Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

188 inlägg 83365 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Qkeeper  
#90050 Hejsan!

Tänkte bara kolla om någon har någon erfarenhet av Kellfri's hydralvagn till atv. ( Länk till produktblad http://www.kellfri.se/se/pdf/SV34_Gul_2009_SV.pdf ) Tycker den verkar billig men är mycket osäker på hållbarheten och vill helst ha en vagn med drift för tror att dessa 490/510kg som det står att den vägar blir väldigt tungt med ett lass på. Har kollat på avestavagnen, kranman och xyz och dessa ligger på dryga 400 kg med DRIFT! Så enligt min tanke så kommer en fyrhjuling aldrig orka dra Kellfri vagnen med last i skogen? Eller vad tror ni? Alla erfarenheter av hydralvagnar med/utan drift, alla märken är välkommna med idéer och tankar kanske även förslag på andra bra hydralvagnar?

Jag tror att de mycket högre priset på de andra märkena är värt varenda krona, vad tror ni?

mvh Adam


Senast redigerad av Qkeeper tis 27 apr 2010, 20:27, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#90059
Qkeeper skrev:Tänkte bara kolla om någon har någon erfarenhet av Kellfri's hydralvagn till atv. ( Länk till produktblad http://www.kellfri.se/se/pdf/SV34_Gul_2009_SV.pdf ) Tycker den verkar billig men är mycket osäker på hållbarheten och vill helst ha en vagn med drift för tror att dessa 490/510kg som det står att den vägar blir väldigt tungt med ett lass på. Har kollat på avestavagnen, kranman och xyz och dessa ligger på dryga 400 kg med DRIFT! Så enligt min tanke så kommer en fyrhjuling aldrig orka dra Kellfri vagnen med last i skogen? Eller vad tror ni? Alla erfarenheter av hydralvagnar med/utan drift, alla märken är välkommna med idéer och tankar kanske även förslag på andra bra hydralvagnar?

Jag tror att de dubbla priset på de andra märkena är värt varenda krona, vad tror ni?

Dubbla priset blir det nog inte, Kellfris sv34 kostar 46´ Möre/XYZ med samma funktioner 69´(50%). Möre/XYZ har Hondamotorer (värderade till 14'), Kellfri drar av 1´om du inte vill deras kinesmotorer med hyd. agg.
Kellfri uppger maxlast 3,4 ton men har samma mått på centrumröret 80*80*4 mm (av kinajärn) som de estniska men de har en bättre stålkvalitet.
Kellfri kan troligen inte leverera några vagnar, de har inga däck till dem, vet inte varför.
Sv34 väger med motsvarande utrustning minst 100 kg mer än Möre/Xyz, eftersom jag drar mina vagnar med minitraktor har det inte varit aktuellt med drift, hur stor ATV har du?
Däremot är priserna hos kellfri inkl. frakt.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Qkeeper  
#90062 Kollat på Möre/XYZ just för att den är billigare och har en återförsäljare av XYZ 5 mil härifrån. Har nu en Kranman
T1500 med wirekran så därför även kollat på deras hydralvagnar eftersom de är bra kvalité samma gäller avestavagnen iaf vad deras rykte säger.

Jag har en Yamaha Grizzly 700.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90073 har en avestavagn med hydraulwinch och hondamotor,dock utan drivning.Har saknat drivningen ibland när man har fastnat på någon rot och hjulingen gräver ner sig,dock har man lärt sig att välja vägar där det går att ta sig fram utan drivning.Om jag skulle köpa ny vagn idag så skulle jag inte pruta bort drivningen!.Avestavagnen är annars kvalitè rakt igenom med en detaljfinish som ingen annan tillverkare kan konkurera med!jag är supernöjd med min vagn som är en-03a.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

wiklund  
#90089 xyz är vell tillvärkad i öst länderna tror jag. problemet med china grejor är ju att dom tar hit det billigaste som finns, china är långt före sverige på mycket. för man vet ju att vi svennisar (nästan)bara kollar på priset, och när det krånglar eller går sönder är det åt hxxxxvete. ta hit produkter med konurans kraftig kvallite och se sedan vad priset blir, annars blir det ju bara kopior som man har höga förväntningar på som inte håller "måttet". Jag har själv sneglat på kellfris vagn men har då varit intresserad av att bara köpa kranen och hyd-paketet 29900:-+m. och göra mig en egen vagn med störrehjul...

