Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 460

160 inlägg 85376 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100574 Rådgivarna i Sjuhärad har en skogsdag:

http://www.testwebben.se/3423/Filer/Exk ... 10-web.pdf

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101145
Sundhult skrev:Rådgivarna i Sjuhärad har en skogsdag:

http://www.testwebben.se/3423/Filer/Exk ... 10-web.pdf


Jag tyckte jag såg dig Christian när jag for därifrån, var det någon annan från forumet där (förutom Magnus)?
Intressant att se både Vimek och Malwa på samma ställe så man kan jämföra.

/Dan

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101153 Jodå, jag var där. Tänkte nästan att det var du när jag såg registreringsskyltten.

Vet inte om det var fler från forumet där.

Riktigt kul att se Malwa bbredvid Vimek. Jag vet vad jag tycker, men jag är part i målet...

//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101154
Sundhult skrev:Jodå, jag var där. Tänkte nästan att det var du när jag såg registreringsskyltten.

Vet inte om det var fler från forumet där.

Riktigt kul att se Malwa bbredvid Vimek. Jag vet vad jag tycker, men jag är part i målet...

//.D


Hur långt lastutrymme är det på Malwan? Hittar inga bra måttangivelser på deras hemsida.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101155 Kommer inte ihåg exakta mått, men det går att smidigt och lätt att docka in en extra banke för att få längre lastutrymme.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101160
Sundhult skrev:Jodå, jag var där. Tänkte nästan att det var du när jag såg registreringsskyltten.

Vet inte om det var fler från forumet där.

Riktigt kul att se Malwa bbredvid Vimek. Jag vet vad jag tycker, men jag är part i målet...

//.D


Var och provade en 608 tidigare i våras, säkert är den bra byggd och lite som kan krångla, men det är inte en maskin som jag skulle vilja köra dagligen. Hoppas allt går som det ska så har jag Malwan hemma på backen på Tisdag kväll :P

/Dan

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101193 Några bilder från skogsdagen den 17 september.
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101459 Nu är maskinen hemma :P Har endast gjort en liten testkörning i dag, tog några bilder:
IMG_0093.JPG

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

dexter  
#101463 kollar man på bilden som man ser både malwa och vimken framifrån, så ser malwan lite mer.. ..hemtrevlig ut på nåt sätt. hur är dom å köra och sitta i en hela dag??

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101467 MadCoke:
Vad trevligt att vi är två Malwa-piloter här nu.

Skall bli intressant att höra vad du tycker. Spännande att höra hur den går med din H8 och specialare.

Malwa har trimmat in krandämpare på min idag.

//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Robertberg  
#101489 Om man jämför Malwan med en traktor med skogsvagn (tio-tonnare), vilken är då mest effektiv i utskotning?
Är den största vinsten med miniskotare att den är skonsammare mot markerna? Och lättare att manövrera runt bland stockar och stubbar..

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101490 Momentet att bromsa och fälla ned stödben är ju helt bort med Malwan, där midjelås och broms automatiskt går in.
Sedan spelar inte körriktning så stor roll, vilket kanske är knepigare med skogsvagn och traktor.
Misstänker dessutom att man hamnar på en större total vikt.


Det är mina teorier.

//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Robertberg  
#101499 Stödben har vi iofs inte på vår vagn heller, men då får man istället ta det lite försiktigt i början..

Sen är väl Malwan inte direkt gjort för att köra de största stockarna, så där är ju lite skillnad :)

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101508
obantteg skrev:Om man jämför Malwan med en traktor med skogsvagn (tio-tonnare), vilken är då mest effektiv i utskotning?
Är den största vinsten med miniskotare att den är skonsammare mot markerna? Och lättare att manövrera runt bland stockar och stubbar..


Min uppfattning är att smidigheten och det enkla handhavandet i terrängen är Malwan bäst på, du backar lika enkelt som du kör framåt. Komforten är även en sak som jag tycker är bättre, inget "juckande" fram och tillbaka, när man kör över stockar och sten. Vid lastning behöver du inte ta händerna från spakarna, vid körning är det bara att klämma ned gaspedalen, ingen koppling, växel, handbroms eller svänga stolen att fundera på (finns visserligen dubbelkommando på endel traktorer). Skonsamheten i terrängen är troligen lite bättre hos Malwa (har dock inga bevis). Men om skotningsavståndet är lite längre med bra basvägar så tror jag nog att traktor/huggarvagn är effektivare.

/Dan

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

viskis  
#107921 hej

har följt denna tråden (och hela forumet såklart) ett tag men har aldrig registrerat mig här förrens nu.. hittade en ny video på miniskotaren nu från någon skogsdag i borås. jag var inte där, men någon annan kanske var det och kan berätta hur det var..? verkade trevligt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=02PCNDY9pzc&feature=sub[/youtube]

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).