Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416096 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248974
Brytjärn skrev:De spelar ingen större roll om du sätter pumpen över eller under tanken om du nu tänkt dig kugghjulpump... i annat fall så vågar jag ej svara.
Högsta punkten bör vara filtret.
Placera inloppet under "ytan" för att inte skapa skum eller luftbubblor.

Vad har du tänkt dig för kran?
Eller ska du bygga en från grunden!


Jag har en kugghjulspump men även en lastkännande pump men den tror jag inte jag kommer använda den lastkännande såvida inte någon övertalar mig om att det är det man absolut ska ha.

Kran har jag nog inte tänkt göra själv.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253076 Läste en tråd om en hemmabyggd midjestyrd maskin och problematiken med diffspärrat mellan bak och framaxel.
Jag hade tänkt ha så dvs alltid drift på både fram och bakaxel men axlar med hydrauliska diffspärrar.
Bak och framaxel kommer alltså alltid gå lika fort men eftersom det inte är samma avstånd från midjan till famaxeln som det är från midjan till bakaxeln så kommer maskinen inte spåra perfekt.
I och med att den inte gör det så kommer de rulla olika sträckor vilket drivlinan inte tillåter.
Att inner och ytterdäck rullar olika tillåter den i och med att axlarna inte hela tiden är diffade.

Är det här något problem?
Om jag inte minns fel så är är Alstorn byggd så men den är ingen förebild va det gäller drivlinan.
Hur är det på andra skotare med mekanisk drivlina?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#253258 Jag skulle tippa på att vid körning i skogen med relativt löst/mjukt underlag är detta inget problem. Problem skull ev. kunna dyka upp vid vägtransporter. Kanske kan man dimensionera upp axlar osv. för även om problemet säkert inte är så stort så är det nog en faktor man bör tänka på.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253636 Just gjort lite kontroller.

Från styrleden till framaxeln är det 1421mm och till bakaxeln 2214mm.
Om det nu funkar som jag tror så kommer framdelen röra sig på en radie av 4552mm och bakdelen på en radie av 4224mm.
Det innebär att på ett helt varv så kommer framvagnen rulla en meter mer än bakvagnen vilket motsvarar ett drygt tredjedels varv på ett hjul.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

longben  
#253809 Bra räknat Anders! Har själv funderat på samma sak, lösningen vore kanske en växellåda/diff från en tröska på mittaxeln. Sen kunde man bygga en mekanisk diffspärr ytterom med glidholk vid behov.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253816 Till saken är att jag har en fördelningslåda men jag hade bara tänkt använda utgången från ena sidan på den. Det går att koppla i och ur framdriften på den men den innehåller ju ingen diffbroms, det är ju bara i och ur.

Har också funderat på en diff på mitten men svårt att få plats och det blir lite fel utväxling.

En variant skulle kunna vara en friktionskoppling ungefär som du är inne på.
Finns ju sådana som är justerbara som man kan ha på kraftuttaget på traktorn om jag inte fattat fel.
Då kan man justera max vridmoment som kan uppstå mellan fram och bakaxel. Känns dock inte helt bra.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253862 http://www.oie.se/Produkter/k-axel-med- ... hk-2799956

En sån här kanske räcker.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254132 Fyller på med lite fler tankar.

8-hjul
Från styrleden till framaxeln är det 1421mm och till bakaxeln 2214mm som jag beskrivit tidigare.
Avstånd mellan däcken i samma hjulpar ca 1 meter.

Detta innebär alltså att främre hjulparet på främre axeln kommer ligga ca 1921mm från styrleden samt att främre hjulparet i den bakre axeln (vagnen) kommer ligga ca 1714mm från styrleden.
Alltså kommer dom hjulen att gå i ungefär samma spår. Således borde spänningar uppstå i huvudsak mellan hjulen i samma boggilåda och inte mellan främre och bakre boggilåda.
Störst fel i radie får man (inte helt oväntat) mellan bakre hjulparet i främre boggin och bakre hjulparet på bakre boggin.

Tittar man på videos inspelade på Loglandern så ser man att den glider ganska mycket i sidled när han svänger i och med att den maskinen har så väldans långt mellan hjulparen.

Lite tankar bara.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Jim_90  
#258957

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Jim_90  
#258958

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Bax  
#258959 Krökte han stödbenet eller gick det bra?
Fin liten maskin.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

molnia  
#258994 vid första blick så såg det ut som om det var en vanlig axeln även bak...men jag tyckte mig se at det var kedjedrift mellan bakre axeln och hjulnavet..(slutväxel)? varför väljer man det när det är lika stora hjul bak som fram? hm.. förmodligen för att det även är slutväxel även på framaxeln eller?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

skogshasse  
#258996
Jim_90 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=MDrccr6iPuc


är det någon som vet nått om kranen har provat att googla på det som står på kran men ej hittat något

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Jim_90  
#259035 molnia det är större däck fram en bak.. axeln ser ut att komma från en skördetröska o sampo tex hade växellådan på axeln o drivaxlar till naven.. han har vel sedan tagit bort växellådan å satt en lasbilsaxel med kjedjor till drivaxlarna.. så har jag planerat mitt bygge med en sampo 360 axel.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#259091 Det är i alla fall ett mycket snyggt bygge. Nån dsom vet nåt om motor och drivlina vad det är för nåt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).