Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ekagårdslådan.

29 inlägg 18964 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

Naders  
#115820
Skogshuggarn skrev:Hade gärna fått vara lite brantare vinkel på såghållarna när man skumpar omkring i skogen, men de sitter kanske kvar ändå?.

Såg annars "välkonstruerat" ut,,,,

De sitter nog kvar men för säkerhets skull spänner jag en "bläckfisk" över dyrgriparna!

Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

angen9  
#119873 Efter ett antal timmars funderande, sågande och skruvande är nu min låda "Forshagalådan" klar. Gjorde först en modell i trä för att kolla hur stor den bör vara. Materialet är formplyfa med måtten inv 32x52, utv 34,5x60 cm. Eftersom min son och jag ofta följs åt på vår Honda behöver vi 3 sågar med oss. Därför rymmer Forshagalådan 4 motorsågar och 2 röjsågar, förutom bensindunk och andra tillbehör. Den kan lätt tas av och på lasträcket medelst 4 excenterlås. Träunderredet sitter monterat i lasträcket med 4 rörklamrar.
Materialet kostade drygt 700 kr. Formplyfan är ju dyr som bekant (200 kr), så där kan man ju alltid ta nåt billigare material. Men fördelen med formplyfan är att den tål regn.
Så nu väntar vi med spänning på att snödjupet (fn 85 cm!) ska minska så att vi kan åka ut och testa.
Jag bifogar några bilder på hemmabygget.
P1040272b.JPG
P1040275b.JPG
P1040276b.JPG
P1040284b.JPG
P1040286b.JPG

Användarvisningsbild

Re: Ekagårdslådan.

santatorp  
#119897 Jösses.. :wink: ,, nästan överlass

Användarvisningsbild

Re: Ekagårdslådan.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119970 Det såg stihligt ut.

Sorry kunde inte motstå den. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120004 Ja den lådan såg fin ut.. Men "fästet" skulle ja försöka göra nått smidigare å smäckrare... ja har 2-3 skivor formplyfa så ja kanske ska grejja nått själv ja me... 2000 är 2000- som man kan göra nått skojjigare för:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

angen9  
#120123 Ja, det går säkert att förfina en hel del, bara man anstränger sig och låter fantasin flöda. Fördelen med detta fäste är att det är mycket stadigt, är ej i vägen för den andra lådan eller vinchen när den är monterad, och det syns knappt när Forshagalådan är monterad. Men jag är öppen för alla förbättringsförslag. :-)

Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

skog+ terri  
#120145 men förstår inte vf man ska ha me sig 4 sågar om man är bara två ???. Har ni inte tid me att tanka ??

Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

angen9  
#120150 Jo, Vi jobbar helst med de lätta och trevliga 200-sågarna (Stihl), men ibland behövs även 260-sågen till de grövre stockarne. Så därför är det praktiskt med plats för 3. Och när man ändå bemödade sig med att göra en låda, så gick det för detsamma att göra såghållare på båda sidorna. :-)

Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

valtra a 72  
#120315 Bra lösning, ser proffsigt ut. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

angen9  
#120320 En får tacke! :-)

Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

David123  
#140728 Känns som att detta fästet inte är så mycket ivägen när man väl tagit av Ekagårdslådan, någon som vet?
Bild

Bild

Tror jag ska ta och köpan mig en sådan låda, verkar som folk är mycket nöjda med den :)

Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

angen9  
#140895 Ja, jag är mycket nöjd med min låda (den hemmabyggda "Forshagalådan"), som du ser bilder på i ett tidigare inlägg. Att den dessutom kostade mindre än en tredjedel av originalet gör inte saken sämre. Jag såg i Blocket att en ny kostar över 2300 kr. Jag och min son har haft stor nytta av den i sommar. Den har fungerat alldeles utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

Mäklarn  
#143849 Jag köpte en i våras och jag är helnöjd. Den är lätt att ta av eller sätt på, den rymmer jonsereds kombidunk plus lite till.

Avatar Fallback

Re: Ekagårdslådan.

Mäklarn  
#143850 Fästet är inte i vägen alls , man tänker inte att det finns där en gång!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).