra i 10-tonsklassen?
/Niklas

du tänker helt klart åt rätt håll..
oftast är ju de flesta klassiska "traktorskotare" övervärderade anser jag..
det är ju bara att titta på de trådar här på forumet som avhandlar dessa nostalgitrippar..


Jag tvivlar inte på att en riktig skotare är bättre i skogen än en traktor + kärra, men smakar det så brukar det ju kosta också...

Torparn79 skrev:
Niking skrev:Är det någon idé att sätta på någon hasplåt på Deutzen? Original lär väl inte längre finnas som reservdel, men jag har några plåtverkstäder i närheten, som borde kunna fixat.
/Niklas

det är ingen dum idé att kosta på dig en sådan..
kör ner traktor till din lokale smed så dom kan mäta och anpassa hasplåten medan dom tillverkar den..


Bra, då blir det nog en tur ner till smeden när/om jag väl har fått traktorn.

Torparn79 skrev:för övrigt så tror jag att en 7-8 tonvagn till den traktorn är en lagom smidig pjäs och sen en omgång kedjor på traktorn så kommer du ganska långt.


Intressant Torpan, du anser alltså att en 10-tonvagn blir för stor till en gammal Deutz 7206?
Niklas

Något att tänka på är att en Gremo samt en Rapid lastar 10ton.
Jag upphör aldrig att förundras hur de får till det med griplastarkärror och vikt :???:

Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116960 En griplastarvagn är inte byggt för 50000 fub om året, det är skotarna. :)

Men jag håller med, helt idiotiskt egentligen, men de klarar ju 10 ton....

Hade den diskussionen med en som precis köpt en ny 10 tons vagn, då hade jag en ny TJ 810C och den lastade ju bara 8,5 ton vilken han tyckte vad mycket dåligt. Men om sanningen ska fram så körde vi nog ut mer virke med 810:an första månaden än vad den 10 tonsvagnen kommer uträtta under ett helt liv. Sedan finns det ju dem som kör mycket med dem och det har vi ju sett i andra trådar vilka följder det har fått.

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116965
JF skrev:Jag har en Deutz 7807 som jag trivs verkligt bra med. Den är drar väldigt lite diesel, krånglar aldrig och är enligt kunniga mekare, lättskruvade och enkla. 7807 verkar vara serien efter 7206, men det kanske inte skiljer så mycket.
Två saker som är lite störande om den ska användas i skogen är att det är lite dålig kapacitet på hydraulpumpen samt dålig svängradie. Dock säkert inte sämre än nån annan 4wd traktor i liknande ålder. Pump kan man ju också lösa med att köpa ett separat system.
Komfort är ju nåt relativt, men jag tröttande på att sitta på knä, dessutom har jag varit inte känt mig tillräckligt rik för att renovera Ebersprächern och den kombinationen gav mig ont i rygg och nacke. Å andra sidan kör min kompis med en omodifierad BM 600, och då sitter jag hellre i Deutzen.


Jo, brorsan nämnde något om dålig hydraulpump. Vad kan en bra hydraulpump/separat system tänkas gå på, monterad och klar? Svängradien får man ju helt enkelt acceptera och anpassa körningen där efter.

Så vitt jag förstår, så kostar väl en ny traktorstol mellan 400-8000 kr beroende på vilken komfortnivå man lägger sig på. http://www.nimaab.se/se/grp/sitsar.php De dyraste är väl ungefär lika bekväma som bra kontorsstolar :smile: F.ö. så är ju en hygglig arbetsmiljö viktig.

Reparation av Eberspäcker diskuterades för något år sedan viewtopic.php?f=107&t=6614 och visst behöver Eberspäckern renoveras på farsgubbens Deutz, men det finns ännu mer priotiterade reparationer som lyse och allmän service. 😈
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116969
Sludent skrev:En griplastarvagn är inte byggt för 50000 fub om året, det är skotarna. :)

Men jag håller med, helt idiotiskt egentligen, men de klarar ju 10 ton....


Men i dagsläget kommer jag att rikta in mig på att köra ut lite toppbrott och vindfällen, samt lite ved. Möjligtvis kan det också bli någon mindre gallring och avverkning, men de lite större jobben kommer jag definitivt att leja bort, varför en egen skotare känns overkill.

Sludent skrev:Hade den diskussionen med en som precis köpt en ny 10 tons vagn, då hade jag en ny TJ 810C och den lastade ju bara 8,5 ton vilken han tyckte vad mycket dåligt. Men om sanningen ska fram så körde vi nog ut mer virke med 810:an första månaden än vad den 10 tonsvagnen kommer uträtta under ett helt liv. Sedan finns det ju dem som kör mycket med dem och det har vi ju sett i andra trådar vilka följder det har fått.


Varför bör jag hellre satsa på en 7-8tons vagn än en 10-tons vagn (utan drift i bägge fallen)? Är det främst på grund av ökad smidighet eller blir Deutzen helt enkelt för klen för en 10-tonnare?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116976
Niking skrev:OK!

Fast då blir det kanske + 100 000 kr jämfört med en "gratis" traktor + odriven skogskärra i 10-tonsklassen?
/Niklas


Det behöver inte bli så dyrt. Jag köpte min robur för 35.000 plus moms och den var i bra skick. För dom pengarna får man inte lätt att hitta en huggarvagn. Men har du mycket vägtransporter så är det traktor du ska satsa på.

