Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Råd angående köp av skogs fordon

53 inlägg 26068 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Schröder  
#87426 Personligen tycker jag det är rätt trevligt att ha grejor själv så man slipper låna fordon eller leja bort en massa.
Får det som man vill då och sen kan man köra när man vill också.....men det är jag det....
Sen står ju traktorn redan på gården så....och den används ofta :grin:

Har iaf fått prisuppgifter på en Weimer 5ton med kran idag, kan säga att det lönar sig att höra runt lite på priser!
Ett företag hade kampanjpris just nu : 56000:- Odinarie pris på ett annat var : 68000:-
Dock var det senare med hemkörning inkluderat från Uppsala till Hudiksvall. "Priserna är utan moms"
Sen blir det ett tillägg för vagnsstyrning, mycket bra att ha enligt tidigare erfarenhet.
Wire spel och arbetsbelysning monterar jag själv.

Vet någon vad man får ge för Farmas minsta vagn :?: Tror den är på 6ton.....
Nackdelen är att den har aningen kortare kran och sen går den inte sätta på trepunkten.

Tror att en MF 135 med vagn är ett rätt bra och billigt alternativ att köra hem ved med om man har rätt skaplig mark. Kör man med huvudet så tar man sig nog också fram. Hur det än är så tycker jag det är värt ett försök. Anlednigen till att jag eldar med ved är ju just för att det är billigt. Sen att det är roligt att se hur fin skogen blir efter lite gallring är inte fel det heller.

MVH Schröder

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd angående köp av skogs fordon

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87428
bengt.a skrev:Har liknande mängder som ska ut ur skogen om året,lånar eller lejer in ekipage till detta,finner det inte riktigt ekonomiskt försvarsbart att ha eget ekipage då nöjeskontot inte heller har täckning.Men det ska bli en järnhäst med tillhörande kärra,men detta går inte på nöjeskontot.

Skall du ha en järnhäst krävs det att det inte är alltför långa sträckor ut till basvägen. Järnhästen lastar 0,2 - 0,5 kubik per lass beroende på dimensionen på timret, kanske lite mer me en kärra. Dvs du behöver 100 - 200 lass för att få ut 50 kubik. Det blir ett antal timmer gratis gym iallafall :grin:

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87432
th skrev:Skall du ha en järnhäst krävs det att det inte är alltför långa sträckor ut till basvägen. Järnhästen lastar 0,2 - 0,5 kubik per lass beroende på dimensionen på timret, kanske lite mer me en kärra. Dvs du behöver 100 - 200 lass för att få ut 50 kubik. Det blir ett antal timmer gratis gym iallafal

Fullt så illa är det inte, hade en Trollelunnare med vagn(gör nu i Medle) men 2 kubik travat gick rätt så bra. Fruktansvärt långsamt dock(nästan som en driven ATV-vagn), drevade om den till 8 km/h. Begränsat utrymme för utrustning, ytterkläder osv.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87447
Slurfi skrev:Så du menar att en liten Farma är sämre än en liten Weimer?

Nej, men jag tror Weimer är något bättre. Jag menade att jag tycker MF35:a är för
dåligt för huggarvagn, det blev en lite större 4wd istället.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Bengt.Svensson  
#87466
Schröder skrev:Vet någon vad man får ge för Farmas minsta vagn :?: Tror den är på 6ton.....
Nackdelen är att den har aningen kortare kran och sen går den inte sätta på trepunkten.

Jag har en äldre 7,5tons Farma där man kan sätta kranen i hydraularmarna men har aldrig använt den finessen. Kranen väger bly så man bör ha både lastare och en tung skopa fram för att väga upp det hela. En annan nackdel är att kranen svänger med traktorn och följer inte kärran när man kör mellan träden. Åtminstone är min kran sådan att man inte kan svänga runt kranen hela 180 grader och ha den över traktorhytten under transport.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87472 Vet någon vad man får ge för Farmas minsta vagn :?: Tror den är på 6ton.....
Nackdelen är att den har aningen kortare kran och sen går den inte sätta på trepunkten.


MVH Schröder[/quote]

När jag var intresserad före jul fick jag priser från olika handlare på 49´-55´kr.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87482
Schröder skrev:Har iaf fått prisuppgifter på en Weimer 5ton med kran idag, kan säga att det lönar sig att höra runt lite på priser!
Ett företag hade kampanjpris just nu : 56000:- Odinarie pris på ett annat var : 68000:-
Dock var det senare med hemkörning inkluderat från Uppsala till Hudiksvall. "Priserna är utan moms"


Det bör alltså löna sig att ta den på personbilssläpet från tex Uppsala. Finns det någon repr. norr om Hudik för weimer?
Uppfattar Weimer som lämpligare för mina behov, men retar mig på dålig info om 5 tonnarn på hemsidan. Väntar svar på ett mail efter helgen.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Schröder  
#87563 Det har jag funderat på också Axwell....
Borde ju finnas nån runt Sundsvall som säljer tycker man, vore närmast så :mrgreen:

