Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny miniskotare under utveckling

130 inlägg 56681 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114198
totte skrev:Det blev visst väldigt tyst nu. Nåväl, det är rätt typiskt för en sån besserwisser som först idiotförklarar i stort sett hela skogsbruket och alla som jobbar där, sen berättar att nu skall han frälsa oss från ondo och uppfattar varje tvekan eller fråga som negativism och ovilja.

Jag har stött på typen förr. Har absolut ingen som helst förmåga att se några svagheter i sin egen lära, avfärdar alla som ifrågasätter som okunniga eller fiender. Antingen är du med eller emot, endast kompletta jasägare accepteras, förslag mottas otacksamt, varje tillstymmelse till konstruktiv kritik ses som motstånd. Den egna mångåriga erfarenheten räknas som det enda giltiga underlaget, många hundra andra personers flertusenåriga sammanlagda erfarenhet är noll värd.

Jag brukar normalt inte gå till såna här personangrepp, men den här figuren har lyckats få mig riktigt förbannad, framför allt för sitt vettlöst nedlåtande inlägg i skotarbyggartråden. Alla farhågor jag fick där har sen konsekvent bekräftats av hans attityd här.

Säger som så att även om maskinen skulle visa sig vara fantastisk, vilket jag tvivlar på, om den nån gång blir klar, vilket jag också tvivlar på, så skulle jag aldrig i livet gå med i hans lilla sekt, då körde jag hellre runt i skogen med vad som helst.




Jag har fått precis samma intryck, å i hans kommentar där "hytten måste vara så liten för att inte skava i i sidlut" så frågade jag vart virket skulle vara å hur det skulle ta sej fram eftersom de ska fram på samma ställe... då får ja till svar:

Så smal är inte hytten, en Lundberg 342 maskin hytt är mindre på bredaste stället, den har varit så i 25 år.
Att den ser ut så här är av två anledningar styrkan i konstruktionen att den är symetrisk , och tillverkningspriset hålls nere med så många lika delar som möjligt.

va ja vet så fråga ja inget om nån lundbergare? å svaret om vart virket ska åka är fortfarande obersvarat, FÖR ja tror att herr bror duktig inte tänkte sej för när han skrev att den är byggd så för att inte skava i i sidlut!

Nä, Ja ger inte mkt för denna maskinen, konstruktören å upplägget... Å upplägget ger ja inte mkt för... även om vi inte fått veta alls va d går ut på... Ja vet rent praktiskt hur det är att va fler ägare på samma maskin, Den är alltid upptagen när man behöver den, eller den är trasig varje gång man ska ha den så man får börja me att skruva varje gång man ska bruka den... De e mina erfarenheter av att va fler på samma maskin, därför åker ja hellre me nått gammalt som ja äger å skruvar me själv...

Sen en tanke... Om det ska byggas nån enskaka maskin, vem håller med res delar? å vem betalar när det går sönder?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114600 Tydligen kommer det inga svar på mina frågor. Ska man sälja något så får man nog räkna med att besvara sådana enkla frågor som vad varan eller tjänsten kostar.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114659 Han var nog inte intresserad av att sälja eller berätta mer, enligt min åsikt så var det ett forumtroll och inget annat.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#115234
amcore skrev:ja hytten såg välldigt liten ut.. som en flytboj ungefär :roll:

nåja skämt åtsido, skulle gärna vilja ha förklaring till hur den hytten skulle förstöra ett träd om den va större?


En större hytt upptill kommer snabbare i lodlinjen när maskinen lutar i sidled med risk för att lampor och rutor
får skador. Timmerstöttor på lastdelen blir bredare men samtidigt svängbara om dom tar i träden. Takluckan är tillräckligt stor för att en normalfläskig person lätt skall kunna ta sig ut den vägen, ett krav när man skall köra över frusna vatten.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#115237
Emil N skrev:Tydligen kommer det inga svar på mina frågor. Ska man sälja något så får man nog räkna med att besvara sådana enkla frågor som vad varan eller tjänsten kostar.


Du har tydligen inte fattat att det är du själv som svarar på vad det kostar eftersom du själv är en del av föreningen som bestämmer priset.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

mannen  
#115250
Siljansringen skrev:
amcore skrev:ja hytten såg välldigt liten ut.. som en flytboj ungefär :roll:

nåja skämt åtsido, skulle gärna vilja ha förklaring till hur den hytten skulle förstöra ett träd om den va större?


En större hytt upptill kommer snabbare i lodlinjen när maskinen lutar i sidled med risk för att lampor och rutor
får skador. Timmerstöttor på lastdelen blir bredare men samtidigt svängbara om dom tar i träden. Takluckan är tillräckligt stor för att en normalfläskig person lätt skall kunna ta sig ut den vägen, ett krav när man skall köra över frusna vatten.


