Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Gallra på torvmark

9 inlägg 5664 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra på torvmark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76536 Jag har lite torvmark som behöver gallras. Finns det några små maskiner som klarar av att köra på detta utan att det är bottenfruset (vilket det sällan blir).

Skonsam gallring med något bandgående fordon skulle jag vilja ha, någon som kör profesionellt med Lightlogg eller något annat bandat fordon? Alstor? Malwa, hur går det med en sådan?

Jag kan tänka mig att anlita entreprenör som är märkbart dyrare än normal gallringsentreprenör, bara för att testa.

Om det är någon som tänkte starta firma med sådana maskiner och saknar pengar ellerkunder, PM:a mig. :-)



   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra på torvmark

alias  
#76753 Hej Mangan!

Tror att det kan vara lika bra med normalstora åttahjuliga skördare och skotare med band runtom.
Bra bärande band på både skördare och skotare är ju en förutsättning för ett bra resultat, långkran på skördaren gör ju dessutom att man kan få mer ris att lägga i stickvägen.

Sen är ju själva vägdragningen i sig en viktig faktor, gör dem så raka som möjligt så bryter man inte sönder vegetationsarmeringen.

Viktigast av allt är nog ändå vad som finns mellan öronen på maskinföraren.

Bara mina erfarenheter, hoppas du inte tar illa upp även om det inte var svar på din direkta fråga.

Annars tror jag på Lightlogg konceptet även om det väl endast provkörs hos Stora Enso i dagsläget - troligtvis även acceptabel avverkningskostnad med denna.

Alstorn verkar ju gå på grumligt vatten, men jag skulle inte vilja se kalkylen på den gallringen - jag kan ha fel, men jag har svårt att se att en avverkning med denna maskin skulle ge ett netto (gissade att du dessutom ville ha det manuellt avverkat om det ska skotas med en så pass liten skotare, annars försvinner lite av vitsen med det hela)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallra på torvmark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76755 Ingen fara alias, det var intressanta synvinklar alltihopa.

Men jag tänker mig att världen är ju full av torvmark (Finland, norra Sverige), bruaks inte denna alls eller är det endast vinterkörning som gäller?

När jag går och tittar på de där ynkliga tallarna som står där, så undrar jag om det går att risa fram någon bärighet. Det kanske det gör?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra på torvmark

alias  
#77015 Vad är det för SI (H100), stående volym/ha, areal som ska gallras?

På mindre objekt är det kanske lika lätt att hugga själv och skota med fyrhjuling eller dyl.

Objekt av mellanstorlek kanske skulle vara intressant att gallra med processor på bärare av typ Hypros 8-hjuliga (har för mig att jag sett band till denna), vill minnas att jag även sett en BJM Bärare som var bandgående (samma tillverkare som Skogs Olle 40 tror jag).

Är det fråga om större objekt så tror jag ändå på normalstora maskiner.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallra på torvmark

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77036 Stämmer att det finns band till hypron.

Avatar Fallback

Re: Gallra på torvmark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77049 T18-T16, ca 10 ha 145-170 m3sk/ha enligt planen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra på torvmark

alias  
#77054 10 ha är ju inte gallrat i en handvändning motormanuellt!

Känner folk som jobbar i Gällivare och som snackat om de volymerna/ha i slutavverkningar på motsvarande boniteter (vet dock inte om det stämmer helt) - gissar i vart fall att ditt bestånd inte är purungt :-)

Har för mig från någon annan tråd att du, likväl som jag, inte är jätteförtjust i certifiering och naturvårdsavsättningar, men annars är det ju en skogstyp här i södra Sverige som man ska försöka sätta av för att rädda bättre skogsmark från förfall.

Argument:
osäker åtkomst p.g.a. dålig bärighet
lågt timmerutbyte p.g.a. korta och klena träd
hög drivningdkostnad p.g.a. låg medelstam och ofta långa transportavstånd

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallra på torvmark

hfab  
#356292
Mangan skrev:Jag har lite torvmark som behöver gallras. Finns det några små maskiner som klarar av att köra på detta utan att det är bottenfruset (vilket det sällan blir).

Skonsam gallring med något bandgående fordon skulle jag vilja ha, någon som kör profesionellt med Lightlogg eller något annat bandat fordon? Alstor? Malwa, hur går det med en sådan?

Jag kan tänka mig att anlita entreprenör som är märkbart dyrare än normal gallringsentreprenör, bara för att testa.

Om det är någon som tänkte starta firma med sådana maskiner och saknar pengar ellerkunder, PM:a mig. :-)

Hur gick det med gallringen på torvmarken? @Mangan

Avatar Fallback

Re: Gallra på torvmark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356294 Den har fått vänta! Gallrar där det växer istället. :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).