Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tips om användningsområden?

5 inlägg 3278 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips om användningsområden?

PeterJeffrey  
#92214 Hej!

Har lääänge suktat efter en allsidig fyrhjuling som kan fungera både till snöröjning (sluttande grusväg 200m) och dra ut gallrat timmer o sen för att ha på gården i övrigt.. Gör gärna jobb åt grannar (har sommarstugsområde i närheten) o vänner..

Nu har jag inte själv ekonomi för att köpa ett ekipage.. Utan det är min far som kan tänka sig att bistå med det.. Om jag kan göra jobb som han kan redovisa sen.. Så nu behöver jag tips och hjälp med TVÅ saker..

1. Tips på lämpligt ekipage, ca 40-60tkr inkl. moms, med följande:
- stark och prisvärd atv
- plog
- helst 4wd och 2st vinsch
- timmervagn

2. Tips på lämpliga användningsområden: (mer än de jag redan nämnt!)
- leka ;)



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om användningsområden?

Joooell  
#92276 Hej :)

Ska du arbeta med fyrhjulingen så tycker ja man ska köpa en märkesmaskin för att slippa krångel, se bara till att den har lågt växlad lågväxel och backväxel och gärna diffspärr till framaxeln.

Vi klipper dikeskanter och mindre ängar med hjulingen, sen sandar vi lite på vinter, saltar småvägar på sommaren mm:) Använder den till mycket mer men kom inte på så mkt just nu :)

Användarvisningsbild

Re: Tips om användningsområden?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92294 Om du hittar en begagnad märkesfyrhjuling (honda, yamaha, can am, polaris) till ett bra pris så är det nog något man ska satsa på (tyvärr är andrahandsvärdet relativt högt)

Avatar Fallback

Re: Tips om användningsområden?

M_M  
#92510 Jag har en Yamaha Bruin 350 -06 som jag blir imponerad av varje gång jag använder den i skogen.
Den har variator och saknar således lågväxel samt diffspärr fram, men imponerar som sagt ändå!

Användarvisningsbild

Re: Tips om användningsområden?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92511 Köp en stor, stark och tung maskin om du ska ploga snö och dra timmer, minst 500 cc, men helst mer då klarar den att driva band också. Sen ska den ha ordentligt med "bågar" runt om, de tar mycket stryk i skogen om du inte far runt i en sån där parkskog. :smile:

Som andra sagt, märkesmaskin.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).