Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416059 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112543 Hjulutrustningen verkar vara i minsta laget, allhjulsdrift har den ju visserligen.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112551 Väldigt enkelt uppbyggd tycker jag.Egen gjord kran.
Jag skickade ett mail till honom för att fråga om hur mycket det kanske går att lasta på detta ekipage.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

halvproffs  
#112553 Skräp tyckte jag att det såg ut som.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112558

Inget jag skulle satsa på. kanske till trädgårdstraktor...

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112559 Håller med er Halvproffs och sweden-viking.
Jag bara testade för att se vilka reaktioner det skulle..

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

stegmaster  
#112582 Har det inte spårat av en aning?? :wink:
Jag trodde det var en enkel mellanskotare "vi" jaktade, som kunne lasta mellan 6-9t eller så. :???:
Skulle ju vore en dröm, om någon eller något företag kunne tillvärka en sådan maskin.
Så at man kunne kjöpa ferdig maskin(til en vettig peng), och at inte alla skulle behöva gjöra egna grejor.
Sen kunne ju dom villa bygga själv kjöpa til eks. endast midjan, och bygga resten själv.
Problemet er vel att en sånn skotare skulle blir rätt så dyr, even med endast mekaniska prylar.
Att sälja dom om priset "var rätt" tror jag inte skulla vara nåt problem.
Kan inte någon övertyga Malwa om att tillvärka en helmekanisk skotare snappet större en 460 som dom gjör idag. :grin:

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveje  
#112586 Jag anar att det som ställer till en del bekymmer och höjer prislappen är alla godkännanden och certifieringar som krävs för att som företag tillverka och sälja maskiner. Som privatperson kan du ju bygga vad du vill för eget bruk. Men visst hade det varit kanon med en nytillverkad liten skotare för 300 kkr.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

stegmaster  
#112590
sveje skrev:Jag anar att det som ställer till en del bekymmer och höjer prislappen är alla godkännanden och certifieringar som krävs för att som företag tillverka och sälja maskiner. Som privatperson kan du ju bygga vad du vill för eget bruk. Men visst hade det varit kanon med en nytillverkad liten skotare för 300 kkr.

Jo tyvärr, så stanner det nog där, men kunne dom inte solgt den som en "inte klar produkt", så at man f,eks fikk montera något symbolsk själv. Som att montera gripen eller hjulen, eller liknande. :wink:
Så at dom kunne kommit sig undan alla godkännanden, vid att sälja skotaren som "delar". :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveje  
#112592 Jo, det förståss. Tror jag ska prata lite med smen jag brukar anlita. Tror att han kan vara sugen på den idén. Han har några stycken anställda och är allmänt på hugget.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112599 Stegmaster har helt rätt i det han säegr, måste finnas ett bra sätt att kunna kring gå vissa saker.
Jag själv är också driftig samt på hugget men jag kan inte göra allt själv.
Så du Sveje om din smed nappat på iden så hör gärna av dig om han behöver hjälp med svarvning.
Kanske bygga upp ett eneklt modul system av vissa prylar.
Har vi ritningar så går det att framställa detaljer vid behov.
Kanske som i ett tidigare inlägg en universal midja som har olika infäsnings möjligheter för den som vill bygga själv eller hur..

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112601 300kkr lär ju inget företag klara att tillverka en färdig för. Woodtigerns bakdel finns ju att köpa som skogskärra,
kostar väl ungefär 150tusen. Traktordelen är ju en billig Kinatraktor men färdig skotare kostar över en 1/2miljon.
Det är ju annan hytt och massa annat och arbetskostnad. Däremot kunde dom kanske tillverka kärran med mid-
ja och fästen till några vanliga traktormodeller te.x BM 400/430, MF 135, Ford 3000 typ som att det finns lastar-
fästen till olika modeller. Då kunde man ju ta sin egen traktor som man redan har och montera själv, bygga om
i hytten och ta bort framaxeln.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveje  
#112686 Ja, det var ungefär så jag menade. "Nytillverkad" av äldre grejer.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112696 Ja delvis hade jag också en sån tanke. Sitter och lurar på att bygga boggie lådor också.
Jag har endel bra samt enkla lösningar på det också.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112698 Samt även att bygga en vagn med enkel axel och då även fulldriven vagn. Kruxet är ju då drivhjulsberoende uttag på dessa lösningar...
Rull drift kan jag ju ha hydaulik motorer eller en delad bakaxel från en bil.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveje  
#112711 Min 165:a HAR drivhjulsberoende. OM jag skulle få en massa tid och pengar över så skulle det se ut så här ungefär:
Traktorn i stort sett orörd. Fixa en påbyggnad i baken för att få plats vid kraftuttaget, det är lite dåligt med avstånd mellan det och kroken. Det kanske inte behövs, det märks väl när man börjar bygga. Jag vill kunna använda traktorn utan vagn eller med en annan, så det ska gå att koppla bort vagnen ganska enkelt. Växellåda från exempelvis Weimer för rätt utväxling, eventuellt vända rotationen och, om det behövs, ändra läget på kardanaxeln. Dessutom kan man få lite bättre markfrigång. Från diffen och ut tänker jag mig fasta axlar med ett drev i änden ner till Robsonrullarna. När boggin penlar måste hjulen och rullen antigen vara i linje eller så måste rullen kunna röra sig fram och tillbaka. Inkopplingen av drivningen sker genom att föra ihop hjulen i boggin. Anordningen vid hjulen kan få stöd med hjälp av en banke.
Skulle jag sen tycka att framkomligheten är för dålig ändå så får jag väl skaffa halvband till traktorn, den är ju byggd för det. För er som inte följt mig så noga så kan jag tala om att traktorn är en Kubik, men att den troligen blev av med banden nästan genast.
Har säkert missat något, det lär väl märkas...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).