Måste även gå pressa säljaren lite på priset av weimer vagnen tycker jag med tanke på vad Farmas lilla vagn tydligen kostar, om man hämtar vagnen själv borde det finnas en prutmån till ca 55000:- med tanke på "kampanjpriset" som en annan firma hade. Kampanj priset visar bara att det finns en redig prutmån från ordinarie pris :wink:

ordinarie pris på Weimer med hemkörning inkluderat = 68000:-
tillfälligt kampanjpris Weimer = 56000:-
ordinarie pris på Farma = 49000-55000:-

Ofullständig spec på weimer vagn 5ton
-4 bankar
-Hydrauliska stödben
-Räckvidd kran 4 m(3-punkts upphängning som man kan koppla på traktorn)
-Dala-Grip 0,12 m2
-Monoblock ventil 7 sektioner
-Hjul 10/80-12
-Längd 4600 mm
-Bredd 1550 mm
-Kran(270 kg) & stödben(170 kg) kan köpas separat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87586 Lastkapacitet 5 ton
Längd 4,50 m
Bredd 1,52 m
Lastarea 1,76
Däck
dimension
10/80-12
Frigångshöjd 400 mm
Vikt 600 kg

TEKNISK DATA – KRAN
We-4000
Räckvidd 4,00 m
Svängradie vridhus 360°
Vridmoment vridhus 7,0
Lyftkapacitet i gripklo 4,0 m–300 kg
Vikt 270 kg
Stödben Hydrauliskt

TEKNISK DATA – GRIP
0,14
Griparea 0,14 m2
Max bredd 1060 mm
Min bredd 40 mm
Klobredd 190 mm
Arbetstryck 175
Vikt 48 kg

Vagn We 5 kan bara monteras med kran We 4000 samt 3 punt stödben teleskopiska
för traktor montage. We 5 har som standard ingen ramstyrning.
Central balk VKR 120x120x8 vaggan är monterad i enkelbanke.


Det här har jag hittat men inte på Weimers hemsida, även om uppg. kommer därifrån.
Jag väntar som sagt på mail från Weimer, där jag söker ÅF runt Sundsvall.

Om man begär pris för 2 st bör det bli ännu bättre !!

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Henrik Petersen  
#87624 Axwell: Tänker du dra en 5tons vagn med den lilla röda (Yanmarn)???

Henrik

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87635
Henrik Petersen skrev:Axwell: Tänker du dra en 5tons vagn med den lilla röda (Yanmarn)???



Atv -vagnarna är för veka och de mellanstora kineserna (2-4 ton) litar jag inte på, den här tror jag att Yanmaren kan driva. Skall mäta hydraultrycket först, flödet klarar jag inte av att mäta med det påverkar ju enbart farten. Väntar på svar från Weimer betr. detta samt om kranen blir för baktung, dvs hur långt bak den har tungdpunkten i hopdraget läge. Grävaren som brukar sitta på är minst 100 kg tyngre än kranen.
Om kultrycket blir för våldsamt får jag lyfta av bakvikten på 150-200 kg, fast den behövs när lastarskopan är full av vårsnö.
Min Yanmar har en hjälpram för lastare/grävare så den mekaniska påkänningen bör inte vara något problem.

Tror att det känns tryggare med 3 ton på denna än 2 ton på ATV-vagnen.

Vad får dig att fundera?

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Henrik Petersen  
#87650 Hej axwell

Det som får mig att fundera är ju storleken. även om det är en liten vagn så är den ju for stor for traktoren. Jag ska börja med att erkänna att jag inte har sett en 186D på riktigt, men har den samma storlek som min 1720D så väger vagnen lika mycket som traktoren (min väger 930kg) med fult lass har du 6tons!! efter traktoren. Nu kan man ju låta bli att lasta fullt, och det är såklart ochså en fråga om hur dina marker ser ut, hemma hos mig skulle
det aldrig gå, det är väldigt brant och stenigt så en ATV vagn känns lagom. Vil du ha en större vagn kan du ju ta en titt på Kranmans 3tons vagn. Ang. hyrdaul tryck och flöde tror jag nok Yanmarn ska fixa det, det kommar ju gå lite långsamt och du får kanske lite sämre lyft formåge, men det går. Annars har weimer ju PTO paket att sälja om om det inte funker.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Polaris 500  
#87676 Hej

Har du kollat på jinmas 4wd traktor med kranmans 3 tons vagn med kran?
http://www.jinma.se/

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Schröder  
#87690 När du får svar från weimer Axwell angående återförsäljare får du jätte gärna lägga upp en lista på dessa här.
Även om vad kranen behöver för flöde/tryck för att fungera. Har bara hört att det skall "gå" till min MF,
inte några exakta siffror direkt.....

PTO paket är inte dumt att ha men risken är stor att grejorna pajar om/när man tippar med vagnen...

MVh Schröder

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87694 Ja olycksrisken vid pto-matning är känd. Vi får vänta och se.

Polaris 500 skrev:Har du kollat på jinmas 4wd traktor med kranmans 3 tons vagn med kran?
http://www.jinma.se/


Är det någon som vet om Jinmas vagnar skiljer sig från Kellfris betr. "kvalitén?"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).