Sida 2 av 13

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: ons 28 apr 2010, 21:22
av Qkeeper
Nej de här lät ju mindre lovande tyckte de var overkligt bra pris, nu förstår jag ju varför. Då var den vagnen glömd, i alla fall tills någon testat den.

SAKO75 du får gärna höra av dig om vagnen när du testat och även när du kört ett tag! =)

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: tor 29 apr 2010, 05:42
av Uvskogen
Qkeeper skrev:Nej de här lät ju mindre lovande tyckte de var overkligt bra pris, nu förstår jag ju varför. Då var den vagnen glömd, i alla fall tills någon testat den.

SAKO75 du får gärna höra av dig om vagnen när du testat och även när du kört ett tag! =)


Finns en begagnad (demo) på blocket, i Dalarna. Tror den är av den äldre "320" modellen. Samma pris, drift och vinsch.

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: tor 29 apr 2010, 07:39
av trilla
Det priset du fått på xyz'an har de haft länge. I fjol var jag och spekulerade på en till detta pris. Så det priset beror inte på att de nya skall vara kinatillverkade.
Men det här kina historien måste vi bena ut. Är det så på riktigt? Är det i så fall xyz'a som köper från kina eller är det jussi som väl är tillverkaren som köper de därifrån. Är det i så fall en kopia av jussi/xyz som xyz köper eller är det en helt ny vagn? Är det så att möre vagnen hela tiden varit en vagn från kina? Det hrä bådar inte gott för andrahandsvärdet på min vagn om det är sant. Hjälper nog föga att h'ävda att den är av estnisk kvalitet när xyz'a har kört sin trovärdighet i botten.
Jag ahr haft en del att göra med xyz och de har varit fantastiska på alla sätt och vis men han som tog detta beslut måste ha haft en himla otur då han tänkte.
Fast det finns ju bra saker gjorda i kina också... Min lilla dator som jag skriver på nu, en samsung dyr dyr tex. Så det gäller kanske att gallra bland sina leverantörer. Vi får hoppas att xyz'a gjort det..

//H

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: tor 29 apr 2010, 10:03
av axwell
trilla skrev:kinatillverkade.
Men det här kina historien måste vi bena ut. Är det så på riktigt? Är det i så fall xyz'a som köper från kina eller är det jussi som väl är tillverkaren som köper de därifrån. Är det i så fall en kopia av jussi/xyz som xyz köper eller är det en helt ny vagn? Är det så att möre vagnen hela tiden varit en vagn från kina? Det hrä bådar inte gott för andrahandsvärdet på min vagn om det är sant. Hjälper nog föga att h'ävda att den är av estnisk kvalitet när xyz'a har kört sin trovärdighet i botten.


Möremaskin hävdar med bestämdhet att deras vagnar (3120) tillverkas i Estland (av Jussi). De vill av förståeliga skäl inte uttala sig om XYZ.

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: tor 29 apr 2010, 12:53
av Uvskogen
axwell skrev:
trilla skrev:kinatillverkade.
Men det här kina historien måste vi bena ut. Är det så på riktigt? Är det i så fall xyz'a som köper från kina eller är det jussi som väl är tillverkaren som köper de därifrån. Är det i så fall en kopia av jussi/xyz som xyz köper eller är det en helt ny vagn? Är det så att möre vagnen hela tiden varit en vagn från kina? Det hrä bådar inte gott för andrahandsvärdet på min vagn om det är sant. Hjälper nog föga att h'ävda att den är av estnisk kvalitet när xyz'a har kört sin trovärdighet i botten.


Möremaskin hävdar med bestämdhet att deras vagnar (3120) tillverkas i Estland (av Jussi). De vill av förståeliga skäl inte uttala sig om XYZ.


De här har i mailkonversation med mig, för ett år sedan, sagt att de gör XYZ-vagnen.

http://www.kreisi.ee/?p=62

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: tor 29 apr 2010, 16:22
av Qkeeper
Mail från XYZ ÅF : Delvis. Hydrauliken görs i italien och motorn är en japansk Honda.
Mycket, för att inte säga det mesta från Kina idag (från vissa produktsegment) är rena skräpet, det är det jag jobbar med att vara framme med det som faktiskt håller måttet kvalitetsmässigt och jag har en bra leverantör i Sverige (vi importerar inget själva).

