Sida 1 av 1

Fjädringsfråga!

Postat: tor 16 sep 2010, 19:32
av henrik_1
Hej
Jag har nyligen köpt en avesta griplastarvagn 3,4 till fyrhjulingen o börjat inviga den så smått.. Är nöjd med den förutom att fyrhjulingen sjunker ihop rejält när den är tillkopplad fast återförsäljaren monterat extra kraftiga fjädrar.
De gör rätt mycket i framkomligheten o de blir svårt o komma fram på ställen där jag kommit fram innan utan att råka ha sönder något på vagnens låga delar..

Jag o farsan funderade lite på de här med lösningar, kan man inte bygga om fyrhjulingen till fast, typ plocka bort fjädrarna o skaffa ett runt rör o trä på, då kan den inte sjunka ihop eller är de en heldum ide?

Behöver verkligen markfrigången i skogen med stena o ojämnheter.

Någon som har någon ide eller lösning? Ni som har sånna här vagnar, har ni samma problem?

Vore trevligt med en diskution..

Re: Fjädringsfråga!

Postat: tor 16 sep 2010, 19:34
av nutte
det är därför man ska ha stel bakaxel:)

Re: Fjädringsfråga!

Postat: tor 16 sep 2010, 19:51
av henrik_1
nutte skrev:det är därför man ska ha stel bakaxel:)


Mm de skulle man haft, hade jag på första fyrhjulingen men där fanns ingen lågväxel på den..

Re: Fjädringsfråga!

Postat: tor 16 sep 2010, 20:01
av huggar*n
avestavagnen har fjäderlåsning till dom flesta atv-maskinerna,så ring du till magnus och hör efter!

Re: Fjädringsfråga!

Postat: fre 17 sep 2010, 17:13
av valtra a 72
nutte skrev:det är därför man ska ha stel bakaxel:)

Om man ej behöver frigångshöjd.

Re: Fjädringsfråga!

Postat: fre 17 sep 2010, 17:21
av Uvskogen
Blir perfekt, till och med lite bättre med fjäderlåsning. Enkelt och effektivt. Köper du band sen så kommer du ännu högre :D

Re: Fjädringsfråga!

Postat: fre 17 sep 2010, 19:18
av nutte
valtra a 72 skrev:
nutte skrev:det är därför man ska ha stel bakaxel:)

Om man ej behöver frigångshöjd.



Hmmm... både ja å nej, sjunker den ihop så den blir låg när man ska dra tungt så gör väl inte den delade bakaxeln nån nytta? Ska man behöva "staga" upp en hjuling? på en traktor är det STEL bakaxel, har aldrig sett en med delad, man kan undra varför?, lika med Offroad bilar, där används inte delade bakaxlar ens. men men. man kan orda mkt om dessa saker;) Själv föredrar jag STEL axel om det ska arbetas med maskinen... ska det bara finåkas kan man köra delad...

Re: Fjädringsfråga!

Postat: fre 17 sep 2010, 19:22
av Uvskogen
nutte skrev:
valtra a 72 skrev:
nutte skrev:det är därför man ska ha stel bakaxel:)

Om man ej behöver frigångshöjd.



Hmmm... både ja å nej, sjunker den ihop så den blir låg när man ska dra tungt så gör väl inte den delade bakaxeln nån nytta? Ska man behöva "staga" upp en hjuling? på en traktor är det STEL bakaxel, har aldrig sett en med delad, man kan undra varför?, lika med Offroad bilar, där används inte delade bakaxlar ens. men men. man kan orda mkt om dessa saker;) Själv föredrar jag STEL axel om det ska arbetas med maskinen... ska det bara finåkas kan man köra delad...


Jodå, men om man nu har en med delad axel så är en låsning en möjlighet att få lite av båda världar, om än ej samtidigt.
Skulle för övrigt vara rätt kul att se en traktor med delad bakaxel :smile:

Re: Fjädringsfråga!

Postat: fre 17 sep 2010, 19:40
av henrik_1
huggar*n skrev:avestavagnen har fjäderlåsning till dom flesta atv-maskinerna,så ring du till magnus och hör efter!


Okaaj, hur fungerar det då?
O vem är Magnus?

Re: Fjädringsfråga!

Postat: fre 17 sep 2010, 20:19
av Uvskogen
Kolla här så ser du.

blog/Uvskogen/lunning_b-2712.html

tar 5 minuter max att ta bort stagen när du vill köra utan.

(Magnus är nog en säljare på Avestavagnen.)

Re: Fjädringsfråga!

Postat: fre 17 sep 2010, 20:21
av huggar*n
magnus är han som äger avestavagnen och utvecklar alla grejor!en mycket intelligent och noggrann kille!

Re: Fjädringsfråga!

Postat: fre 17 sep 2010, 20:42
av henrik_1
Uvskogen skrev:Kolla här så ser du.

blog/Uvskogen/lunning_b-2712.html

tar 5 minuter max att ta bort stagen när du vill köra utan.

(Magnus är nog en säljare på Avestavagnen.)


Klistrade du in rätt länk, hittade inget om stag där..?

Okaaj, anade nästan något sånt, va inne o kollade på hemsidan under tillbehör men där verkade inte finnas någon information om det..

Re: Fjädringsfråga!

Postat: fre 17 sep 2010, 22:12
av Uvskogen
henrik_1 skrev:
Uvskogen skrev:Kolla här så ser du.

blog/Uvskogen/lunning_b-2712.html

tar 5 minuter max att ta bort stagen när du vill köra utan.

(Magnus är nog en säljare på Avestavagnen.)


Klistrade du in rätt länk, hittade inget om stag där..?

Okaaj, anade nästan något sånt, va inne o kollade på hemsidan under tillbehör men där verkade inte finnas någon information om det..


Klicka och zooma in på andra fotot så ser du precis hur det ser ut. Det är de två vertikala stagen som du plockar bort vid "frikörning"

Re: Fjädringsfråga!

Postat: sön 19 sep 2010, 07:58
av henrik_1
Se där ja.. De ser ju ut till o vara en väldigt smart konstruktion, har mejlat till avesta vagnen.. De här är precis nåt sånt jag tänkt mig.. Tack för hjälpen!!!