Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

188 inlägg 83905 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Torparn79  
#116131 mjo, men om du har en skida som du enkelt spänner fast på boggien så kan du ju plocka av den när du ska åka efter vägen.

jag vet inte hurpass långt du har till skogen, det kanske är enklare att bara köra fram virket till bilväg och sen leja hemtransport av någon timmeråkare, alternativt att du kör hem virket när det är lämpligt.
vägarna bär ju hela året, det gör ju inte skogen..

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#116174 Medar på vintern, band (eller hjul?) för barmark, är inte det standard för Skogis?

Till den älgdragare (Fajter) som jag tidigare hade gjorde jag även en rostfri med som säkrades med en m16 vingmutter.
Det bör inte vara alltför komplicerat att förse boggiehjulen med något liknande.
Maskinen gick mycket bättre än med enbart hjul.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116180 "axwell" jag vet att du svarat förut, men hittar inte svaret. Hur mycket överlastar du din vagn. Hur högt över normal stakarna och hur långa träd?

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#116187
Uvskogen skrev:"axwell" jag vet att du svarat förut, men hittar inte svaret. Hur mycket överlastar du din vagn. Hur högt över normal stakarna och hur långa träd?


Samma här, stakarna är förhöjda med ca 40 cm så att lastarean blir runt 1,1 m2.
Längden varierar från gång till gång, de kortaste drygt 3 m och de längsta dubbla längden.

Timmer ligger nog på 4,4 m i snitt, sällan över 4,9 m.

Ett vedlass kan då bli 4,5*1,1=4,95 teoretiskt, praktiskt 4-4,5 m3.

Vid 1,5 bar klarar varje däck på min vagn 425 kg vid 80 km/h så det gäller att smyga fram med överlast.

Nuffen kan nog ta flera hundra kilo på kulan, där har du en fördel mot Yanmaren som inte vill ha mer än drygt 300 kg för att orka lyfta om vagnen lutar framåt.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116189 Tack ""axwell"! ^:)^ Blir premiär i helgen om allt går enligt plan bl.a. att jag tar mig ut i skogen i snön. Men det är efter min egengjorda grusväg så det ska nog gå utan problem, annars får jag väl ploga upp vägen då! (kändes skönt att kunna skriva det där sista :smile: )

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#116192 "Ploga" upp vägen, betyder det att du har kompletterat med snöblad? Med skopa blir man fort uttråkad vid längre vägavsnitt, vid idealisk snötyp kan även skopan fungera så att det bara går att "åka på".

Lycka till, förta dig inte, väntar på rapport och kanske någon bild!

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157273
axwell skrev:"Ploga" upp vägen, betyder det att du har kompletterat med snöblad? Med skopa blir man fort uttråkad vid längre vägavsnitt, vid idealisk snötyp kan även skopan fungera så att det bara går att "åka på".

Lycka till, förta dig inte, väntar på rapport och kanske någon bild!


"axwell" har helt missat att svarat, ber om ursäkt. Men visst, jag har skaffat mig ett blad till trepunkten. Tyvärr så har inte snön vräkt ner än så därför har jag inte fått prova ordentligt än :sad:

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#157304
Uvskogen skrev:"axwell" har helt missat att svarat, ber om ursäkt. Men visst, jag har skaffat mig ett blad till trepunkten. Tyvärr så har inte snön vräkt ner än så därför har jag inte fått prova ordentligt än :sad:


Ingen fara, inte mer än 1 år sedan.
Väntar själv på mer snö i samhället för riktig test av frontbladet sedan jag ordnade hydraulsväng.
Hur ändrar du svängvinkeln på bakbladet?

Längre upp i skogen räcker snödjupet, kanske läge för ett videoklipp, men i vilken tråd?

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157308
axwell skrev:Hur ändrar du svängvinkeln på bakbladet?

Längre upp i skogen räcker snödjupet, kanske läge för ett videoklipp, men i vilken tråd?


Det är helt manuellt, finns ett vä-läge och ett hö-läge och förstås ett i mitten.

Gör en plogtråd vet ja!

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

anersimyra  
#163910 Jag funderar på en vahva 410 från Bonnet, Den har automatdrift, vad innebär det egentligen,Vidare står inget nämnt om broms på vagnen.Vad händer om aggregatet stannar?.Någon som har lite info om detta?.Jag tänkte fråga här innan jag ringer "gloparna" på Bonnet som inte ids svara på mail, dessutom misstänker jag att det som vanligt blir till att ta reda på allt själv.
Mvh Anders

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165614 Hur långt avstånd har du mellan kran och draghandske?

Själv har jag ett kultryck på runt 100 kg och då jag har drivningen så kan inte boggien justeras hursomhelst så kanske en kranförflyttning kan göras. Men som sagt, vad har du, om tillräckligt många svara så kan jag får fram något medelvärde.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#165630 Mörevagnen 320, cc kulkoppling-cc kranpelare 67 cm.

Då törnar inte funktionerna för svängen mot bakhjulen förrän vagnen står vikt mycket mera tvärt än 90 grader.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165929 Tack "axwell", men NÅGON till kan väl gå ut och mäta på sin vagn? :surp: Snälla!! ^:)^

(Jag behöver verkligen få veta hur fler har avståndet.En del i mina förberedelser för ombyggnationen av min vagn)

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#165933
Uvskogen skrev:Tack "axwell", men NÅGON till kan väl gå ut och mäta på sin vagn? :surp: Snälla!! ^:)^


I det läge som jag beskrev tidigare är maxavståndet från grinden till boggiecentrum 235 cm.

Stockar över 470 cm bör alltså i medeltal vändas med rotändan mot grinden, annars minskar kultrycket.

Lycka till, bilder på gång?

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165964
axwell skrev:Lycka till, bilder på gång?


Tack! Bilder, nja inte riktigt än. Är i stadiet där jag funderar, ritar och gör mentala bilder. Men har kommit så långt att jag vet vad steg 1 ska bli, nämligen en vinklad förlängning. Den kommer vara vara justerbar och med egen banke. Men mer om det i bloggen sen.

Vad det sen ger för kultryck avgör vad steg 2 blir.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).