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Qkeeper  
#90119 Xyz är tillverkade i Estland om ja inte minns fel vad jag läst på forumet tidigare. Det som också är bra är att vi har en återförsäljare av XYZ ca 5 mil härifrån.

Vore kanske inte så dumt att bara köpa en kran och montera på våran Kranman T1500, det är ju trots allt en rejäl vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

wiklund  
#90122 ja visst är det dä... jag bor 5km från xyz-trading som tar hem grejorna. :)

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Qkeeper  
#90123 Okej=) Vad tror du helt ärligt om kärran? Finns det gott om reservdelar?

Om man fick tag i en kran billigt vore det ju värt att få den fast svetsad på kranman kärran istället för att byta hela ekipaget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90129
Qkeeper skrev:Okej=) Vad tror du helt ärligt om kärran? Finns det gott om reservdelar?

Om man fick tag i en kran billigt vore det ju värt att få den fast svetsad på kranman kärran istället för att byta hela ekipaget.


XYz: Bra vagn, bra service, bra företag. Kranen är påskjuten på centrumröret, så du behöver inte svetsa.

Har du råd, köp drift. Inte minst för att du får en broms då, bra i nedförsbackar...

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Qkeeper  
#90132 Går den skjuta på röret?:O Hur grovt är centrumröret?

Driften skulle kosta 6000kr+moms, billigt enligt min mening. Just nu pågår en kampanj 69 900kr+moms inklusive drift!

Tänkte just skriva till dig uvskogen, då jag sett att du har en XYZ.
Har du ännu mera användbar info för jämförelser?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#90135 Centrumröret på din T1500 bör vara 80*80*4, så det bör gå bra att sätta fast i den främre delen. Tyvärr löser inte en hydraulkran allt, den är klenare än en bra wirekran. Stocken måste ligga i idealiskt läge om den väger 300 kg.
Med min avestavagn med wire drog jag de tyngre stockarna till bra lyftposition 400-500 kg gick bra.
Inser att jag måste komplettera min nya Mörevagn(samma som XYZ) med winsch, annars blir det ett evigt flyttande.
Hade lagt omkull en björk 57*67 vid fällskäret 25 meter hög, kunde inte få vagnen i läge vid stubben.
Det blev alltför tydligt hur klena dessa småkranar är vid fullt utlägg, vagnen blev full med råge på ett träd.
Senast redigerad av axwell ons 28 apr 2010, 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

SAKO75  
#90136 Har beställt en xyz-vagn med drift och två-spak, men har inte fått den än. Den tillverkas också nu i kina, sa säljaren. Jag frågade om materialkvalitet, men han visste inget.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#90137
SAKO75 skrev:Har beställt en xyz-vagn med drift och två-spak, men har inte fått den än. Den tillverkas också nu i kina, sa säljaren. Jag frågade om materialkvalitet, men han visste inget.


Det var dåliga nyheter!

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90138
SAKO75 skrev:Har beställt en xyz-vagn med drift och två-spak, men har inte fått den än. Den tillverkas också nu i kina, sa säljaren. Jag frågade om materialkvalitet, men han visste inget.


Ja, jag hörde det där med, de har visst en ny leverantör. Drift till min, om jag skulle köpa till kostade nästa 30 tkr förra året. Nu runt 6 tkr :surp: , så nått är nytt. Visste inte att det var Kina.

Hursomhelst, det jag pratar om och har erfarenhet ifrån, är de som gjorts i Estland (la en länk till fabriken i en annan tråd, hittar den inte just nu).

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Skogshuggarn  
#90145 14 för rulldriften och 70 för vagnet,,,,var inte det i svettigaste laget för lite "målat kinajärn"?.
Att man dessutom undviker frågor om mtrl kvalitén bådar inte gott.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).