Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 418376 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveakatten  
#501513 Funderade på vad 0470 sa, vore inte så dumt att få ett lite kortare ekipage.
Är det någon som har nått tips på en skrot så jag kunde köpa en bättre midja till iller.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502447 Ett hemmabygge till.
https://youtu.be/QqMyZxjUS18

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#502455 Trevligt bygge och gillade möjligheten att kunna justera längden på ekipaget.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#502471 Det där var ett mycket gediget bygge, vad det såg ut för. Det förenklar ju rätt mycket att inte använda boogie, om man nu har såna marker så det går bra utan.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502530 Ja jag tyckte också det så mycket proffsigt ut. Tyvärr var klippet väldigt kort. Man skulle vilja se mer av insidan osv. Att skippa boggin gör det hela väldigt mycket enklare, OTROLIGT mycket enklare dock med sina nackdelar också såklart.
Man undrar hur han gjorde med fördelningslåda, diffspärrar, midja osv

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502546 Han hade även automatlåda monterad med turbin, då måste han väl ha fungerande bromsar för nån motorbroms o tala om blir de inte.
T24 som byggt av har ingen diffspärr...
I offroadhobbyn finns ett antal bilar kallade spindeln hade wv motor och automat på längden (men i bilen satt de på tvären) och då går ena drivaxeln till framaxeln o andra till bakaxeln.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502553 Spindeln varianten har en stor nackdel som gör den mindre lämplig för skotare dvs att motorn hamnar bakom framaxeln. Det finns skotare som har det så, det gör det men det är inte den vanligaste varianten och enligt mig inte den bästa heller.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503092 Ett till seriöst bygge



Diskuteras även i verkstan: JohannesG - Vad var det senaste ni byggde??

Redigerat länk och länk t verkstan. Totte.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#503723 Såg riktigt gedigen ut. Så kan vi åter konstatera hur oerhört mycket enklare allt blir utan boggi på vagnen. Värt att satsa på för självbyggen om man har terräng som tillåter.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#503727 Kan man tänka sig att vinscha/lunna fram virket till bätte väg borde man klarar sig långt utan boggi. Beror såklart var i landet man befinner sig.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503756 Men det sista bygget jag länkade till hade olika diametrar på fram och bakdäck. Har man det så är det ju lika enkelt utväxlingsmässigt att ha boggilådor bak. Visst dom är jobbiga att göra men att fixa utväxlingen är ju ingen större grej. Om man ändrar mycket eller lite på utväxlingen "svårhetsmässigt" är nog detsamma.

Har för övrigt tittat lite på gamla volvo skotare på youtube och dom har känts väldigt trötta ut när dom har stött på någon stor sten i spåret.
Motorerna i dom skotarna har nog inte så många hästar kvar visserligen men jag inbillar mig att dom hade klättrat lättare över stenarna om dom varit 8-hjuliga.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#503768 Självklart är det så att det klättrar bättre med boggi. Har man sån terräng att det är mycket klättrande över hinder skall man ju lämpligen inte köra med enkelaxel. I det aktuella fallet med militärtraktorn låg ju enkelheten främst i att drivlinan redan var färdig.

Men att göra boggilådor är ju så mycket mer än utväxling.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504229 Rätt udda skapelse, första skorsten jag sett med motorn inbyggd på de viset

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).