tis 26 jul 2022, 18:04#765128
Får lov att kommentera lite nu då vår maskin dyker upp här... 😀
Siljansringen skrev:Det är ju bra med låg vikt, resultatet blir att kunna lasta mer och det går att köra med mindre punktbelastning mot marken. Däremot är det viktigt var driften sitter. helst all-drift. Maskinens bredd får inte överskrida 1,9 meter och skall spåra exakt. Felet många gör är att börja göra om en befintlig traktor i tron att det skall bli billigare, visst blir det billigare men det blir sämre också. Det finns inga billiga diamanter . Är en produkt bra så är också vinsten också högre och det är den som man lever på. Snåljåpen kör runt med ett billigt skrotlass som är förödande för ekonomi och naturen. Hur många är det som börjar konstruera på ett tomt papper och får en maskin som ger tillbaka det som man verkligen vill ha?
Kan väl kort säga så att de som börjar från tomt papper inte är självverksamma skogsägare, det största problemet för 95% av alla som vill bygga något liknande är att hitta tid för bygget. För att lösa det problemet får man så lov att använda befintliga komponenter. Visst, man får inte alla finesser, men tror inte nån heller har tänkt sig köra entreprenad med liknande maskin. Vi ville ha något som passar oss, våra skogsmarker och vår plånbok. Vi hade säkert en hel del tur när vi letade alla komponenter, men vi kom undan med en totalbudget på 6100€ för bygget. Där ingår allt - traktor, kärra, kran, hydraulik osv. (så gott som allt är begagnade grejer - så vill påstå att vi också gjort miljön en tjänst i att förlänga livslängden på "skrot")
Angående tiden som gick åt, skissandet påbörjades 20.1 och vi provkörde maskin 21.3, så i stort ca 2 månader för detta bygge. Det är nog svårt att slå om man ska börja från grunden med allt + heltidsjobb på sidan om 😀
Vi hugger mellan 150-250 kubik massa per år plus en del stock, vindfällen o dyl utöver det. Allt har körts med D-B skotaren så den har nog skotat ut över 2000 m3. Har inget att klaga på. Allt har hållit ihop, reparationer har varit några hydraulslangar, en punktering och en kvist genom kylaren.
Sen kommer vi inte undan det, inte är denna komplett på något vis. Ingen drift på kärran, ingen värme i hytten, inget midjelås osv. Driften på kärran var aldrig på ritbordet, vi har tacksam skogsbotten, men den är helt otrolig på att ta sig fram även i besvärligare terräng, det blir mycket vikt på de "stora" drivhjulen, de klättrar bra och tappar man fästet är det bara att vrida midjan av och an och vips är man förbi problemet. Diffspärren på traktorn används kanske 2ggr per år. Hittills har vi alltid kommit ut ur skogen för egen maskin och lasset har följt med också... 😀 Värme i hytten vore ibland trevligt, men nu har vi varken is eller imma på rutor 😀 skämt å sido, men med våra mängder är det inga problem att välja fina dagar och med tak över huvudet kommer man långt om man kan klä sig efter väder. Midjelås är en grej som ibland känns som något som borde läggas till, med tom kärra och opassligt avstånd mellan små högar känns det som att det tar onödigt länge att köra upp och ner stödbenen, men sen tänker man hur länge det tog att få ihop högen med motorsågen o glömmer det problemet.
svampbob skrev:Vinterbilden där han går upp på vägbanken med fullt lass är nog rätt nära max vad maskinen fixar. Traktordelen blir för lätt.
Jodå, där är fullt lass, går nog bra att lägga på förhöjningsstakar, men det sliter. Som den är på bilden är lastarean ca 1,3m2. Vi kör två vändor med skotaren för att fylla skogsvagnen som är 2,5m2. Efter att skotarbygget blev klart har skogsvagnen nog nästan enbart rullat på vägtransporter. Är så mycket snabbare och smidigare med skotaren. Vi har bra med skogsvägar så det blir inga långa körstråk.
Är riktigt nöjd med de val vi har gjort och för oss fungerar bygget som vi ville.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto