Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 418057 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveakatten  
#500233 Nej, sorgligt nog är detta den enda maskin jag tar mig fram med, har så blött så det går inte ens att åka en gång med traktorn. Pga detta så måste jag kunna köra även fröträd.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

svampbob  
#500236
sveakatten skrev:Nej, sorgligt nog är detta den enda maskin jag tar mig fram med, har så blött så det går inte ens att åka en gång med traktorn. Pga detta så måste jag kunna köra även fröträd.


Själv har jag lunnat frötall och gaddtallar i vinter då det är så mycket så så min Vimek 610 inte har en chans att ta sig fram.

svampbob - Dagens bild

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#500240
sveakatten skrev:Jag har 3meter i dag, skulle ju kunna flytta tillbaka boggien lite, men tror det vore bättre att förlänga kärran.
Som jag har det idag blir illern väldigt gungig, pga tyngden så långt bak på kärran.

Att ha bankar efter boggin gör vagnen svårare att köra i kuperad terräng. Lättare att centrumbalk tar i marken, särskilt vid dikespassager. Boggin bör vara placerad ca 55-60% av stocklängden från grinden mätt. Lite beroende på vilket "kultryck" som är optimalt för respektive dragfordon.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveakatten  
#500243 Ja, det såg ju inte så tokigt ut. Vi körde rätt mycket med snöskoter och kälke, när svärfar högg.
Men det är ett jäkla lyftande när det är en meter snö och virket ligger på barmark.
Med illern verkar det som det går att köra även nu när det är mycket snö, och kranen vill jag inte vara utan.
Nu har jag ju höjt den, och satt på boggie, förut fungerade den inte i snön, hängde upp sig på underredet.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveakatten  
#500245
Hema skrev:
sveakatten skrev:Jag har 3meter i dag, skulle ju kunna flytta tillbaka boggien lite, men tror det vore bättre att förlänga kärran.
Som jag har det idag blir illern väldigt gungig, pga tyngden så långt bak på kärran.

Att ha bankar efter boggin gör vagnen svårare att köra i kuperad terräng. Lättare att centrumbalk tar i marken, särskilt vid dikespassager. Boggin bör vara placerad ca 55-60% av stocklängden från grinden mätt. Lite beroende på vilket "kultryck" som är optimalt för respektive dragfordon.



Ok, så då ska jag alltså flytta (förlänga kärran) boggien ca 1 meter längre bak?
Efter som jag har 3meter till bakre banke i dag.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#500253
sveakatten skrev:
Hema skrev:
sveakatten skrev:Jag har 3meter i dag, skulle ju kunna flytta tillbaka boggien lite, men tror det vore bättre att förlänga kärran.
Som jag har det idag blir illern väldigt gungig, pga tyngden så långt bak på kärran.

Att ha bankar efter boggin gör vagnen svårare att köra i kuperad terräng. Lättare att centrumbalk tar i marken, särskilt vid dikespassager. Boggin bör vara placerad ca 55-60% av stocklängden från grinden mätt. Lite beroende på vilket "kultryck" som är optimalt för respektive dragfordon.



Ok, så då ska jag alltså flytta (förlänga kärran) boggien ca 1 meter längre bak?
Efter som jag har 3meter till bakre banke i dag.

Hur långt bak är svårt o säga, men längre bak blir bättre, vid körning av längre stockar.

Antar att det är lite skillnad mellan en traktor och en iller. En traktor klarar ganska högt kultryck, vilket ökar marktrycket och greppet. Medans för en iller är nog balanserad last önskvärt.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500261 Ser ut som att kranen sitter onödigt långt bak också?!

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveakatten  
#500318 Ja, det har med midjan att göra, ska titta på om det går att flytta den.
Kanske jag skulle kunna vända på kolvarna till midja. Bra ide, Tack 0470. :-bd

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveakatten  
#500452 Kollat på detta men det funkar inte, jag har ju satt ena leden till kärran alldeles bakom kran, så det går inte att flytta den bakåt. Jag har vridningen till kärran alldeles till vänster om handsken på bilden.
1519664224_20180226_162728.jpg

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#500472 Ja då kvarstår att dra bak boggin.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500473
1519669484_skaermklippcc.jpg

Den här ser lite ut som ett hemmabygge.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

svampbob  
#500475 Jag gissar att det där är bröderna Nilssons prototyp till det som blev Vimek 606.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#500521 Det är nog en kvalificerad gissning. Tyvärr redan såld. :(

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveakatten  
#501333 Nu har jag flyttat tillbaka boggien så långt jag kan för sista stakarna, blev ju bättre men tror nog jag skulle vilja ha tillbaka lite till?

Före flytt.
$matches[2]


Efter flytt.
1520092484_flyttad.jpg

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#501398 Ser mycket bättre ut och nu kan du backa o köra över diken betydligt mycket enklare. Samt som du sätter gripen så långt fram på stocken som möjligt och tryck ned med kranen, så ligger stocken bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).