Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny arbetsbil

9 inlägg 3975 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny arbetsbil

Fröjerum Forest  
#86220 Jag behöver en pickup! Har idag i Ranger-03 som gått fantastiskt bra ,dock har den
alldeles för hög bränsleförbrukning.
Har tittat på en ny Ranger samt en L200 men är kluven??
Finns det någon som kör dessa bilar och kan ge en liten recension??



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny arbetsbil

masterchief  
#86225 Jag kör en Ranger årsmodell 08.
Valde mellan den och L200.
L200 föll bort på att den inte var bruksig nog för mig, flaket är i det närmaste ett skämt på dubbelhytten.
Nackdelen med Rangern är fjädringen, den kräver ett par hundra kg last för att vara följsam något som i mitt fall inte är några bekymmer.
Valde bort King cab pga ständiga genomslag på fjädringen när man kör med last(var innan motorbekymren blev vida känt).
Har en King Cab 05 i firman och den slår ständigt igenom med 200kg last och guppig väg, oskönt mot ryggslutet.
En annan nackdel med Rangern är just att den är bruksig, inte mycket lull lull ens i dyraste modellerna.
Min Ranger drar mellan 0,7-0,8 med lite längre körrsträckor och aldrig över litern..
Snittar nog kring 0,9 liter milen....med mellan 200-400kg last ständigt på flaket.

Avatar Fallback

Re: Ny arbetsbil

Fröjerum Forest  
#86311 Ranger är nog den som passar mej bäst men nu finns ju L200 med längre flak så nu får man in
röjsågarna.
Var på ford idag 255000 exkl moms vill dom ha för en XLT dubbelhytt. Om man skulle välja en
Mazda BT-50 som skall vara samma bil kommer man undan med 218000 exkl moms hur kan detta vara möjligt
det är ju samma bil.
Jag har väll som mest ett par dunkar aspen samt ett par röj o motorsågar på flaket så det kan nog bli stötigt!!
Har masterchief dieselvärmare i sin ranger? det fanns inte som tillbehör enligt ford och 22000 exkl moms ska dom ha extra för montaget !!
Värmare är ett måste för mej när man oftast är dygnblöt efter ett pass med sågarna.
Men 0,8 liter per mil låter ju kanon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny arbetsbil

Prowler  
#86322 Varför inte en Hilux? :)

Användarvisningsbild

Re: Ny arbetsbil

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86326 Varför inte fullsize?

Avatar Fallback

Re: Ny arbetsbil

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86329
Prowler skrev:Varför inte en Hilux? :)


Ja just, här annonseras just nu 144 hks Hilux för 189.900 kr + moms (inkl AC, drag, CD-radio)
Uppgiven bränsleförbrukning är 0,83.

Black edition 3,0 171 hk + automat från 230.000 kr.

Användarvisningsbild

Re: Ny arbetsbil

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86340 Izuzu Dmax kan kanske va ett alternativ?

Användarvisningsbild

Re: Ny arbetsbil

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86347 En kompis till mig är i jobbar inom gruvnäringen å dom har några D-Max å enligt han så e de värsta dyngan. Lite köra med men ändå hög bränsleförbrukning + en massa rappel hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Ny arbetsbil

masterchief  
#86375
Sveaskogstjänst skrev:Ranger är nog den som passar mej bäst men nu finns ju L200 med längre flak så nu får man in
röjsågarna.
Var på ford idag 255000 exkl moms vill dom ha för en XLT dubbelhytt. Om man skulle välja en
Mazda BT-50 som skall vara samma bil kommer man undan med 218000 exkl moms hur kan detta vara möjligt
det är ju samma bil.
Jag har väll som mest ett par dunkar aspen samt ett par röj o motorsågar på flaket så det kan nog bli stötigt!!
Har masterchief dieselvärmare i sin ranger? det fanns inte som tillbehör enligt ford och 22000 exkl moms ska dom ha extra för montaget !!
Värmare är ett måste för mej när man oftast är dygnblöt efter ett pass med sågarna.
Men 0,8 liter per mil låter ju kanon.

Jag har monterat en Ebersprächer med fjärrkontroll i min.
Fjärren är perfekt då man kan starta värmaren upp till 1km från bilen, eller praktiskt 300-700m i skogsmark.
Nästa bil med värmare blir det dock telestart på då man kan vara mer en 1km från bilen med maskin.
HAr telestart p åH8an och det fungerar kanon....
Tror jag gav 15+moms för min, men det var ett par år sedan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).