VIMEK Minimaster, service

Svara  79 inlägg  52174 visn.  9 följer
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

#509947 Jag köpte mig en 101:a för 2 veckor sedan och har hunnit med att köra ut ca 20m3 hittills. Det mesta fungerar grymt och jag tar mig verkligen fram bra utan att behöva hugga ur breda körvägar i skogen. Det enda som riktigt stör mig är att växelföraren kärvar en hel del. Det är ibland svårt att nå de yttersta lägena utan att behöva lirka en hel del. Eftersom det bara är ytterlägena (låg & back) man använder i skogen är det såklart irriterande. Är detta något vanligt problem? Jag kommer nog ändå att öppna växellådan framåt midsommar, men just nu har jag inte tid att börja riva isär mer än absolut nödvändigt.

En annan grej jag funderar över är hur man bygger en bra förvaring bakom sitsen. Nu har jag najat fast en provisorisk gallerback i plast men jag tänkte bygga nåt mer permanent i formplywood när jag har tid. Till motorsågen byggde jag en liten hållare till som jag placerade framför höger bakhjul.

1524861431_img_5932.png

Terri Maskiner

#509975 Hej Då man växlar så skall man alltid använda variatorbromsen, det är raka kuggar i växellådan och använder man inte bromsen så kommer kugghjulen på sikt att skadas

Användarvisningsbild

#510085 Jo jag är fullt medveten om hur variatorbromsen fungerar. Problemet är att växelföraren kärvar ibland och den vill inte nå ytterlägena (back samt låg) även om variatorn är helt stilla. Inget kuggrassel alltså, utan bara att växlarna inte vill gå i. Lösningen brukar bli att lägga i högväxel, gasa lite och sen lägga I låg eller back. Skulle tro att någonting är snett eller nött. Jag kommer riva lådan så fort jag är klar med all vårkörning.

Användarvisningsbild

#510620 Jag har precis tittat i lådan och precis som jag misstänkte är primärdrevet skadat både för lågväxel och back, vilket förklarar varför växlarna inte riktigt velat gå i. Men eftersom kuggbredden är så pass stor tänker jag nog bara slipa bort grader och missformningar och köra vidare. Minst 80% av kuggbredden är ändå intakt (läs: ett nytt drev är ju alldeles för dyrt). För övrigt har jag lärt mig att lirka med variatorbromsen för att hjälpa växelföraren på traven. Det går ju att med bromsen röra variatorn fram och tillbaka någon cm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Vimek minimaster köpes av smirajs - tis 17 jan 2012, 11:53
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
11 svar
5704 läst
av smirajs     
mån 27 feb 2012, 11:10
Servo vimek 101 minimaster av vimek45 - tor 12 jul 2012, 22:02
i Verkstan
0 svar
4336 läst