Sida 2 av 3

Postat: mån 19 feb 2007, 08:16
av MasseyFerguson
jo det går ju att göra... men annars får man väl hitta en traktor med ett litet överhägn fram...
nga förslag

Postat: mån 19 feb 2007, 11:52
av Ferguson
Samtliga traktorer med portalaxlar.
Då vänder du portalen framåt och får på så sätt litet överhäng..

Äldre Volvo/BM, vissa David Brown och många öststatstraktorer har portaler.

Postat: mån 19 feb 2007, 13:21
av MasseyFerguson
Menar du en sån som sitter på nyare zetor och gör att man får 10cm mer markfrigång

Postat: mån 19 feb 2007, 17:32
av Ferguson
En portalaxel är inte en rak bakaxel som tex MF 135 har.

Trumpeterna ser ut som "L" istället.

Som du säger har Zetor detta..

Postat: mån 19 feb 2007, 17:41
av MasseyFerguson
Då börjar det klarna ihuv'et.
Det blir väl att börja leta på internet efter bra ämnen att bygga på då

Postat: ons 21 feb 2007, 19:20
av JoRu
Hur är det med BMs baklastare, har dom portal axlar?

Vore händigt med en ren fram/back spak när man är i skogen.
Kanske finns andra aspekter som gör dom mindre lämpliga.

Ford med S.O.S låda vore nog lämligt om man bara kunde lita på att den höll.

Postat: ons 21 feb 2007, 21:16
av Ferguson
S.O.S lådan fanns ju som val i både Brunett och Blondin, har hört om vissa som bytt till "vanlig" i efterhand :roll:
Det finns nog ingen baklastare med portal och fram/back.
H10/35 har la inte fram/back?

Postat: fre 23 feb 2007, 19:16
av JoRu
218 hade separat fram/back.Är väl inte lämpligaste maskinen att bygga
en liten skotare på dock.

Tittade på en Leyland 344 här om veckan. Kanske vore bra som basmaskin. Hög markfri gång med 38 tums hjul. Inte värst tung och en motor på femtivå friska. Tanken o batteriet sitter framför kylarn, flyttar man dom så blir trakorn över halvmetern kortare.

Postat: sön 25 feb 2007, 22:13
av Famag
Leyland 272 en 79a ca 70 hk har jag som jag motorrenoverade för en 5 år sedan.
Blev snopen över reservdelspriset allt var billigt. Rubbet till motorn inkl ventilstyrningar var strax över 4000:-
Bäst är ändå den låga bränsleförbrukningen med den traktorn.

Postat: sön 25 feb 2007, 22:27
av MasseyFerguson
Ngt att bygga på då eller

Postat: mån 26 feb 2007, 20:01
av Famag
Leyland har hög markfrigång, kunde nog oxå gå att få vändbar stol om man nöjer sig med en sådan som sitter i gamla traktorgråvare, vickbar bakåt så man sitter på ryggstödet när man sitter bakåt.
Den är i mitt tycke väl så bra som MF 165 an ganska regält byggd,skaplig hytt, måttlig ljudnivå,värmen är ok och är egentligen en gammal Nufild.
Samt ett ricktigt uselt andrahandsvärde. Efterföljaren Marchald är samma traktor MEN HAR 4WD och är nog den väst tillverkade traktor med 4wd som
billigast som beg traktor. Jag har ägt min Leyland några år och den fungerar bra utan krångel

Postat: mån 26 feb 2007, 21:32
av Ernst
biogurun skrev:Har grubblat på ett bygge med en jordbrukstraktor utan framvagn samt driven vagn. är det nån som har erfarenhet av detta och kanske bilder att dela med sig.


Har också funderat. Mina tankar går mer åt två bakaxlar av något slag, den främre vänd bak och fram, med motor och automatväxellåda från en framhjulsdriven bil emellan vänd med en drivaxel mot varje bakaxel. Och så en midja emellan. Alltså bygga från skratch. Tror ni det kan vara möjligt?

Kruxet är väl att hitta två exakt likadana bakaxlar. Med axlar från lastbil går det nog lite för fort är jag rädd, och frigångshöjden blir ju inte den bästa. Återstår axlar från några traktorer, men jag vet inte om det finns några som duger. Vet bara att David Brown har pinjongaxeln lagrad i växellådan, så de duger inte.

Postat: mån 26 feb 2007, 21:48
av Ferguson
Det borde funka fint, växellådan blir ju som en dropbox då.

Men det går nog en aning fort med lastbilsaxlar.
Traktoraxlar blir lite skumt att bygga med, dom brukar ju vara ihopbyggda med växellådan.


Själv har jag funderat över BM 400 med framhjul som Hemek och TEG.
Sedan en boggievagn som har en delad bakaxel till en mindre lastbil.
Alltså robson bak.

Annars bygger man boggielagringen som ett rör, så har man en bakaxel av något slag kan sticka ut från båda håll.
Sedan har man drev vid hjulen och drev på bakaxeln med kedja imellan..

Postat: tis 27 feb 2007, 20:33
av The Boxer
weimers rdm vagnar med mekanisk drift har en tror jag scania axel som driver en rulle mellan hjulen. det sitter en hydraulcylinder i boggilådan som drar ihop hjulen mot rullen när man vill ha drift . 🧠

Postat: fre 09 mar 2007, 21:32
av JoRu
Kronans avlagda bandvagnar kanske vore nått att bygga på.
Om dom tål vikten d.v.s. nån som vet?
Spar man hytten ifram så behöver inte ha nån koja med sig heller :)