Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa ATV. Vad tänka på?

24 inlägg 26223 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

henrik_1  
#87790 Tror säkert du klarar dig med en maskin i storleksklass 450-500. Jag har en 450 med bigfootdäck och den funkar utmärkt.
Men det funkar bra med vägdäck och kejdor, det hade jag på min gamla maskin. Men ett bra tips är att satsa på en maskin med riktig lågväxel, väldigt bra när du behöver trycka undan snövallarna lite längre..

Oftast så har vi ju inte så mycket snö på vintrarna utan man klarar sig med en fyrhjuling att ploga med, men de är klart de beror ju lite på var man bor..

Avatar Fallback

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Mattek  
#88109 Oj, här har det kommit lite svar...

Bor på Orust, alltså 8 mil norr om Göteborg. Brukar inte bli så mycket snö men i år va de ju helt stört.
Lutar mer och mer åt en Polaris 500 H.O eller en 800 efi begagnad då förstås. Verkar inte vara svårt att hitta nåt för 60-70kkr inkl. moms.

De där med att ploga så länge man kan och sedan ta in en traktor vid behov låter som det bästa alternativet.

Henrik_1 skriver att jag skall satsa på en maskin med en riktigt lågväxel. Finns det maskiner som har "fejklågväxlar"? Vilka har riktiga då? Är det fördel att satsa på en tung maskin med tanke på plogningen? Nån som har koll på serviceverkstäder på Orust/Uddevalla? Andresens Maskin vet jag servar Polaris, finns de fler?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Nolltax AB  
#88110 .
Senast redigerad av Nolltax AB fre 09 apr 2010, 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Mattek  
#88111 Haha ok...låter som en god idé.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Mattek  
#88670 Har tittat på en Polaris 700 -07 hos min lokala handlare. Har gått 500mil.
Vinsch fram. Pris 53.000 plus moms. Verkar vara i fint skick.

Är detta ett ok pris eller skall jag titta efter annat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88673 Är den snygg så är det väl bara att köpa, kanske du kan få med nåt tillbehör eller kläder på köpet?
Det är ju billigare för handlaren att släppa med tex kläder för några tusen än att sänka priset några tusen.

Avatar Fallback

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Qkeeper  
#89942 Här kör jag snösvängen med en Yamaha 700 -08 med rak plog har inte behövt ta hjälp av traktorn än trots all den snö som kom i vinter. Håller man ut första körningen ordentligt så man kan fylla dikena först så kan de komma bra mycket snö innan man får ge upp. Har ca 800 m väg och tre gårdsplaner jag kör med två branta backar och de går helt utmärkt med monsterdäcken. Tidigare gjorde jag detta med en Yamaha 350 Bruin -05 men hann aldrig testa den i så mycket snö som i år innan den byttes till en större ( endast för att få mer kraft i skogen )

Avatar Fallback

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Mattek  
#89987 Härligt att höra....! 800m väg va ju en rejäl bit. Vad väger din maskin? Har du känt att vikten inte räckt till i vinter med tanke på plogningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Qkeeper  
#90030 Torrvikten ligger på 274 kg original så med vinsch, snöblad, bensin m.m väger den väl strax över 300kg. Den här vintern när de har vart så mycket snö så har den gått lite på sidan ibland men håller man uppe farten så går det även med mycket snö. Denna vinter har jag kört med original däcken halva vintern när den mesta snön kom för att få bättre fäste då man inte får så mycket gummi i backen med monster däcken så original däcken har funkat bra för mig men om du har en del uppför som du säger så rekommenderar jag kedjor då även maskinen håller sig rakt ( oftast ) eftersom du då får lite motstånd vid bakhjulen vid sidoskjutningar. Men tillbaka till din fråga, ja med rätt däck/kedjor så räcker vikten till enligt min mening och mina krav. Att ha två uppsättningar däck är också bra, monster däcken är extremt bra i sämre förhållandet t.ex lera, myrer, snö, blötsnö, skare t.ex medans dom har uselt grepp vid grusvägar, is, hårt packad snö m.m så om du har tänkt att kanske även använda den till andra sysslor året om så är definitivt två uppsättningar däck värda sina pengar. Själv kommer jag aldrig mer köpa en fyrhjuling utan ett par grovt mönstrade däck och original däcken.

Vill man ha mer vikt så brukar jag när jag kör i skogen lägga ett litet betongblock i lådan fram för att få extra vikt på framhjulen detta kan man ju även göra bak vid plogning om det kommer mycket snö och man har en mindre maskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).