Små skogsmaskiner och övriga maskiner

artic cat 500 vs polaris 500

28 inlägg 29837 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115011 Jag hittade fina hos rindab tror dom låg på runt 1200 paret... Å det brukar väl va så att man får det man betalar för...

   TS
Användarvisningsbild

Re: artic cat 500 vs polaris 500

Seabass  
#115058 Inget ont om Artic cat, men en fördel med polaris är ju att de är den enda som har snabb och riktig 4wd utan att behöva koppla in den manuellt, största anledningen till att jag väljer polaris.

Mvh Jonas

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115062
Seabass skrev:Inget ont om Artic cat, men en fördel med polaris är ju att de är den enda som har snabb och riktig 4wd utan att behöva koppla in den manuellt, största anledningen till att jag väljer polaris.

Mvh Jonas



Va menar du med "riktig" 4wd?... För denna arcticen är det då 4wd på... Med möjlighet till låsning fram... Precis som det va på den polarisen ja kolla på?!? eller menar du nått annat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: artic cat 500 vs polaris 500

Seabass  
#115077 Jag menar att du har som du säger "möjlighet" till låsning, på polaris "låser" det sej själv, antingen har du 2wd eller så har du 4wd utan att klämma eller dra i diff spakar. du kör aldrig med 3wd som många andra har (alla utom Polaris och Canam vad jag vet)
På alla fyrhjulingar jag har haft eller provat så står det att diffen fram ska endast användas tillfälligt osv för att ta sej ur om man tex kört fast då det påfrestar och är skadligt osv att köra diffat konstant. Har du en polaris så är det som sagt konstant eller sköter sej själv.
skillnaden på can am och polaris visco lock som det heter är att canams inte reagerar och diffar fram lika snabbt efter vad jag upplevt.
Jag säger inte att polaris är bäst på allt men just 4wd systemet är klockrent enligt mej :)

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115095 oki... då fattar ja... men då kan man lika gärna ha knappen intryckt dom få gånger det behövs, bara ja slipper polaris;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: artic cat 500 vs polaris 500

Seabass  
#115138 hehe jo så kan man ju tycka :)

Användarvisningsbild

Re: artic cat 500 vs polaris 500

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115144 Det bästa med polaris förutom att de säljer fyrhjulingar med flak och liiiite längre hjulbas är att de har en riktig bakaxel med låsbar diff (frän Dana). Så jag har 4x4 2x4 och 1x4 att välja emellan. Om man ska köra den på gräsmattan gör det hela skillnaden på hur uppriven både frugan och gräsmattan blir. Polaris kallar det för Turf läge.

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115149 Nu kör ja inte nått, på gräsmattan, å skulle ja d så äre gratis mossrivning;)... Men flak har artic åxå på en av sina maskiner, iaf enl brochyren;)

   TS
Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115156 Köpte piggkedjor idag, griper från nordpost... Hade tur å va in å fråga på granngården om dom sålde, så dom skulle beställa hem.. så ringer han efter 2 minuter å sägeer att det ligger ett par på hyllan... å dom skulle bort... Så för 800 paret blev dom mina;)... FÅ se hur kvaliten är... dom ska bara användas vid skogsarbetet så...

   TS
Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

hintsanen  
#116339 Tjena. jag har en Arctic cat 500 -07, och jag är nöjd med den. köpte just larvband till den, och med dem far man nog fram vart som hellst.

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

ryared  
#118109 har haft en polaris sexhjuling som jag var hyfsat nöjd med men det där att den diffar automatiskt var helt värdelöst för den kopplade inte alltid ur när man inte behövde och då blev den enormt trögstyrd

Avatar Fallback

Re: artic cat 500 vs polaris 500

seabr  
#118201 Till er som har problem med att kedjor tar i skaffa Spacers så är det löst.

http://rindab.netrix.se/shop/custom/dep ... terchild=0

Användarvisningsbild

Re: artic cat 500 vs polaris 500

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118220
hintsanen skrev:Tjena. jag har en Arctic cat 500 -07, och jag är nöjd med den. köpte just larvband till den, och
med dem far man nog fram vart som hellst.


Ja det gör du, diffknappen blir helt plötsligt lite onödig dessutom

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).