Mail från Möre ÅF: Hej!¨

Dom tillverkas i Lettland.

-Hydraulventiler av

högsta kvalité.

-Helautomatisk drift.

-Automatisk frikoppling av

drift då den ej behövs.

- Drift kan eftermonteras

- Kompakt hydraulpaket

- Hög frigång under vagn.



Vet ej vad som är sant men..

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: fre 30 apr 2010, 07:18
av trilla
han drog till med Lettland?!?

men kreisi är såklart de riktiga tillverkarna av vagnarna förut. Inte jussi som jsg skrev.

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: fre 30 apr 2010, 14:56
av Qkeeper
OKej, ja jag vet inte.

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: fre 30 apr 2010, 16:03
av SamGun
Jag har nu en vinters erfarenhet av kranmans 4wd 330 och jag är övertygad om drift på vagnen är väldigt bra att ha, nästan nödvändigt. Med drivning på totalt 8 hjul kommer man fram nästan överalt trots stora last. Tidigare körde jag med en enkel huggarvagn efter fyrhjulingen men så fort man hade lite last så tappade man mycket framkomlighet eftersom jag saknade drivning på vagnen. Nu är det riktigt roligt att jobba i skogen när man har kran och drivning på vagnen. (tilläggas kan att jag kör i ganska kuperad terräng)
Jag rekommendera starkt har köpan en vagn med drivning.

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: fre 30 apr 2010, 17:25
av Qkeeper
Okej! Ja de verkar som att drift är ett måste. Och förstår att framkomligheten blir mycket bättre även om motorn som driver vagnen inte är så stor.

Har en del kuperad terräng här också till och från och där jag just nu håller på och gör färdigt gallringen så är det väldigt kuperad och hela skiftet ligger i en lutning, inte jätte stor lutning men det räcker till för att det ska gå riktigt tungt med fulla lass.

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: fre 30 apr 2010, 17:35
av axwell
trilla skrev:han drog till med Lettland?!?

men kreisi är såklart de riktiga tillverkarna av vagnarna förut. Inte jussi som jsg skrev.


Kreisi har en modell som heter "vahava jussi 320". På Mörevagnen är ventilpaket och slangar från Italien, hydraulcylindrar från Nuia PMT Ltd Estland, rotatorn från Baltrotors i Salaspils(sv.Kirkholm) Lettland.

Många har svårt att skilja på Est/Lettland, tror därför på ett skriv- eller språkfel betr, Mörevagnen

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: fre 30 apr 2010, 17:37
av Qkeeper
Okej, men vagnen är från kina eller?

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: fre 30 apr 2010, 18:19
av axwell
Qkeeper skrev:Okej, men vagnen är från kina eller?


Det finns ingenting i svetsar, ytfinish eller annat som tyder på att den skulle komma från Kina. Den är tillverkad av Kreisi i Estland, än så länge.

Även Kranman och Weimer tar det mesta från Estland, troligen även Avesta och de andra "svenska" vagnarna.

Framtiden får utvisa om Xyz:s kinesrykten är riktiga.

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: fre 30 apr 2010, 18:54
av Qkeeper
Okej, ja man får väl vänta och se helt enkelt. Även fråga runt mer om kranman och avesta.

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Postat: fre 30 apr 2010, 19:23
av Uvskogen
Qkeeper skrev:Okej, ja man får väl vänta och se helt enkelt. Även fråga runt mer om kranman och avesta.


Om vi lämmanr Kina ett tag så finns det en fördel med XYZ, som inte Avesta har, i varje fall inte på den vanliga kranvagnen jag hade, och det var att alla delar sitter på en centrumbalk. Det gör det väldigt lätt att anpassa vagnen för olika ändamål. Som när jag körde ut bergkross 0-90 i förra sommaren, för att laga basväg, då flyttade jag bak kranen (skopan är tung) och jag behövde dessutom kunna vinkla vagnen mot fyrhjulingen maximalt (flytade förstås gallret samtidigt) Samtidigt flyttade jag bak boggien. Längst bak satte jag dit min extra banke och sköt den mot kanten mot botten skivan på flaket (plywood) som lås.

Det tyckte jag var bra i varje fall. Nu när jag kör 3-meters har jag flyttat kran så nära mot fyrhjulingen jag kan, ger med lastlängd och mindre risk för fastkörning där bak. (har inte hunnit införa min lösning på det problemet ännu :wink: )