Sida 1 av 4

Kranman Avesta eller XYZ

Postat: mån 02 nov 2009, 20:49
av trilla
Har nu lyckats övertala svärfar att dela en kranvagn med mig. Hur kul som hellst. Hittade en XYZ utan drift till helrätt kurs.
Men är det några egentliga skillnader mellan de tre mer erkända märkena med kranvagnar? Känns som att Avesta och kranman är vanligare än xyz.
Kan inte ni som sett/köpt/provat lite olika fylla tråden med väl valda ord?

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: mån 02 nov 2009, 23:18
av huggar*n
Har själv en avesta från -03,och jag anser att avesta utklassar dom andra två med hästlängder.Om man har lite teknikintresse och materialkännedom så är det bara att studera uppbyggnaden på dom så förstår man varför avesta ligger i en klass över dom andra!.Avesta har tex bockad bom och hjälpled till stickan,överdimensionerade och utbytbara bussningar,samt att den är materialoptimerad mm mm.Min vagn har fått bekänna färg mer en än gång och jag har ökat trycket från 160 bar till ca 185 bar och den har hållt utan att något har gått sönder!
så alla som tänker lägga pengar på en griplastarvagn,fundera inte,köp kvalite på en gång,ni blir inte missnöjda med en avestavagn!

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: ons 04 nov 2009, 17:15
av Braxsele
Kör åxå med en avesta vagn och kan hålla med föregående att det andas kvalite rätt igenom på en avesta vagn. Har bara 1 sak att gnälla på och det är driften på vagnen, har läst här på forumet och på en massa andra ställen om att man nästan upphäver naturlagarna när man kör med 4hjuling och en driven vagn bakom. Så skulle det kunna vara om driften orkade med på fullt lass (upp till pinnarna) det går bra på platt backen men när det blir lite hinder eller uppförsbacke så segar driften in och orkar inte när man väl behöver den. Tycker det är lika om man kör dövirke lr nyhuggen björk.

Är jag osäker på om jag ska ta mig fram så lastar jag kanske 2/3 istället för att köra fast.......kanske man ska ställ upp hydraultrycket lite och se om det blir bättre?!?!?

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: ons 04 nov 2009, 18:24
av trilla
Kanske inte har så mycekt att tillägga men har provkört en avesta och en xyz idag. Xyz'an hade två spakssystem och hydraliken kändes hur mycket bättre som hellst på den än på avestan. Men jag svängde bara kranen lite fram och tillbaka på gårdsplanen ingen riktig test egentligen. Vid en okulärbesiktning såg dom båda två välbyggda ut. Avestan ser lite mer snitsig ut i förstärkningsplåtar och så vidare.
Avestan "ser" bättre ut, alltså den ser ju som mer cool ut tycker jag med bockad bom och så.
Varför har inte alla tvåspakshudraulik?

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: ons 04 nov 2009, 19:37
av Sverpen
Kör med en Avesta sedan två veckor tillbaka, mycket nöjd med den lille rackaren. Har hämtat ett par vindfällor där de största stockarna var 48 cm i diameter och 5.2 meter långa. Man får givetvis trixa lite för att lasta dessa bumlingar, men sedan går det som en dans att köra hem dem från hygget (trots 1 dm snö) :lol:

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: tor 05 nov 2009, 14:33
av Uvskogen
Har Avestavagnen flyttbar boogie? Det är bra att ha om man kör olika längder och typer av last.

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: tor 05 nov 2009, 17:36
av Sverpen
Ja, bara att skjuta in eller dra ut! Enklast att göra detta tycker jag är att fälla ner vagnsdriften och backa eller köra fram tills man är nöjd med längden!

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: tor 05 nov 2009, 20:15
av Braxsele
de e lite synd att man inte kan flytta boggien utan att dra ihop hela vagnen, skulle gärna sett att endast boggien gick att flytta så att man fortfarande kan lasta 4 4-5 meters ved och kunna minska kultrycket. Den känns ofta lätt fram tycker jag även fast man lastar alla rotändor bak.

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: tor 05 nov 2009, 21:34
av Uvskogen
Då är det en, kanske liten, men ändock skillnad mot XYZ, där löper boggien fritt på centrumbalken. Kan kanske vara av värde i valet.

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: tor 05 nov 2009, 23:37
av Sverpen
Kan man förlänga vagnen på XYZ:an eller bara flytta boggin?

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: fre 06 nov 2009, 09:05
av Uvskogen
Sverpen skrev:Kan man förlänga vagnen på XYZ:an eller bara flytta boggin?


Nej det går inte att förlänga som på avestavagnen (hade en sån utan hydraulkran före den här). XYZ har en lång centrumbalk som man kan flytta kran, grind, stöttor och boogie som "man vill". Så fördelen med att kunna flytta boogien fritt ska ställas mot nackdelen att inte kunna skjuta ihop hela vagnen. Det var bra på min Avestavagn, speciellt när jag körde sand/grus och ville ha en liten smidig vagn.

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: fre 06 nov 2009, 17:17
av Braxsele
Denna filmen visar xyz vagnen fast denna säljs i finland under ett annat namn

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KGfa1QH5cdU[/youtube]

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: fre 06 nov 2009, 21:08
av Naders
Har en XYZ-vagn, dock med vajerkran vilket jag vet att ni inte diskuterar direkt...
Vill bara påpeka att synar man grejerna vid monteringen ser man att det mesta skurits ut med skärbrännare....
Svetsarna synes något knapphändiga och förövrigt känns vagnen något klen.
Men visst, vagnen funkar till det jag använder den till iaf.
Nu tillverkas dessa visst inte i Sverige har jag hört.
Kan tänka mej att både Kranmans och Avestan har bättre finish på sina prylar men smakar det så kostar det

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: lör 07 nov 2009, 10:54
av trilla
Nu har jag köpt en XYZ, har inte hunnit lasta av den från släpvagnen ännu så den är nästan helt oprovad. Det blev en utan drift man får väl se om man ångrar sig men jag tyckte att 30 loppor för driften var att ta i lite väl mycket. För 30 tusen får jag ju nästan en polaris 6*6 som jag i så fall kan dedikera som miniskotare så friställer jag fyrhjulingen som lekfordon. Om det nu skulle bli så att man saknar dragkraft alltså. Men markerna vi har är bra och relativt jämna och om man synar de där finska filmerna där de kör den finska xyz vagnen tycker jag det verkar funka även utan drift.

Håller inte alls med naders om att svetsarna skulle vara nåt annat än bra klass på eller att nåt skulle vara skuret med skärbrännare. kanske är de lätta xyz vagnarna helt olika de med kran? Jag är svetsare till proffesionen så jag brukar vara allergisk mot undermåliga svetsar.
Det här ska verkligen bli hur kul som hellst.... Nu ska man bara lära sig köra kran också.

Någon som har en poalris ATP eller X2 som vill visa hur ni ordnat med fastsättningen av ventilpaket? Vet inte riktigt hur eller vart jag ska sätta det.

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Postat: lör 07 nov 2009, 20:51
av Naders
Det kanske är som du säger att de lagt ner lite mer jobb på de lite dyrare ekipagen.
Ska se om jag kan komma ihåg att knäppa några bilder för att visa vad jag menar.Återkommer i detta ämnet.