Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416098 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

molnia  
#437318 En traktor med vagn genar vagnen mycket i kurvorna för att leden (hitchkroken) inte sitter mitt emellan traktorns hjol och hjulen på vagnen. Samma sak blir det på ett midjestyrt fordon. Skotare, hjullastare med flera. För att hjulen ska följa helt i varandra bör leden vara mitt imellan hjulen. Vet inte hur väl minibrunetten spårar i praktiken men den är ändå ett ganska bra exempel då där sitter midjan bakom staketet. Jag har hört att en nackdel med midjan helt i mitten ska vara att maskinen blir ostadigare, mer vältbenägen. Men jag minns inte exakt hur resonemanget gick kring det.
Så om du vill bygga om myran med detta i åtanke behöver leden ( midjan) sitta mitt i mellan hjulen. Dvs du får förlänga bägge delarna av maskinen.

Kranen behöver ju även lyftas upp så du når över en grind....

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Flatheadstore  
#437323 Ja det är ju bra synpunkter. Det jag ev planerade var större hjul fram och hytt.
Flytta upp kranen i takhöjd på ett stadig stativ i kombination med störtbåge. Och använda bakre stela axeln till fast Robson drift till en boggi. Men jag kanske inte vinner så mycket på det kontra kostnaden för boggibygge?

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

molnia  
#437342 Jag har inte tid att förklara riktigt grunderna för en hel axel som drivande i robsomdrift. Men denna tråden på maskinisten har lärt mig mycket:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... gn#p253285

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

molnia  
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#437410
Flatheadstore skrev:Jo, fast klippmyror har jag redan. varav jag monterat traktorprocessor på den ena.
Förklara gärna vad du tycker jag skall göra för att undvika att den genar för mycket...


Det hade varit trevligt om du ville bidra med lite bilder av dina myror i denna tråd:
MYRAN.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#437443 Om du använder befintlig axel och drivning och sätter drivrullar på den så skulle de behöva vara lika stora som nuvarande hjul för att få rätt hastighet. Så stora drivrullar lär inte fungera vidare bra och vara rejält ivägen dessutom. Annars måste alltså det hela växlas upp i förhållandet mellan hjulstorleken och rullstorleken. Så det är ingen helt enkel historia.

Frågan är alltså om det skall vara boogie eller bara enkelaxel på lastdelen. Det som du måste ta ställning till är din terräng. Har du slät fin terräng utan stor sten och andra sådana hinder, kapar stubbarna låga och fina och har någorlunda bärig mark så funkar det väl bra med enkelaxel.

Bygga boogie utifrån det du har är, vad jag kan se, en rätt omfattande historia, så det är ditt eget behov som måste styra om du bör lägga ner mycket tid och pengar på det.

Samma sak med placeringen av styrleden. Visst blir det en särspårning, det är det på i stort sett alla skotare. MiniBrunett, som nämndes är närmast extrem med midjan närpå i mitten. Det blir en markant ökad vältrisk med midjan där. När man styr ut kraftigt så flyttas ju en rätt stor del av tyngden ut mot ena eller andra sidan, mer ju mer i mitten av maskinen midjan sitter. Nu är ju Myran inte nån särdeles bred sak och här finns också en faktor som bara du själv kan avgöra. Har du behov av att slingra och köra mycket både smala och krokiga vägar/stråk i skogen, då är det kanske idé att bygga om, men även där ser det ut att vara en rätt omfattande historia. Skulle nog inte heller sätta midjan längre bak utan att bygga boogie, det skulle bli ett mycket instabilt ekipage.

Såsom jag ser det hela så är det två grundalternativ:

Enkel konvertering av Myran, med förlängning av bakänden och sen påbyggnad med det som behövs. Obs "enkel" är förstås relativt till alternativet, nämligen:

En rejäl nykonstruktion med helt ombyggd ram med styrleden mer mot mitten, nykonstruerad boogie och hela historien.

Vad du behöver, orkar göra och/eller har råd till det vet du bara själv.

Förstås bara mina åsikter, reservation för att jag bara sett Myran i bild och inte har nån detaljkunskap alls om den.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Flatheadstore  
#437461 Tack för uttömmande svar!
Jag får fundera..

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#437471 Kanske går att byta utväxling på hydraulmotorn/axeln och sedan sätta robsonhjul på axeln?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Flatheadstore  
#437472 Det var tanken, och använda de hjulen som sitter på till boggin, större fram... mer som en Bison.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437504 Men visst ser det ut som att det sitter en nerväxling där redan, på bakaxeln alltså.
Hydraulmotorn sitter ju ovan axeln.
Måste ju ändå flyttas om du ska höja axeln vilket jag antar det blir om du ska driva rullarna med befintlig axel.
Kan du lägga motorn framför axeln funkar det ju. Sen skulle den väl helst kanske sitta i mitten, känns lättare att skydda den där.

Vad är det för övergång från motorn till axeln? Kedja?

Jag tror du kan va inne på nåt där som kan bli bra

Magnus M

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#437505 På skogsmyran är det kugghjul motor/hjulaxel enligt @backman kanske samma för övriga myror.
backman - MYRAN.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Flatheadstore  
#437509 Min plan var nog att behålla axeln där den är. Då det är gott om plats på axeln tänkte jag tillverkar en lagring till boggin direkt på den. Och sedan placera hjulen nedanför med konstant kontakt med rullen. Kanske inte kallas Robson då men funktionen är den samma. Detta gör ju att hjulcentrum flyttas ned en del.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#437513
Flatheadstore skrev:Min plan var nog att behålla axeln där den är. Då det är gott om plats på axeln tänkte jag tillverkar en lagring till boggin direkt på den. Och sedan placera hjulen nedanför med konstant kontakt med rullen. Kanske inte kallas Robson då men funktionen är den samma. Detta gör ju att hjulcentrum flyttas ned en del.


Nu kanske jag tänker fel här, men blir det inte svårt med däckbyte? Kanske enklare att låta hjulen klämmas mot drivhjulet? Samt om det ligger ann, hur blir det då vid en eventuell bärgning/bogsering? (vid motorhaveri)

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Jim_90  
#437571 Strunta i utväxlingen och sätt boggie både på vagn och maskindel med robsondrift 8) om du har flera myror kanske du har fler uppsättning av hjul också

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Flatheadstore  
#437619 Det blir nog ett gott driv med dubbelboggi.
Bekymret är nog med stela axlar så blir det tungstyrt, speciellt om jag står still...
Lösningen på drivrullen tänkte jag göra så enkelt att jag monterar hjulen tomma. När jag sedan fyller till maxtryck så kläms hjulen fast mot rullen. Bogsera gör man ju inte då det är hydrauldrift utan nån form av frirullning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).