Sida 1 av 2

Startproblem med Honda 4takt

Postat: ons 24 mar 2010, 00:40
av Kse
Har lite problem med en 13 hk Honda 4 taktsmotor som kickar tillbaks så att snöret går av och fingrarna håller på att lossna när man ska dra igång den, inte varje gång men kanske 1 på 10.
Kan det va nå fel på själva startapparaten/magnapullen som gör att den inte släpper i tid eller är det motorn som baktänder? Går som en klocka när den väl starta.
Nån som har erfarenheter av dessa motorer, finns ju i allt från snöslungor till bensinsvetsar.

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: ons 24 mar 2010, 01:02
av D Brown
Jag har så´n motor i ett elverk och det är absolut inget jag märkt av, den t.o.m startade snällt på första rycket när den var ny och precis fått bensin i tanken för första gången.
Inte för att jag vet något om funktionen, men det låter ju som att det vore något fel på startapparaten.

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: ons 24 mar 2010, 01:21
av totte
Låter snarast som ett tändproblem, den tänder för tidigt. Har ingen aning om hur tändningen är konstruerad på Honda-motorerna, men snacka med nån som kan det och hör.

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: ons 24 mar 2010, 01:40
av Nolltax AB
En gång på tio? Torde ej vara tändfel.
Smyger du runt motorn med snöret tills du får motstånd å sen startrycker?
Rycker man i fel läge kan en motor bita i fingret....
13 hästar å startsnöre tyder på inbyggd dekompressionsmekanism.
Strular den/kärvar så lär det återspeglas i greppet.....

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: ons 24 mar 2010, 11:01
av Kse
Låter ju rimligt att det borde finnas en dekompressionsmekanism av nått slag, ska kolla upp det.
Annars gör jag som du beskriver att jag drar runt motorn försiktigt till jag får motstånd och sen rycker till.
Har införskaffat en Haynes bok om små 4 taktare få se om den var värd pengarna.
Har å andra sidan blivit ganska snabb på att demontera startapparaten och knyta fast handtaget. :grin:
gl10..jpg

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: lör 21 aug 2010, 20:50
av viktor meck
jag är till 99.9999% att det är svänghjulskilen som är lite lite böjd eler trasig

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: sön 22 aug 2010, 11:51
av Kse
En felmarginal på 0.0001%, inte illa. Jo svänghjulskilen kontrollerades men där fanns inget fel
Har ju gått en tid nu sen mitt inlägg och motorn la av helt kort efter. Den tappade helt kompresionen som gick i vevhuste när man drog och tryckte ut oljan. Var ett ganska duktigt glapp i båda ändarna på vevstaken, kan detta ha gjort att tändningen kom för tidigt och att kolven slogs tillbak istället för att vända då slaglängden blivit något kortare?
Motorn ligger nu död och begraven på skrothögen, renovering är inte att tänka på då en ny Kina kopia gick lös på 3300 + moms. Det är en xakt kopia på millimetern, startar alltid på första rycket. Hur länge den håller får vi ju se men har kollat runt lite på nätet och dom som kört med dessa motorer verkar nöjda.
Hörde med Honda handlaren här och han trodde att en ny gick lös på över 20000:-. Kollade pris på original tändspole som kostade 1800 + moms som jämförelse

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: mån 23 aug 2010, 22:03
av trilla
Slängde du på riktigt bort den? Om inte är jag seriös spekulant på delarna. Förövrigt så är det ju inte helt ovanligt med problem med autodekompen på hondas Gx. Kan ha varit det...

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: mån 23 aug 2010, 23:56
av Kse
Nej jag slänger sällan saker, den ligger på min egen lilla skrothög eller rättare sagt på en pall i förrådet.
Delarna verkar ju passa rakt av till Kinamotorn så jag behåller den som reservdelsmotor, eller kanske renovera om andan faller på nån dag men måste erkänna att den ligger långt ner på "att göra" listan.

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: tis 24 aug 2010, 07:43
av trilla
Skönt att den inte for i bingen i alla fall, då kommer den till nytta.

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: sön 16 jan 2011, 14:17
av kröll
Tjenare KSE E det en Loncin Moter du snackar om då eller ???? Jag tänker kanske köpa en sådan motor till min Åkgräsklippare (Stiga Villa ) vad säger du om den motorn då ???? Kina kopia gick lös på 3300 + moms. Det är en xakt kopia på millimetern, startar alltid på första rycket. Hur länge den håller får vi ju se men har kollat runt lite på nätet och dom som kört med dessa motorer verkar nöjda.
Mvh Kröll

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: sön 16 jan 2011, 18:21
av viktor meck
inte om du får en briggs för 4300. för det är ju en gräsklipparmotor och dom har jag hört mycket illa om. en på byggahus.se fick byta tanken 13 gånger på sin stiga gågraäsklippare. den hade en Kina motor. sen bytte han till en klippo. har gått felfritt i två år nu. men dom motorena till jordfräsar och snöslungor är bra.

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: sön 16 jan 2011, 18:50
av Kse
Är då nöjd med min motor hittills, har blivit många och långa pass med grävaren + att den har gått på uthyrning under sommaren. Får man en 13 hk Briggs för 4300?

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: sön 16 jan 2011, 19:20
av viktor meck
nej. det är till en åkgräsklippare. 10.5 ohv. http://www.blocket.se/ostergotland/Brig ... ?ca=15&w=3. då är det + moms

Re: Startproblem med Honda 4takt

Postat: mån 17 jan 2011, 04:17
av stegmaster
Har ochså erfarhet med små Kina bensinmotorer i El. aggregat och Atv/moppar.
Jag tycker motorene värkar vara riktig bra, det brukar vara det som motoren sittar i som brukar ställa til det.
Har faktisk inga negative upplevelsar med Kinamotorer.
Om man då samtidig ser på priset, så blir det ju mycket bättre med kinamotorer.
Dog er ju hållbarheten svårt att tala om efter endast 4-5 års använding, men så langt er jag åtminstone nöjd med mina Kinamotorer, en annan skål er ju det dessa motorer brukar sitta i, er oftast inte av samma klass som motoren.