Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416104 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245101 Jag förstår inte riktigt hur du menar med "s".

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Holm  
#245130
Brytjärn skrev:Anledningen till effektförlusten är att kedjelinjen mellan det drivande och det drivna drevet alltid vill vara och skall vara rak, har man då en fast rulle som bryter den linjen så kommer kedjan att med stor kraft trycka på rullen och den kraften kommer ju från någonstans... Dvs en effektförlust för drivningen.


Visst kommer du få stor kraft på spännhjulet, men stora krafter kan ju inte försvinna in i spännhjulet.
Vad skulle isf dessa krafter omvandlas till?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

axwell  
#245143
Holm skrev:Vad skulle isf dessa krafter omvandlas till?


Extremt hög friktionsvärme, annars obetydliga förluster.
En bra smörjning reducerar förlusterna till knappt mätbara.
Ingenting jämfört vad lagringarna utsätt för där kedjan vänder runt resp. axel.

Det är ju inte bara vid växling av körning bakåt/framåt som slack kedja är negativt, nästan värre när ett hjul kämpar sig uppför på ett hinder och det andra passerar krönet på ett annat.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245223
axwell skrev:
Holm skrev:Vad skulle isf dessa krafter omvandlas till?


Det är ju inte bara vid växling av körning bakåt/framåt som slack kedja är negativt, nästan värre när ett hjul kämpar sig uppför på ett hinder och det andra passerar krönet på ett annat.


Där har du en poäng.

Till något helt annat.
Vilken rördimension bör jag ha på hydraulrören om jag har ett flöde på upp till 100l/min?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Holm  
#245274
axwell skrev:
Extremt hög friktionsvärme, annars obetydliga förluster.
En bra smörjning reducerar förlusterna till knappt mätbara.
Ingenting jämfört vad lagringarna utsätt för där kedjan vänder runt resp. axel.


Det är det jag är ute efter.
Om du har tex 4 tons dragkraft i en rak kedja kommer du inte förlora just nån dragkraft alls om du viker kedjan 90° runt ett spännhjul.

Vid stillastående kedja bör du i knappt ha förluster alls.
Vid rullande kedja får du lite friktionsförluster, men de bör vara väldigt små...


Anders_S skrev:
Till något helt annat.
Vilken rördimension bör jag ha på hydraulrören om jag har ett flöde på upp till 100l/min?

Helst skulle det varit 1", men det räcker med 3/4"

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Brytjärn  
#245295 Holm & Axwell
Jag vågar inte gissa om effektförlusten ligger på 3% eller 30% men den är mycket mer än man kan ana, varför skulle annars samtliga transmissions handböcker/experter rekommendera spännrullen på den slaka sidan, om det nu är så små försluter som ni tror då hade det ju inte spelar någon roll var rullen är placerad ???

För några år sedan ritade jag en drivning till en produktionslina där en elmotor drev en kedjetransmission, allt gick bra tills vi körde den baklänges då löste motorskyddet ut... vi provade då att byta ut de fasta spännhjulet till en fjädrande och då gick allt perfekt.
Jag var själv skeptisk till att de skulle spela någon roll men uppenbarligen löste de problemet.

Vad gäller kedjetransmissioner så kan jag rekommendera företaget Kedjeteknik bok på ämnet

Anders_S
Är det på tryck/retur eller sugsidan?
Kolla länken nedan för info om rätt flöden på rätt plats..
http://www.specmahydraulic.se/CommonRes ... e_Webb.pdf

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245297
Brytjärn skrev:Holm & Axwell
Anders_S
Är det på tryck/retur eller sugsidan?
Kolla länken nedan för info om rätt flöden på rätt plats..
http://www.specmahydraulic.se/CommonRes ... e_Webb.pdf


Hade nog inte kommit så långt i tankarna så jag funderat över vilken sida det var.
Enligt diagrammet som du länkade till så skulle jag behöva typ 25/30/50 tryck/retur/sug.
50mm invändig diameter på sugledningen tycker jag verkar extremt mycket!

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Brytjärn  
#245298 2" är inte överdrivet för att vara sugslang, blir de otympligt så kör på 1 1/2"

Men räknar du med 100l/min som arbets flöde eller max vad maskinen kan leverera?... jag menar om du endast kortvarigt ligger på så höga flöden så är de ingen fara med en mindre slang men ligger du konstant på 100l så bör du nog följa tabellen.
De som uppstår är värme och självklart ett motstånd.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

axwell  
#245299
Brytjärn skrev:Holm & Axwell
Jag vågar inte gissa om effektförlusten ligger på 3% eller 30% men den är mycket mer än man kan ana, varför skulle annars samtliga transmissions handböcker/experter rekommendera spännrullen på den slaka sidan, om det nu är så små försluter som ni tror då hade det ju inte spelar någon roll var rullen är placerad ???


Självklart men du har ju ingen konstant "slak sida" och att fjäderstyrd rulle är effektivare håller jag med om.
Att två spännhjul med gemensam fjäderpåverkan på insidan är det optimala för funktionen.

Problemet som du anger är väl att det inte finns någon plats under kåpan för en buktande kedja.

Dubbla fjäderstyrda spännhjulspar skulle ge lägre höjd på utbuktningen.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245304
Brytjärn skrev:2" är inte överdrivet för att vara sugslang, blir de otympligt så kör på 1 1/2"

Men räknar du med 100l/min som arbets flöde eller max vad maskinen kan leverera?... jag menar om du endast kortvarigt ligger på så höga flöden så är de ingen fara med en mindre slang men ligger du konstant på 100l så bör du nog följa tabellen.
De som uppstår är värme och självklart ett motstånd.


Det är vad maskinen kan prestera. Idag så sitter det inte dom dimensionerna på ledningarna så mycket vet jag. Får kolla vad som sitter på den.
Normalt så kommer den precis som du antyder att ge ett mindre flöde. Då skulle 15/20/35 kunna funka.
Sen kan man tycka att längden borde ha en viss betydelse också.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#245357
Anders_S skrev:Sen kan man tycka att längden borde ha en viss betydelse också.


Stämmer mycket väl.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245388
20131119_181508.jpg
Här har jag simulerat en kedja och förläning av den med 2-3%.
Som synes så hänger den ner 5cm skulle jag uppskatta.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Brytjärn  
#245399 Vad har du för CC avstånd?

Ungefär hur många grader kan hjulaxeln rotera vid 2-3% kedjeförlängning?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245403 Delningsomkretsen på kedjehjulet är 162*3.14=509mm.
Kedjans längd är 58*25.4=1473mm
1473*0.02=29.5mm
Det ger 29.5*360/509=20.8 grader.

Det motsvarar att man rullar en sträcka på 159mm på marken med de hjul jag tänkt vilket känns lite mycket.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245437
kedjestrackare.jpg
Kanske behövs en kedjesträckare ändå. Funderar på om man ska förbereda för en kedjesträckare men inte göra någon för än den behövs. Den kommer inte få plats från början heller.
Nåt sånt här skulle man kunna tänka sig.

Tanken är att ha två stänger som styr upp blocket och sedan ha två bultar som drar blocket neråt för att sträcka kedjan. Kedjehjulet sitter på ett lager som har en stång fastsatt i blocket.
En uppenbar nackdel är såklart att det riskerar att läcka olja mellan bult och låda.

I och med att man har en "aktiv" sträckning och ingen fjädrande så spelar det ingen roll på vilken sida man spänner kedjan.

Frågan är om detta är den enklaste lösningen och billigaste lösningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).