Hur menar med att stöttorna blir svängbara när dom kommer mot ett träd? Ska dom vika undan eller?
Om man tittar på en gallringsskotare brukar både grinden och stöttorna luta lite inåt för att de inte ska bli ivägen lika fort. På din modell pekar dom rakt upp vilket inte precis hjälper till.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

tjoolahopp  
#115265 Jamen då är det väl bara att böja in dom.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115267 Men svängbara stöttor, fungerar ju bara så länge du inte har lass iaf... Många griplastarvagns tillverkare ha det som nån typ av försäljnings knep eller nått, att stöttorna ska va svängbara, men när du kommer samma väg med lass på å stöttan tar i, då kan ju inte stöttan svänga iväg, hur enkel mattematik som helst... Iaf om man kört i skogen så vet man...

Hur många skotare i dagens läge har svängbara stöttor?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115279
Siljansringen skrev:
Emil N skrev:Tydligen kommer det inga svar på mina frågor. Ska man sälja något så får man nog räkna med att besvara sådana enkla frågor som vad varan eller tjänsten kostar.


Du har tydligen inte fattat att det är du själv som svarar på vad det kostar eftersom du själv är en del av föreningen som bestämmer priset.


Det kunde du väll ha kläkt ur dej direkt när jag frågade.

Antar att varje andel ger en röst. Säg att jag köper majoriteten av andelar, sätter priset till noll, kör skiten ur maskinen. Nätverkarna får noll, uppfinnaren får noll :lol:

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115280 En almän fråga som man troligt vis inte får svar på... MEN... har du nån som gått med i "föreningen" i dagensläge?

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115281
nutte skrev:Men svängbara stöttor, fungerar ju bara så länge du inte har lass iaf... Många griplastarvagns tillverkare ha det som nån typ av försäljnings knep eller nått, att stöttorna ska va svängbara, men när du kommer samma väg med lass på å stöttan tar i, då kan ju inte stöttan svänga iväg, hur enkel mattematik som helst... Iaf om man kört i skogen så vet man...

Hur många skotare i dagens läge har svängbara stöttor?


Tvångsstyrda stöttor. Men de funkar bara om dom från bärjan lutar utåt så lasten tvingas uppåt. Eller kanske en fallucka i botten. Hur som helst så kan man inte fälla in en stötta med full last utan att lasten ramlar av. Tragiskt att en uppfinnare inte kan förutse det.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115282
Siljansringen skrev:
Emil N skrev:Tydligen kommer det inga svar på mina frågor. Ska man sälja något så får man nog räkna med att besvara sådana enkla frågor som vad varan eller tjänsten kostar.


Du har tydligen inte fattat att det är du själv som svarar på vad det kostar eftersom du själv är en del av föreningen som bestämmer priset.



Du kanske har 25 års erfarenhet av skogsmaskiner men jag har 25 års erfarenhet av föreningsliv. Jag vet vad som inte funkar och kan säga att tiden som går åt att driva den föreningen kommer att ta mer tid än det skulle ta att dra ut allt virke som finns inom siljansringen för hand.

Tanken med projektet kanske är god men det är tanken med kommunismen också. Alla ska ha det lika bra. Så blev det inte, alla fick det lika dåligt.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115338
Siljansringen skrev:
Emil N skrev:Tydligen kommer det inga svar på mina frågor. Ska man sälja något så får man nog räkna med att besvara sådana enkla frågor som vad varan eller tjänsten kostar.


Du har tydligen inte fattat att det är du själv som svarar på vad det kostar eftersom du själv är en del av föreningen som bestämmer priset.



Verkar vara svårt att bemöda sig med att ge uppriktiga och seriösa svar på frågor. När du ändå är här kan berätta hur upplägget är tänkt runt det hela. Börja med att läsa tråden från början och svara på våra frågor annars är du inget annat än ett forumtroll som man ska ignorera. Än så länge så verkar du inte ha ändrat inställning så man har väldigt svårt att ta dina svar som seriösa.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115363
nutte skrev:En almän fråga som man troligt vis inte får svar på... MEN... har du nån som gått med i "föreningen" i dagensläge?

Nutte, gå in och titta på "myrstackens" hemsida och kolla sajtens besök-räknare, så får du en uppfattning om hur många medlemmarna är i föreningen..
Du behöver inte kunna räkna till mer än två.. :wink:
Gissningsvis kan jag nästan(men bara nästan)lista ut vem en av medlemmarna är..och att han kanske heter Kjell. :roll:

Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115376
Ulf skrev:
nutte skrev:En almän fråga som man troligt vis inte får svar på... MEN... har du nån som gått med i "föreningen" i dagensläge?

Nutte, gå in och titta på "myrstackens" hemsida och kolla sajtens besök-räknare, så får du en uppfattning om hur många medlemmarna är i föreningen..
Du behöver inte kunna räkna till mer än två.. :wink:
Gissningsvis kan jag nästan(men bara nästan)lista ut vem en av medlemmarna är..och att han kanske heter Kjell. :roll:

Mvh. Ulf



OJ, SÅ MÅNGA!!! Då lär inte maskinen nästan kosta nått per person... nästan gratis då....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).