Sida 1 av 1

Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: lör 15 jan 2011, 13:18
av matte57128
Hej Alla,
Jag har just bytt ena mattan på min Aktiv SC20, men funderar nu på hurpass spänd den ska vara och hur man mäter upp ett ev. "slack"? Att jämföra med den gamla känns inte riktigt 100, eftersom jag inte vet om den är rätt sträckt eller inte.

Någon som vet?

Re: Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: lör 15 jan 2011, 14:03
av Kse
Så löst som möjligt utan att det kuggar är ju det bästa ur effektförlustsynpunkt.
Varierar ju mellan olika maskiner, brukar väl stå i instruktionsböckerna att man ska dra ner mattan med 10 kg tryck när maskinen är uppallad och sen mäta avståndet till slides eller rullboggie så ska det vara slack på nånstans runt2,5-5 cm.
Börja med 5 cm slack och testa en fullgasrepa i mjuksnö och på spår, kuggar det inte så är det bra.
Ju längre matta ju mer slack måste du ha.

Re: Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: lör 15 jan 2011, 17:45
av zeetorg
Tror inte heller att du behöver spänna mer än c:a 5 cm. Det är ju ingen muskelmaskin direkt som kuggar över så lätt direkt.
Se bara till att den inte är så lös så att den kan kränga av boggien. Försök även att få samma spänning på båda sidor, så att mattan centrerar och inte vill dra åt något håll.

Re: Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: sön 16 jan 2011, 00:22
av matte57128
Muskelmaskin *fniss*... de få kusarna som finns i 280cc Sachsen är min själ trötta, så att den kuggar över lär inte bli något problem. Med tanke på hur tätt det är mellan drivhjulens kuggar och chassiet (bandtunneln), tror jag inte det finns plats att kugga över heller, faktiskt.

Jag tänkte ta en bild på eländet imorgon och lägga upp här, så hoppas jag att vi kan resonera vidare över det här med spänningen - jag är fortfarande lite osäker på hur man ska mäta slacket mot boggien. Boggien består ju egentligen av 12 hjul per band, fördelade på 6 boggier som dessutom är fjädrande. Om man då har skotern uppallad, eller som i mitt fall liggande på sidan, finns det ju ingen belastning på dessa fjädrande boggier och slacket blir ju då mindre än om boggien belastas. Kanske inte spelar någon roll egentligen? Sen är ju slacket av naturen störst på den mittersta boggien, och jag gissar att det är just här man mäter.

Nåväl, hoppas vara feberfri och mindre illamående imorgon, så kommer det upp en bild här som kanske förklarar bättre än vad jag gör (läste igenom det jag just skrivit och jag fattar inte ett smack :???: )

Re: Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: sön 16 jan 2011, 00:31
av Kse
Du får ju försöka mäta mot en tänkt linje där rullboggihjulet ska vara i spänt läge som vid närmare eftertanke inte är så lätt så skit i det, så länge det inte kuggar så kör på. Är ju som sagt inte sådana hiskeliga effekter vi snackar om så det går nog bra.

Re: Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: sön 23 jan 2011, 21:43
av ATK
En kanske dum fråga från en "sörlänning", är det svårt att byta drivmatta? Har en veteranare
själv och man vet ju inte om det blir aktuellt att göra det.

Re: Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: mån 24 jan 2011, 00:13
av matte57128
ATK: Nej, det är inte särskilt märkvärdigt. Jag la min på sidan i verkstaden, de räckte för att få allt lätt åtkomligt och inte behöva bryta ryggen av sig. Passade samtidigt på att byta ett par dåliga lager i drivrullen, samt alla 4 drivhjulen (nåja, 2 av dessa driver väl egentligen inte...).

Jag tror det svåraste var egentligen att ta beslutet att kosta på skiten så mycket pengar, mattan kostade ju mer än vad maskinen är värd. Men man är väl lite sån av naturen, tycker det är lite kul med gamla grejor som funkar bra osv. sen får man kanske ta en funderare på vad det skulle kosta att skaffa en bättre maskin, blir ju sannolikt bra dyrt det med. Här i Värmland är det, bortsett från denna och förra vintern, inte direkt så att man sitter på skotern särskilt ofta, har ju mest varit antingen rimfrost eller ösregn på vintrarna, känner därför att det inte är nån större idé att kosta på mig en jättemodern maskin för massor av pengar.

Nåväl, vad gäller mitt bandbyte gick det bra ända tills jag tänkte provköra, upptäckte då att det saknades gnista på stiftet och jag blev så less att jag drog en presenning över maskinen och började renovera en startmotor och en pinnsvets istället. Väntar s.a.s på att lusten ska komma tillbaks och känner jag mig själv rätt händer detta i samband med, eller strax efter, snösmältning och vårsol... :lol:

Re: Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: mån 24 jan 2011, 20:21
av ATK
OK. Du bytte bara ena mattan. Köpte du en ny? Isåfall hur blir det när bara en
är ny och vad kostar en sådan matta, 5-6000kr?

Re: Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: mån 24 jan 2011, 20:43
av matte57128
Japp, märkligt nog är den andra i nyskick (nåja!) medans den jag bytte nu var tvärslut, en stor bit av den lossade så att drivhjulen också förvandlades till skit på ett ögonblick. Måste vara så att man kommit i otakt med bandbytena på min maskin förr i världen, kan ju vara så att man bytt den ena för haveri som inte varit slitagerelaterat :?:
Om det har någon som helst betydelse om den ena mattan är bra och den andra är slut betvivlar jag starkt , kommer i så fall märka det och återkommer då med rapport här i tråden.

Jag fick tag i den nya mattan för 4600:- inkl. och så gick väl drivhjulen loss på 70-80 pix styck eller så. Tur i sammanhanget att inte båda mattorna behövde bytas, då hade det nog inte blivit gjort...

Re: Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: mån 24 jan 2011, 22:04
av ATK
OK. Ja två mattor samtidigt hade varit tufft.

Re: Bandbyte på Aktiv SC20

Postat: ons 23 feb 2011, 01:00
av matte57128
Fick den här bilden från en instruktionsbok av en vänlig själ, den beskriver ganska väl hur tillverkaren tycker att man ska justera bandspänningen
full.jpeg

Jag hoppas den kommer till nytta för någon.