När det gäller vagn så kanske du ska kolla på en med vagnstyre. En vanlig vagn genar mycket och blir klumpig i gallringar. En skotare eller vagn med vagnsstyre spårar mycket bättre.

Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

alias  
#116984
Niking skrev:Men i dagsläget kommer jag att rikta in mig på att köra ut lite toppbrott och vindfällen, samt lite ved. Möjligtvis kan det också bli någon mindre gallring och avverkning, men de lite större jobben kommer jag definitivt att leja bort, varför en egen skotare känns overkill.

Sludent skrev:Hade den diskussionen med en som precis köpt en ny 10 tons vagn, då hade jag en ny TJ 810C och den lastade ju bara 8,5 ton vilken han tyckte vad mycket dåligt. Men om sanningen ska fram så körde vi nog ut mer virke med 810:an första månaden än vad den 10 tonsvagnen kommer uträtta under ett helt liv. Sedan finns det ju dem som kör mycket med dem och det har vi ju sett i andra trådar vilka följder det har fått.


Varför bör jag hellre satsa på en 7-8tons vagn än en 10-tons vagn (utan drift i bägge fallen)? Är det främst på grund av ökad smidighet eller blir Deutzen helt enkelt för klen för en 10-tonnare?
/Niklas


Håller med Emil N om att ramstyring är bland det viktigaste när man prioriterar vad man ska ha för utrustning på en skogsvagn. Till den körning du beskrev ovan skulle jag absolut inte lägga pengar på drivning (även om det säkert är "bra att ha" 2-3 gånger om året). Är det kuperat skulle jag prioritera bromsar före drivning, vid jämförelse pris/nytta.

Vad det gäller lastkapacitet finns det mycket att säga (som både Sludent och Masterchief var inne på). Har själv kört Zetor 6045 (60 hk före modifiering, efter något mer :grin: ), denna räckte väl till att dra den Moheda 10 tonnare med FMV 2000 som vi hade då. FMV 2000 är en väldigt dålig kran när det gäller räckvidd, styrka och rörelsegeometri, men vagnen var klockren - behövdes inte svetsas en enda gång fram tills vi sålde den 2005, trots att vi hade förlängningsmålstakar till förlängningsmålstakarna och körde i princip allt utom större slutavverkningar mellan 1986 och 2005. Tror därför att din 70 hk traktor klarar även en 10-tonnare.

Vad jag vill säga är att "tons"-angivlesen inte säger så mycket (jämför lastarean på Mohedas 10-tonnare med Patu eller Movi från 80/90-tal, Mohedan har säkert 20 % extra lastarea på samma tonsmodell). Mät gärna även dimensioner på centrumrör och axeltappar så förstår du vad jag menar.

Själv skulle jag hellre köpa en något större vagn och ha marginaler när det gäller vad den ska klara.

Tilläggas bör kanske att vi brukar skog i något av Sveriges flackaste terräng, varför mina reflektioner kanske inte är helt överförbara på dina markförhållanden.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117015 Så ett märkes 10-tonare skulle kunna klassas som 8-9 tonare hos en annan tillverkare?

Ok! Så ramstyrning är ett "måste" på kärran?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

alias  
#117029
Niking skrev:Så ett märkes 10-tonare skulle kunna klassas som 8-9 tonare hos en annan tillverkare?


Exakt vad jag menar!

Niking skrev:Ok! Så ramstyrning är ett "måste" på kärran?
/Niklas


"Måste" är ju ett relativt uttryck, men jag kan uttrycka det som så att ingen jag känner som bytt från skogsvagn utan ramstyrning till en vagn med sådan skulle vilja byta tillbaka.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117040 Jo, det var ju därför jag satte citattecken kring ordet måste..
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Är Deutz 7206 lämplig i skogen?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117053
Niking skrev:Jo, brorsan nämnde något om dålig hydraulpump. Vad kan en bra hydraulpump/separat system tänkas gå på, monterad och klar? Svängradien får man ju helt enkelt acceptera och anpassa körningen där efter

Weimer har kompletta satser för ca 8000 plus moms. http://www.weimer.se/shop/
Om du köper en mindre kärra, eller egentligen, en med mindre kran, så tror jag dock att flödet räcker. Jag hade förut en FMV 1600. Det var en liten smidig kärra utan ramstyrning. Jag körde årsved med den ett par år samt allt stormvirke efter Per, vilket iofs inte var så mycket, men det jag ville ha fram är att även en sån liten kärra duger att köra timmer med och då räckte flödet i Deutzen bra. Sen fanns det ju förstås en del saker man saknade på den lilla kärran som gjorde att jag bytte.
Niking skrev:Så vitt jag förstår, så kostar väl en ny traktorstol mellan 400-8000 kr beroende på vilken komfortnivå man lägger sig på. http://www.nimaab.se/se/grp/sitsar.php De dyraste är väl ungefär lika bekväma som bra kontorsstolar :smile: F.ö. så är ju en hygglig arbetsmiljö viktig.
/Niklas

Köp inte en "för" bekväm stol, då dessa ofta har höga ryggstöd. Ska du stå på knä och köra vill du inte behöva lägga armarna runt ryggstödet.
Ett ryggstöd som går upp på halva ryggen kan du vila armarna på när du kör kranen plus att du ser bra över den. Du kan även vrida dig och lassa enstaka stockar om ryggstödet är lågt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).