Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster, service

107 inlägg 77962 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

smirajs  
#275044 Då blir det lite mektid innan nästa körning.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#275281 Det blir ju kanonbra, inga mer problem med glatta Robson rullar:) alla konstruktörer vill ju att inget ska hålla länge! Och allt ska slitas och bytas och slängas, och köpas dyrt och nytt

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

smirajs  
#275390 Japp det blev kanon och riktigt stor skillnad i skogen :)

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277221 Idag rök variatorremmen. Kollade den för ett tag sedan och tyckte den såg ut att vara ok.
Körde skogsbilväg, fulla lass, högväxel och full gas, varje vända blev 7 km. Det är tydligt att remmen inte gillade detta. Blir att ringa Vimek på tisdag och beställa ny rem eller är det någon standardrem som skoterhandlarna har? nån som vet.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

smirajs  
#277226 Vad har du för maskin ? Jag hittade igen en artic-rem som passade.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277231
smirajs skrev:Vad har du för maskin ? Jag hittade igen en artic-rem som passade.

Det är en 620 från år 2008, är det en sån du har också?

   TS
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

smirajs  
#277243 Nej, tyvärr 101a. Om jag kommer ihåg rätt nu: Det finns ett nr på/till remmen detta gör att dem kan ta hitta en pirat-rem sen kan dem utgå från den och hitta en orginalrem (skoter). Det funkade till mig iaf.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#277735 Går er 101:a upp i hastighet riktigt på 2:ans vxl. med robbsonrullarna nere och inget lass ?
Min gör det inte riktigt, men med drivningen på vagnen av så gör den det. kanske lite sliten rem! men det är 2mm kvar till min. måttet på bredden enligt handboken, eller är vikterna i variatorn slitna?
eller så är bara motorn lite för klen hellt enkelt :S

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277758 Det troliga är att motorn inte varvar upp pga att det går tungt. Men det står i instruktionsboken att man inte ska köra på 2:ans växel och vagnsdriften ilagd. Vinkelväxel eller annan kraftöverföring kan skadas.

   TS
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

johber  
#277967 ok! ja det kändes inte riktigt bra och viner högt i maskineriet, tur att jag inte kört mycket så. Gjorde lite hastighets tester bara i helgen efter att jag servade och tvättade! men med robbson rullarna uppe och driften urlaggd så gick den snabbt upp i fart

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278536 Fick dit remmen idag, allt mekaniskt var ok. Känns bra att det va så enkelt att byta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449775 Tjena, väcker liv i en gammal tråd. Har en 630 där det uppstått ett litet hydrauloljeläckage i ventilpaketet som sitter under sätet. Har fått en ny del från Vimek men jag blir inte klok på hur fan jag ska komma åt att byta den. Fick till slut in en blocknyckel för att lossa den gamla delen men den satt så in i helsike hårt att jag fick ge upp.

Nu till min fråga - är det någon som vet om det går att lyfta upp och vika fram själva karossdelen så att man kommer åt ramen och hydraulpaketet ordentligt eller måste man skruva loss en jäkla massa kopplingar och annat då?

Ska höra av mig till Vimek och kolla men jag tänkte passa på att fråga här först.

/Daniel

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449791 Hej Daniel, nu vet jag inte om 630 och 620 är byggda på samma vis men på min 620 sitter ventilpaketet under/bakom stolen, ja det är trångt. Troligen är det inte lika på 630 eftersom ramen är bredare och kan göra det svårare att komma åt. Två gånger har en o-ring rykt för mig, nu har jag rutin på det så det tar bara en timme att byta. Jag skruvade loss hela ventilpaketet, börja med att lossa hydraulslangarna och skruva loss kopplingarna som sitter på framsidan plåten. Då ventilpaketet är löst blir det enklare att komma åt med fasta nycklar för att lossa kopplingarna som sitter direkt på paketet. Det kan också hjälpa att ta bort stolen vilket är ganska enkelt.

Kan du lägga upp en bild?

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449807 Det som krånglar för mig är det högra ankarröret (det med mässingsskruven blottad). Jag har kommit såpass långt att jag tagit bort ytterhöljet på båda rören men jag får för mitt liv inte loss röret ur ventilpaketet.

Har lyft bort stolen, tagit loss kåpan över växellådan och variatorn men sen är det stopp. Ska man skruva loss ventilpaketet och försöka ta loss röret efteråt eller kan man komma åt på något annat sätt?
IMG_1491764312.132951.jpg

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449826 Tack för bilden. Jag ser att konstruktionen för 630 skiljer sig jfm 620. Hydraulpaketet har en annan utformning och är monterad inne i ramen på 630, på 620 sitter det på väggen bakom ramen. Troligen är det enklast att skruva loss alla hydraulkopplingar och lyfta ut hela paketet. Den del du försöker demontera är en elventil, vad är problemet? vad är det för del du ska byta? Tråkigt när hydrauliken läcker, det går fort att tappa många liter.
Senast redigerad av OAS-forests sön 09 apr 2017, 21:12, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).