Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 460

160 inlägg 85126 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90392 Nu har jag i alla fall startat maskinen, och klippt lite grann ut med en åkerkant.

Konstaterar att jag behöver lite tid bakom spakarna, med klippaggregat och parallellkran som nya lekasaker.

Hade besök av en Vimekentreprenör som tittade lite grann och kunde peka på skillnader och likheter mellan maskinerna. Servicevänligheten fick plus, liksom ljudnivån.

Inser att jag behöver sätta mig in bättre i alla parametrar som kan justeras via Iqan, och anpassa efter min körstil.

Nu är jag upptagen under ett par dagar, så jag kommer inte hinna köra jättemycket, men återkommer när jag har mer att berätta.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90652 Jaha!

Så försvinner Malwan till helgen...

Den skall visas på Skog & Traktor, Emmaboda Flygbana den 8 maj 10-18. I monter 32 kommer Malwa 460 Bioskördare att visas.

Skall bli kul att höra vad ni tycker om den!

//.D

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92268 Har du kört något mer med malwan?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92304 Jag har kört en del, men inte så mycket. Det har varit en del vårbruk att stå i också.

Den senaste veckan är det grip som suttit på, och jag konstaterar att den fungerar fin fint som skotare.
Tyvärr har inte slirskydden kommit (restade hos leverantör), så den har varit lite halkig, men tar sig fram riktigt bra ändå.
Nästa vecka skall den planerat till fabrik, för att få bland annat vinsch monterad, en uppdatering av mjukvaran och lite annat smått och gott.

Sedan har det varit en hel del Malwa-kunder som kommit för att titta/provköra och många säger sig vara imponerade.


//.D

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92331
Bild

Skotar lite barkborreträd.

Bild

Skotar ut lite massaved.

//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100427
Sundhult skrev:
Bild

Skotar lite barkborreträd.

Bild

Skotar ut lite massaved.

//.D


Berätta lite mer om dina erfarenheter av Malwan.
Hur många timmar har du kört?
Vilken kran har du?
Orkar den dra ett stort lass i en rejäl uppförsbacke?
Har du kört fast någon gång?
Känns den ostadig?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100428 Jag har inte hunnit köra så mycket med den, mest för att jag inte vill härja i skogen nu på sommaren.

Kranen är Malwas egna 5,6 m parallellkran, vilket känns rätt om man skall köra klippaggregat.
När det gäller stabilitet kan man välja 500-hjul back, och är man vill man ha mer tyngd i maskinen kan man ju vätskefylla hjulen.
Dessutom har man ju tagit fram ett eget radiostyrtklipp aggregat, som väger runt 135 kg inkl allt.
Just nu är min maskin på fabrik för att få krandämpare monterat så kranen skall gå ännu mjukare.

Dragkraften är inget större problem. Den är väl dimensionerad.

Nu har man gjort om midjan och höjt markfrigången ännu mer, så den tar sig fram bättre.

Den visas på en skogsdag i Västergötland nästa lördag. Åk och titta!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DrY5pDalHQQ[/youtube]

//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Robertberg  
#100431 Den "egna parallellkranen" kommer väl från Mowi?
Så står det iaf på Malwas hemsida.

Man kunde tolka ditt svar som att de hade utvecklat en egen kran :)

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100433 Kranen på min prototypmaskin har ritats av Hugosson, som varit drivande i tillverkningen av Mowi-kranarna.

Nu har man Moheda som standardkran, med möjlighet att välja Mowi som tillval.

//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100436
Sundhult skrev:Kranen på min prototypmaskin har ritats av Hugosson, som varit drivande i tillverkningen av Mowi-kranarna.

Nu har man Moheda som standardkran, med möjlighet att välja Mowi som tillval.

//.D


Vilka är fördelarna med Malwa om man jämför med Vimek?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100439
Zalman skrev:
Vilka är fördelarna med Malwa om man jämför med Vimek?


Hydrostatdrift, med full mekanisk drift på alla sex hjulen. Det är kedjedrift i boggien, vilket gör att man kan välja att köra med kedjor bak om man vill (eller band för den delen).

Kranen och motor kan finjusteras via iQan, som ger kontroll.
Exempelvis så går midjelås och bromsar in automatiskt så fort maskinen stannas.

Hyttkomforten är riktigt bra för att vara en så liten maskin, gummiupphängd hytt med möjlighet till luftfjädrad stol och AC.

Det är väl valda komponenter av kända tillverkare rakt igenom, från pumpar till elsystem.


Jag ser det som en "riktig" skogsmaskin som skalats ned utan att ha kompromissat för mycket vad det gäller teknik och förarmiljö.

Någon som kör Vimek borde kanske visa på skillnader till Vimeks fördel. En är ju att tekniken är enkel på Vimek, så att det är lätt att laga om det går sönder. Å andra sidan tror jag att komponenterna i Malwa är så robusta och driftsäkra att den fördelen inte är så stor.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Elias  
#100488 Såg i senaste numret av trucking att de gjort ett reportage om malwa 460!

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100492 jag hörde av nån som kör vimek, som kollat på malawan, att lastutrymmet är så kort att det inte går att köra fallande längder? äre så? för ja såg den på mellanskogsmässan i söderhamn å nog ser den ordentligt kort ut???

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100496 Nutte:
Tja, det finns möjlighet att sätta dit extrabanke för den som önskar, så det går nog bra det.

Jag har hört av andra Vimek-förare som köpt den långa varianten och mattat ut midje för att man i praktiken bara kört 3 m längder, så det är väl ett dilemma.

Elias:
Fin maskin på bilderna! ;)

Synd bara att det inte var det nya aggregatet som kom med på bilderna.

//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Skördarnisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100572 när och var kommer malwan att visas nästa gång? sugen på att ta en titt på pärlan

nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).