Sida 2 av 11

Re: Malwa 460

Postat: mån 14 sep 2009, 16:19
av nutte
ja vill bara inflika att jag inte pekade ut just malwa som enda gräddvispen, utan ja menar nästan alla "visningar" å filmer man ser ger iaf det intrycket, vare sej det är alstor/vimek/malwa eller va nu alla heter... med en vanlig traktor går ju samma kranar finare trots enklare spakar osv....

Re: Malwa 460

Postat: tis 15 sep 2009, 11:41
av Sundhult
Som Harald skrev så finns det lösningar färdiga för att få bättre följsamhet i kranen på Malwan. Dessutom har man fulla möjligheter att justera ramper mm via Iqan, så delvis är det upp till piloten och hur man vill köra.

Malwa 460 är en spännande maskin, och när den första maskinen rullar ut från produktionslinjen så får vi se vad den verkligen går för. Som sagt, den maskin som visades hade inte den slutgiltiga konfiguration med rätt komponenter som monteras på produktionslinjen just nu.

//.D

Re: Malwa 460

Postat: tis 15 sep 2009, 14:37
av nisse
Elias skrev:Jag anser också att man ska bruka skogen på ett smart sätt. Inte göra en massa stora stickvägar med 10m avstånd kors och tvärs. Man hugger bort mycket av arealen bara för stickvägarnas skull. Tyvärr är det bara volym per timme som är relevant men jag antar att du kommer köra på timpris när du väl får den?


Vilken ekonomi finns det egentligen i detta? Att skogen blir trevligare skriver jag under på,men vad kostar det?
Finns det någon trovärdig forskning ang detta?

/Nisse

Re: Malwa 460

Postat: tor 17 sep 2009, 18:55
av Rotröta
Jag kör vimek och den har teknik från 60-talet men Malwan verkar ha teknik från 2000-talet .Det ska bli kul att provköra malwan det måste vara underbart att köra med fulldrift och en tyst varm hytt som tyvär vimek inte har

Re: Malwa 460

Postat: fre 18 sep 2009, 14:00
av Sundhult
Man kan också se det så här:
Vimek har gammal beprövad teknik, med Malwa använder mer elektronik som kan krångla, eller?

Jag tror på att Malwan kommer fungera fin fint. det finns många duktiga personer som gett input till projektet. och det är verkligen en "state of the art"-maskin. Välkända komponenter och en tanke bakom varje vald pryl.

Kan hända är Malwan något dyrare än en Woodtiger, Vimek etc men tekniskt sätt ligger Malwan nog längst fram.

Kör du som entreprenör Rotröta?

//.D

Re: Malwa 460

Postat: fre 18 sep 2009, 18:37
av Rotröta
Ja jag kör som enteprenör . Det viktigaste med en liten skotare att man har bra komfort och för att få det behövs det nog elektronik.Är det nån som vet om styrningen av maskinen sitter i armstöden och om man kan styra ,lasta och köra maskinen samtidigt ,det är ett måste när man kör ris.

Re: Malwa 460

Postat: fre 18 sep 2009, 20:16
av Sundhult
Det är både en joystick (för kranen) och en liten styrspak på höger tablett i Malwan.

högerpanel.jpg


//.D

Re: Malwa 460

Postat: fre 18 sep 2009, 20:51
av Rotröta
Sundhult har du mer bilder

Re: Malwa 460

Postat: fre 18 sep 2009, 20:56
av Sundhult
Vad det något speciellt du tänkte på?

Re: Malwa 460

Postat: fre 18 sep 2009, 21:16
av Rotröta
Midjan och insidan av hytten

Re: Malwa 460

Postat: fre 18 sep 2009, 21:42
av Sundhult
Tyvärr har jag inga bilder på det.

//.D

Re: Malwa 460

Postat: mån 21 sep 2009, 18:39
av Sundhult
Här dock en CAD-bild på en Malwa 460 klämmbanke.

malwa460_med_klämmbanke.jpg


//.D

Re: Malwa 460

Postat: mån 28 sep 2009, 17:41
av Rotröta
Sundhult vad är det för lastarea på malwan och hur långt virke kan man ha på maskinen

Re: Malwa 460

Postat: mån 28 sep 2009, 19:01
av Sundhult
Grinden är på cirka 1,6 kvm, och det går att sätta i extrabanke för att ta längre virke. Dock blir vikt fördelningen helt optimal, men det fungerar bra efter vad jag hört.


//.D

Re: Malwa 460

Postat: tor 01 okt 2009, 08:54
av Harald
nisse skrev:
Elias skrev:Jag anser också att man ska bruka skogen på ett smart sätt. Inte göra en massa stora stickvägar med 10m avstånd kors och tvärs. Man hugger bort mycket av arealen bara för stickvägarnas skull. Tyvärr är det bara volym per timme som är relevant men jag antar att du kommer köra på timpris när du väl får den?


Vilken ekonomi finns det egentligen i detta? Att skogen blir trevligare skriver jag under på,men vad kostar det?
Finns det någon trovärdig forskning ang detta?

/Nisse



Det här med stickvägar och lönsamhet är svårt att få grepp på. Såg att Malwa hade lagt upp en kalkyl som någon skogsmästare tagit fram, ngn som kan verifiera hans beräkningar. Det finns även en artikel från skogsaktuellt som tittar på ekonomin med en Biocombi

http://www.malwa.se