fre 10 dec 2010, 13:54#109842
Visst är många delar av maskinen imponerande. Framför allt komforten med välisolerad hytt, fjädrad stol och minispakar. Men jag tror att man måste ha med i beräkningen att de maskiner som finns ute idag är en förstaserie, som naturligtvis inte är perfekta i alla avseenden.
Vi byggde om vår maskin en del i förra veckan, så nu har vi tippbar hytt. Vi ökade också diametern på bromsskivan och bytte till ett större bromsok (samma som Malwa). Detta har gjort gott för stabiliteten, som annars har varit sådär vid körning med Ketoaggregatet. (OK vid skotning)
Jag tycker att den gör sig bäst som skotare. När man kör gallring är kärran ganska mycket ivägen, det blir lite klumpigt att göra "instick". Sen behöver man också dra träden över kärran vid kvistning, i alla fall större träd, eftersom du behöver komma närmare krancentrum för att orka med.
Det bästa arbetsområdet är bakom kärran, så att plocka träd i stickvägen är inga större problem. Men om man vill gå ut i sidled med kranen tappar man kraft och stabilitet, vilket är ett problem. Detta har dock blivit lite bättre med den nya midjebromsen.
Om man vill uppnå riktigt fina bestånd med stora stickvägsavstånd tror jag mest på att fälla träd i "mittzonen" manuellt, vinscha och upparbeta med scorpionen vid stickväg. Slingerstråk är svårt eftersom kranen är kort och man därför har svårt att få ut virket till stickvägen vid apteringen. Andra förslag eller erfarenheter någon?
Det skall tilläggas att vi har svår terräng. Det är också vår första "skördare", så förhoppningsvis kommer det att gå bättre allt eftersom...