Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 418618 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112892 Det var bra gjort! Ska man ha en 3/4bandare är det nog billigast att köpa en begagnad
60-talare. Inte jättehöga priser på dessa.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveje  
#112967 Jag pratade en stund med smen idag om lite olika saker men mest om det här med skotarbygge. Han tyckte det skulle vara kul att ramla in i den branchen igen. Han hade byggt två stycken sa han, en på en Boxer 350 och en på MF 165. Receptet var klart, som han sa.
En maskin av det här slaget blir billigare, mer lättmekad om det behövs, stabilare och mer driftsäker än tex Vimek.
Länk till deras hemsida: http://www.kalvsnasmaskinteknik.se/kontakt.html
Prata med Lennart.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113069
sveje skrev:Jag pratade en stund med smen idag om lite olika saker men mest om det här med skotarbygge. Han tyckte det skulle vara kul att ramla in i den branchen igen. Han hade byggt två stycken sa han, en på en Boxer 350 och en på MF 165. Receptet var klart, som han sa.


Finns några bilder på dessa, drift på vagnen?

Ang 3/4-bandare, förstår att dessa passar där det är mycket snö men ganska platt, blir det bergigt och stenigt lär drift på vagnen behövas och 3/4-bandarens framhjul blir ivägen.

Två maskiner jag tycker är fina är LL-4000 och LL-Trollet: http://app.elmia.se/classic/files/LL-Ma ... rollet.pdf
http://app.elmia.se/classic/files/LLMas ... 00ca81.pdf



//Ferguson

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113112 LL400 såg ju bra ut... Å enkel, precis som ja tänkt mej;)...

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113121 3/4 bandarnas framhjul pendlar och det är rätt sinnrikt. Titta på en Nalle.

Trollet ser rätt ut, ska vi be LL-maskiner bygga ett tiotal till Skogsforums medlemmar? Men vi skippar hydrostaten och sätter i mekanisk låda med kopplingsfri fram/ back.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113124 LL4000 hade ju mekanisk låda å koppling, det va därför den va så bra i mina ögon;)

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113130 Den i den länkade broschyren hade Linde hydrostat. Om man inte utgår från en traktor utan bygger på "lösa delar" så är nog hydrostaten lättare att bygga ihop. Pumpen på dieselmotorn och åkmotorn kan man sätta var som helst.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113133 http://app.elmia.se/classic/files/LLMas ... 00ca81.pdf

Kolla igen... Det står enskivig torrlamell, 8 växlar fram, 2 back

(det är 2 olika maskiner, länkarna)

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113134 om man nu skulle bygga vagnen med en stel axel med drivrullar som konstant driver mot hjulen.. Måste stela axeln sitta "löst" på nått vis... Eller hur funkar det på weimers vagnar, sitter bakaxeln stumt eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113137 Rullarna behöver man kunna lyfta upp när de inte behövs för att spara däcken och vid vägtransport. Om bakaxeln saknar diffverkan som det verkar vara på Trollet så blir det knepigt att svänga med rullarna nere.

LL 4000 verkar ju vara en krympt Blondin! Helt rätt! Undrar om Ford (New Holland) gör något motsvarande 4600 fortfarande?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113140 det där me däcken... ja kommer antagligen göra så att ja kör på konstant drift på rullarna, då har man plockat bort ytteligare saker som ska tillverkas å testas ut... Å eftersom vi kommer få 2 skiften, vid väg, å ja har trailer osv så nått hjulande kommer det inte att bli...

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#113204 Jag bara frågar om navreduktion är det en dyr enhet...

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Garrett  
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113217
Ferguson skrev:
sveje skrev:Jag pratade en stund med smen idag om lite olika saker men mest om det här med skotarbygge. Han tyckte det skulle vara kul att ramla in i den branchen igen. Han hade byggt två stycken sa han, en på en Boxer 350 och en på MF 165. Receptet var klart, som han sa.


Finns några bilder på dessa, drift på vagnen?

Ang 3/4-bandare, förstår att dessa passar där det är mycket snö men ganska platt, blir det bergigt och stenigt lär drift på vagnen behövas och 3/4-bandarens framhjul blir ivägen.

Två maskiner jag tycker är fina är LL-4000 och LL-Trollet: http://app.elmia.se/classic/files/LL-Ma ... rollet.pdf
http://app.elmia.se/classic/files/LLMas ... 00ca81.pdf



//Ferguson


Varför skulle inte 3/4 bandare fungera i backar? De gånger jag har kört i lut och i stenig teröng har det inte varit något problem. Rena berghällar kan jag förstå men där har väll alla maskiner problem, desutom ska man väll undvika att köra på berghällar av andra orsaker.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113226 finns det nån hemsida med däck, där man kan se priser?... å hur stor pris skillnad det är mellan 400 å 500 15.5 hjul?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).