Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

188 inlägg 83465 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Gammelsträng  
#166140 Hej
jag har en kellfri G34 och det funkar bra men det märks att bet är en kina vagn men för
vedkörning så funkar det och jag har kört i 3 vintrar ca 80 kubik men man ska nog ha en
bra stor fyrhjuling för man märker att vagnen är tung i sig själv

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Yanmar 1502d  
#166150
Gammelsträng skrev:Hej
jag har en kellfri G34 och det funkar bra men det märks att bet är en kina vagn men för
vedkörning så funkar det och jag har kört i 3 vintrar ca 80 kubik men man ska nog ha en
bra stor fyrhjuling för man märker att vagnen är tung i sig själv


Vad är det som märks att det är en kinavagn?
Jag funderar själv på en G34 och det är tydligen mycket som är bytt på dem det senaste åren för att det har varit problem. Kul och höra om de bytt rätt saker eller om det fortfarande är kinaproblem på dem.

Om du orkar och vill så skulle jag bli en glad man om du kunde mäta hur stor plattan till motorn är eftersom det är en av mina funderingar just nu. Jag behöver hitta en plats på Yanmaren för den innan jag köper en vagn.
/ Ha det gott

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166185
Yanmar 1502d skrev:
Gammelsträng skrev:Hej
jag har en kellfri G34 och det funkar bra men det märks att bet är en kina vagn men för
vedkörning så funkar det och jag har kört i 3 vintrar ca 80 kubik men man ska nog ha en
bra stor fyrhjuling för man märker att vagnen är tung i sig själv


Vad är det som märks att det är en kinavagn?
Jag funderar själv på en G34 och det är tydligen mycket som är bytt på dem det senaste åren för att det har varit problem. Kul och höra om de bytt rätt saker eller om det fortfarande är kinaproblem på dem.

Om du orkar och vill så skulle jag bli en glad man om du kunde mäta hur stor plattan till motorn är eftersom det är en av mina funderingar just nu. Jag behöver hitta en plats på Yanmaren för den innan jag köper en vagn.
/ Ha det gott


Jag blir ju lite nyfiken över varför du inte vill använda traktorns hydraulik att driva vagnen?
Jag har ju själv ett litet traktor ekipage där jag tycker den största fördelen är att det bara är en motor som behövs.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Yanmar 1502d  
#166205 Dels för att jag är osäker på om hydrauliken på traktorn fungerar till detta. Har fått så olika svar angående detta att jag inte vill chansa. Själv är jag tyvärr klart okunnig i hydraulikens värld. Hade en granne uppe häromdagen för att kika och han sa att jag har enkelverkande hydraulik och då skulle det inte gå. jag vet tyvärr inte om det stämmer.
Sedan så vill jag kunna ställa vagnen vid vedmaskinen för att kunna lyfta stockarna lite närmre denna och då vill jag inte vara beroende av traktorn.

Jag har dock svårt att tro att det skulle vara så att på just min Yanmar går det inte att ha en hydraulvagn.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166220
Yanmar 1502d skrev:Dels för att jag är osäker på om hydrauliken på traktorn fungerar till detta. Har fått så olika svar angående detta att jag inte vill chansa. Själv är jag tyvärr klart okunnig i hydraulikens värld. Hade en granne uppe häromdagen för att kika och han sa att jag har enkelverkande hydraulik och då skulle det inte gå. jag vet tyvärr inte om det stämmer.
Sedan så vill jag kunna ställa vagnen vid vedmaskinen för att kunna lyfta stockarna lite närmre denna och då vill jag inte vara beroende av traktorn.

Jag har dock svårt att tro att det skulle vara så att på just min Yanmar går det inte att ha en hydraulvagn.


Det går säkert att monter hydraulik uttag men det kan nog vara lite mer jobb med det om du inte har något uttag från början.
Till en griplastarvagn ska det vara en slang till och en slang från ventilpaketet så ett enkelverkande uttag och ett "friretur " uttag ska räcka, om inte vagstyrning eller någon annan utrustning kräver extra uttag.

Här är en bild på min traktor och vagn med drift och vagnstyrning.
Mycket slang blir det. :grin:
100_0218.JPG

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Yanmar 1502d  
#166277 Tack Mikael. Det var en enkel och kort förklaring till hydrauliken. Då ska det absolut gå att fixa på min traktor.
Det ser ut att vara ett trevligt skogsekipage du har. Är du nöjd med traktor och vagn?

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166399
Yanmar 1502d skrev:Tack Mikael. Det var en enkel och kort förklaring till hydrauliken. Då ska det absolut gå att fixa på min traktor.
Det ser ut att vara ett trevligt skogsekipage du har. Är du nöjd med traktor och vagn?


Jag har inget större att gnälla på. Vagnen har gått felfri och traktorn har det varit några små fel på bara.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

anersimyra  
#167603 Jaha, i dag blev det en H 4,2. Ms 38/48 var annars en otroligt fin sak, den kan på vissa sätt konkurera med en Alstor eller en Vimek. Jag valde hanterbarhet framför prestanda2, 38/48 aggregatet väger nästan 60 kilo, den lilla Hondan 35 kilo,Jag hade tänkt att beställa via Katalog, tur att jag lyssnade på den Gotlänska ÅF som sa att kolla så du inte förköper dig.Jag känner mig väldigt nöjd med mitt val med den "lilla"vagnen Den stora kan under rätt förutsättningar konkurera med en Alstor eller en vimek om körförhålllandena är bra.Är det tjurigt finns inget som slår en Alstor, Maken till maskin finns inte.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

jijohans  
#185204 Noen som har montert en XYZ eller lignede bak en Terri 1000?

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

värmSkog  
#208552 är detta någon ny vagn? Eller är det ungefär samma som kellfri tro?

http://www.sparrsab.se/productinfo.asp? ... 5&pgid=363

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

totte  
#208554
värmSkog skrev:är detta någon ny vagn? Eller är det ungefär samma som kellfri tro?

http://www.sparrsab.se/productinfo.asp? ... 5&pgid=363


Vill minnas att det tidigare varit uppe att firman ifråga har riktigt dåligt rykte. Importerar sämsta sortens lågkvalitetgrejor, har knappast nån service.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

värmSkog  
#208578 Ok bra att veta. Jag håller på och kollar runt på lite olika alternativ av kranvagnar som jag tänkt köpa till lill traktorn om ett år eller så. När jag såg priset på denna kärra så börja jag fundera, "man får väl vad man betalar för"

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

anersimyra  
#208598 Ja det där är ju exteriört en exakt kopia av Avestavagnen. Skulle man nu få samma kvalitet för 48,000 som för 175,000 är det ju bara att gratulera.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

anersimyra  
#208613 Hydraulaggregat, grip, allt är exteriört identiskt med Avestavagnen. Avesta tillverkar enligt produktbladet en stor del av komponenterna i avesta, gripen ser dock ut att vara tillverkad i baltikum. Annars är kranen på bild in i minsta detalj lika som avestas egen vagn. Att tänka på dock är att en hydraulvagn bakom en hjuling är i stort sett okörbar utan terrängbroms och tillhörande driftfunktioner som elhydraulik. Att köra helt mekaniskt från aggregaten går helt enkelt inte och är livsfarligt, den som påstår något annat ljuger eller har ingen aning om vad den pratar om.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

totte  
#208621 Skall man köpa billig smörja så bör man i så fall åtminstone göra det från en firma som Kellfri, där man vet att firman i sig inte är skum och där ryktet är att dom ställer upp med service och delar. Bäst är att inte köpa billig smörja alls förstås.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).