Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster, service

107 inlägg 77960 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449834 Stort tack för tipsen!

Problemet är väl helt enkelt att det trycker ut hydraulolja mellan mässingskruven och röret, inga stora mängder men då och då droppar det lite under maskinen. Är förstås inte helt säker på att det bara är där men det är enda läckaget jag upptäckt med blotta ögat.

Får nog ta och göra som du säger och skruva loss hela paketet, är nog enklare än att försöka lossa hela ramen i alla fall. På de gamla 101:orna räckte det visst att lossa stötdämparna och vika fram ramen för att komma åt men jag misstänker att det inte är så längre...

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449840 På mitt hydraulpaket kan man inte lossa det du kallar för ankarrör, så där kan det inte läcka på 620. Kanske har din 630 en annan konstruktion, men om det är litet läckage så låter det nästan som att det är en vanlig hydraulkoppling som läcker. Ett stort läckage gör att kranen inte fungerar som vanligt, trycket sjunker, den börjar rycka och man tappar många liter olja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449845 Okej, då verkar det som att de ändrat konstruktionen något. Efter mejlkontakt med Uffe på Vimek (han fick samma bild som jag lade upp här) så fick jag ett löst ankarrör skickat till mig och det har skruvgänga så det måste ju gå att byta på något sätt.

Ska kolla med Uffe igen om vad som är smidigaste sätter att byta men förmodligen blir det väl att lossa ventilpaketet. Jag undrar om det är samma paket som styr midjestyrningen på 630 för det är ju också en elventil.

Kranen fungerar som vanligt med full styrka såvitt jag märkt så det är lugnt och oljenivån i tanken verkar oförändrad så det är ett mycket begränsat läckage - vilket ju är en tröst i sammanhanget.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450788 Daniel, hur har det gått med läckaget? är Minimastern i drift igen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450796 Tjena! Har inte hunnit titta något mer på den faktiskt, det så kallade vardagslivet har kommit i vägen. Måste ringa Uffe på Vimek efter påsk och höra vad han anser är bästa sättet att komma åt röret.

Glad Påsk!

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

ulfgustav  
#450850 Att det skulle vara läkage vid ankarröret känns för mig overkligt, om det däremot är läckage ut från patronventilen, (den är ju inskruvad i ett block) då skulle jag inte bli helt förvånad, och som bekant så förflyttar sig oljan. Jag tror faktiskt inte det är mödan värt att plocka loss hela ventilen utan torka/tvätta rent och undersök noggrannare, prova även med att trycksätta den funktion därifrån du tror det läcker

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450926 Oljan trycker ut mellan mässingskruven och röret, så mycket är säkert.

Det kanske finns andra läckage också men det har jag inte sett ännu i så fall. Är osäker på vilken funktion det gäller med jag skulle tro att det är midjestyrningen eller vinschen.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#477639
1508534149_file5-1.jpeg
Ingen höst utan ett Minimaster haveri.... Denna gång har hjulaxeln vid navet till vänster framhjul skjuvats av. Givetvis mitt i skogen. Frågan är vad som är enklast, -plocka av hela slutväxeln och ta till hem till verkstaden eller öppna upp växeln i skogen. Någon här som gjort det och kan ge tips?



Mvh

Johan

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

ulfgustav  
#477652 Jag vill föreslå att du plockar loss hela växeln tar hem den och åtgärdar, det är betydligt smidigare än att göra det i skogen. I växeln finns inga packningar, utan det är oljebeständig silikon som gäller och då gäller det att tätningsytorna är fettfria, torra och varma.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#477654 OK! Jag anade det. Jag ger mig iväg till haveriplatsen om någon timme nu, -du råkar inte veta hur drivaxeln sitter i växelhuset? För demonteringen alltså. Resten tycker jag framgår av sprängskissen...

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#477658 Dagen som väntar!
1508569728_file4-1.jpeg

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#477688
Lajodi skrev:Dagen som väntar!
1508569728_file4-1.jpeg
IMG_2831.JPG


Och det var ju enkelt att få loss, -6 st muttrar...

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

ulfgustav  
#477713 "Moccasinband" nöjd med dessa? var har du köpt dem?

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#477728 Banden funkar bra, vikten gör som ni vet vagnen mindre vältbenägen. Firman som tillverkar dom heter UW Elast. Detta är dock andra uppsättningen moccasinband jag har, hade begagnande innan men plattorna började spricka i snabb följd, -de åldras och blir spröda. Men jag förvarar vagn och i lada när den inte används och hoppas dessa får tillräcklig livslängd.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster, service

ulfgustav  
#477811 OK, jo jag vet att vagnen blir stabilare, kör själv med Vimeks band och är väldigt nöjd med dem

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).